ត្រង់ការលើកឃ្លានេះមកនិយាយ
ចង់ប្រាប់ជម្រាបជូនថា
យើងត្រូវប្រតិបត្តិឲ្យបានត្រឹមត្រូវ
ចំពោះកម្មដែលបានញែកចេញជា
៣ ផ្នែក គឺ
កម្មចាស់-កម្មថ្មី-កម្មខាងមុខ
(អនាគត)
សូមសរុបវិធីប្រតិបត្តិដែលត្រឹមត្រូវចំពោះកម្មទាំងបីចំណែកនេះថា
កម្មចាស់
(ក្នុងអតីត) ដែលបានកើតកន្លងផុតទៅហើយ
យើងធ្វើមិនបាន
ប៉ុន្តែយើងគួរដឹង គួរជ្រាប គួរយល់
ដើម្បីបានចំណេះចេះដឹងទាំងនោះមកប្រើជាប្រយោជន៍
ជាមធ្យោបាយ
ក្នុងការដោះស្រាយកែតម្រូវកម្មថ្មីឲ្យកាន់តែប្រសើរឡើងថែមទៀត
។
កម្មថ្មី
(ក្នុងបច្ចុប្បន្ន) គឺកម្មដែលយើងធ្វើបាន ធ្វើកើត ហើយនិង
ត្រូវតាំងចិត្តធ្វើឲ្យល្អបំផុត
ត្រង់ចំណុចនេះជាគោលការណ៍សំខាន់ ។
កម្មខាងមុខ
(ក្នុងអនាគត) យើងមិនទាន់អាចទៅធ្វើបាន
តែយើងអាចត្រៀមលក្ខណៈឬដាក់ផែនការ
ដើម្បីនឹងទៅធ្វើកម្មដ៏ល្អបំផុត ដោយការធ្វើកម្មបច្ចុប្បន្នដែលបានកំពុងអភិវឌ្ឍ ។
យើងនឹងផ្ដល់នូវសោភ័ណនិងការលូតលាស់ឲ្យខ្លាំងឡើង
រហូតដល់កាលវេលានោះ
យើងក៏អាចនឹងធ្វើកម្ម
ដែលល្អខ្ពស់ឡើងទៅតាមលំដាប់ថ្នាក់កុសលយ៉ាងអស្ចារ្យ
។
ហ្នឹងឯងហើយ
គឺពាក្យបកស្រាយ ដែលអាចឲ្យមើលឃើញបានថា
ហេតុអ្វីទើបដឹងថា
តើចិត្តអ្នកទំនេរ នឹងប្រព្រឹត្តទៅយ៉ាងម៉េចហើយ?
តែកម្ម(ចាស់)
ហ្នឹងឯង កំពុងធ្វើកម្មថ្មី (បច្ចុប្បន្ន)
ដែលខុស
បាប គឺសេចក្ដីប្រមាទ បានដល់ការបណ្តែតបណ្ដោយព្រងើយកន្តើយ
ដែលកើតឡើងពីមោហៈ
អវិជ្ជា និងយល់ឃើញហេតុផលដោយថា
ហេតុអ្វីបានជាព្រះពុទ្ធសាសនា
ទើបបង្រៀនឲ្យសង្ឃឹមផលពីទង្វើនោះៗ?
សូមបញ្ជាក់ជាថ្មីថា
កម្មថ្មីសម្រាប់ធ្វើ កម្មចាស់សម្រាប់ដឹង កុំរវល់តែរង់ចាំ
កម្មចាស់ដែលយើងធ្វើអ្វីមិនបានហើយ
តែអាចស្វែងរកចំណេះដឹងពីកម្មចាស់នោះ
ដើម្បីយកមកកែលំអកម្មបច្ចុប្បន្ន
និងបានអភិវឌ្ឍខ្លួនយើងឲ្យ
មានសមត្ថភាពធ្វើកម្មយ៉ាងឧត្តមបានក្នុងអនាគត
។
មានពាក្យចាស់បុរាណឮនិយាយមកយូរណាស់ហើយ
ប្រយោគឃ្លានោះពោលឡើងថា
“មនុស្សយើងកើតមកដើម្បីប្រើកម្មចាស់” ជំនឿបែបនោះមិនមែន
ពុទ្ធសាសនាទេ
ហើយត្រូវប្រុងប្រយ័ត្ននឹងជាលទ្ធិពួកនិគ្រន្ថ ។
ការដែលនិយាយដូច្នេះ
ការពិតក៏ប្រហែលមានបំណងល្អ គឺដៅចំពោះថា
បើជួបរឿងរ៉ាវអាក្រក់
កុំទៅទម្លាក់ទោសដាក់អ្នកផ្សេង
និងកុំទៅធ្វើអ្វីអាក្រក់បាបលាមកឲ្យកើនឡើង
ដោយសេចក្ដីក្រោធខឹង
ព្យាបាទជាដើម តែក៏នៅមិនត្រូវល័ខគោល
ព្រោះពុទ្ធសាសនា
នឹងមានការបង់ខាតផលធំណាស់ ។
លទ្ធិនិគ្រន្ថ
ដែលមានមនុស្សរាប់អានក្នុងសម័យពុទ្ធកាលទូទាំងឥណ្ឌា
សព្វថ្ងៃនេះ
ជាលទ្ធិកម្មចាស់ដោយត្រង់គេអប់រំប្រៀនប្រដៅថា
មនុស្សយើងនឹងបានសុខ-ទុក្ខ
បានអ្វីគ្រប់យ៉ាង
ក៏ព្រោះតែកម្មដែលធ្វើទុកក្នុងជាតិមុនខ្លះ និង
ប្រដៅបន្តទៀតថា
មិនឲ្យធ្វើកម្មថ្មី តែត្រូវធ្វើកម្មចាស់ឲ្យអស់សិន
ដោយការបំពេញតបៈ
ទើបនឹងអស់កម្ម អស់ទុក្ខ
អ្នកបួសក្នុងលទ្ធិនេះ
ទើបបំពេញតបៈធ្វើខ្លួនឲ្យលំបាកមានវិធីផ្សេងៗ
អ្នកដែលនិយាយថា
យើងរស់ដើម្បីប្រើកម្មចាស់នោះ
មានទំនងប្រហាក់ប្រហែលពួកនិគ្រន្ថនេះដែរ ។
មានទំនងប្រហាក់ប្រហែលពួកនិគ្រន្ថនេះដែរ ។
ហ្នឹងហើយ
ដែលគិតថាកាលបើមិនធ្វើកម្មថ្មី រស់នៅទៅកម្មចាស់ក៏គង់នឹងអស់
ផ្សេងគ្នាតែថា
ពួកនិគ្រន្ថមិនរង់ចាំកម្មចាស់អស់ទៅឯកឯងទេ តែគេបំពេញ
តបៈដើម្បីធ្វើកម្មឲ្យអស់ទៅដោយសេចក្ដីព្យាយាមរបស់គេផងដែរ
។
មានសំនួរដែលគួរឲ្យសង្កេតមើលថា
“បើមិនធ្វើកម្មថ្មី រស់នៅទៅ
តើកម្មចាស់អស់ទៅឯកឯងដែរទេ?”
កាលបើមិនធ្វើកម្មថ្មី
រស់នៅទៅ កម្មចាស់ក៏គួរនឹងអស់ទៅឯកឯង តែមិនអស់ទេ
មិនត្រូវនៅហីៗប្រងើយឡើយ
ទោះបីនឹងសងដោះកម្មចាស់ទៅប៉ុនណា ក៏គ្មានផ្លូវអស់ទៅបានដែរ ។
ហេតុផលងាយៗគឺ
១)
មនុស្សយើងនៅមានជីវិតគឺរស់នៅត្រូវទទួលទាន ធ្វើចលនាទៅតាមឥរិយាបថទាំង ៤
ធ្វើនោះធ្វើនេះ
កាលបើមិនទាន់ស្លាប់ ក៏មិនត្រូវទ្រឹងស្ងៀមអ្វីដែរ ។
២)
មនុស្សទាំងអស់នេះជាមនុស្សបុថុជ្ជនមានលោភ
មានក្រោធ
មានវង្វេង ជាពិសេសសេចក្ដីវង្វេង ហៅថាមោហៈ
ដែលដេកត្រាំក្នុងសន្តានចិត្តគ្រប់ពេល
ព្រោះនៅមិនទាន់បានយល់
សេចក្ដីពិតដល់សច្ចធម៌
។
ពេលរួមទាំងពីរប្រការនេះ
គឺមនុស្សដែលរស់នៅប្រើកម្មនោះ គេក៏ធ្វើកម្មថ្មី
គ្រប់ពេលវេលា
ទោះបីធ្វើដោយមិនដឹងខ្លួនក្ដី ទោះជាមិនមានបាបកម្មដ៏អាក្រក់តែក៏ជា
ទង្វើដែលប្រកបដោយមោហៈ
ដូចជាកម្មក្នុងរូបបែបផ្សេងៗនៃសេចក្ដីប្រមាទ
បណ្ដោយជីវិតរឿយប៉ើយទៅ
។
បើសម្លឹងឲ្យជ្រៅទៅក្នុងចិត្ត
លោភៈ ទោសៈ មោហៈ ផុសឡើងក្នុងចិត្ត
របស់គេរឿយៗក្នុងលក្ខណៈផ្សេងៗ
ដូចជា កង្វល់ មួហ្មង សោកសៅ
ចង់នេះចង់នោះ
តប់ប្រមល់ អផ្សុក ឯកា ធុញទ្រាន់ ចង្អៀតចង្អល់។ល។
នេះគឺធ្វើកម្មគ្រប់ពេលវេលា
បន្ថែមអកុសលកម្មមកផង
ព្រោះដូច្នេះ
ទើបមិនមានផ្លូវអស់កម្ម
ដោះរំលស់ប៉ុនណាក៏មិនចេះអស់
មានតែបន្ថែមកម្មឡើង ។
“ហើយចុះធ្វើយ៉ាងម៉េច
ទើបនឹងអស់កម្ម?” ការដែលអស់កម្ម
គឺមិនធ្វើកម្មអាក្រក់
ធ្វើកម្មល្អ និងធ្វើកម្មដ៏ប្រសើរក្រៃលែង
គឺទុកជាកម្មល្អក៏ផ្លាស់ប្ដូរឲ្យល្អឡើង
ពីលំដាប់មួយឡើងទៅដល់លំដាប់មួយ ។
និយាយតាមភាសាព្រះថា
ផ្លាស់ប្ដូរពីធ្វើអកុសលកម្ម
មកធ្វើកុសលកម្ម
និងធ្វើកុសលកម្មលំដាប់ខ្ពស់ឡើងទៅ
រហូតដល់ថ្នាក់ជាលោកុត្តរកុសល
។
បើប្រើភាសាសម័យថ្មី
និយាយថា អភិវឌ្ឍកម្មឲ្យល្អប្រសើរឡើង
យើងក៏មានសីល
មានចិត្ត មានបញ្ញាល្អឡើង ក្នុងទីបំផុតក៏រួចផុតកម្ម ។
និយាយភាសាខ្លីថា
កម្មមិនអស់ទៅដោយការដោះរំលស់កម្មទេ
តែអស់កម្មទៅដោយការអភិវឌ្ឍកម្ម
គឺកែខៃខ្លួនឲ្យធ្វើកម្មល្អដ៏ប្រសើរឡើង
ដល់ផុតថ្នាក់របស់កម្មទៅ
ដល់ថ្នាក់ធ្វើ តែមិនជាកម្ម
គឺធ្វើដោយបញ្ញាដ៏បរិសុទ្ធ
មិនត្រូវបានគ្របសង្កត់
ឬអូសទាញដោយលោភៈ
ទោសៈ មោហៈ
ទើបនឹងហៅថា
ផុតកម្ម ៕
ប្រភព៖ ចំណែកខ្លះវគ្គខ្លះពីសៀវភៅពុទ្ធធម្ម ច្បាប់រង្គាយសេចក្ដី
ព្រះពុទ្ធឃោសាចារ្យ (ប.អ. បយុត្តោ)
No comments:
Post a Comment