អរិយសច្ចៈ៤
អរិយសច្ច
ឬចតុរារិយសច្ច ឬក៏អរិយសច្ចៈ៤
ជាមូលដ្ឋានគ្រឹះពាក្យអប់រំបង្រៀនរបស់ព្រះពុទ្ធសមណគោតមបរមគ្រូជាម្ចាស់ ប្រែថា
សេចក្ដីពិតដ៏ប្រសើរ ការពិតរបស់អរិយៈ ឬការពិតដែលធ្វើឲ្យបុគ្គលអ្នកចូលដល់
ក្លាយជាអរិយៈមាន៤ប្រការគឺ ៖
១) ទុក្ខ
គឺសភាពដែលទ្រាំបានដោយលំបាក ភាវៈដែលធន់នៅក្នុងសភាពដើមមិនបាន សភាពដែលរិតច្របាច់
បានដល់ ជាតិ (ការកើត) ជរា (ការចាស់ ការគ្រាំគ្រា) មរណៈ (ការស្លាប់ ការលាយទៅ
ការសូន្យទៅ) ការជួបប្រទះជាមួយវត្ថុដែលមិនជាទីស្រឡាញ់
ការព្រាត់ប្រាសចាកវត្ថុជាទីស្រឡាញ់ ការប្រាថ្នាវត្ថុណាហើយមិនសមបំណងតាមប្រាថ្នាក្នុងវត្ថុនោះ
ពោលដោយសង្ខេប ទុក្ខគឺជាឧបាទានខន្ធ ឬខន្ធ៥។
២)
ទុក្ខសមុទ្ទយ
គឺហេតុដែលនាំឲ្យកើតទុក្ខ បានដល់ តណ្ហា ៣ ប្រការគឺ កាមតណ្ហា
ការមានតម្រេកប្រាថ្នាចង់ក្នុងកាម សេចក្ដីប្រាថ្នាចង់បានផ្លូវកាមារម្មណ៍ ។ ភវតណ្ហា
សេចក្ដីប្រាថ្នាចង់បានក្នុងភព សេចក្ដីប្រាថ្នាចង់បាននេះចង់បាននោះ
សេចក្ដីប្រាថ្នាចង់បានប្រកបដោយភវទិដ្ឋិ ឬសស្សតទិដ្ឋិ និងវិភវតណ្ហា
សេចក្ដីប្រាថ្នាចង់បានក្នុងការប្រាសចាកភព សេចក្ដីប្រាថ្នាមិនកើតនេះ កើតនោះ
សេចក្ដីប្រាថ្នាចង់បានប្រកបដោយវិភវទិដ្ឋិ ឬឧច្ឆេទទិដ្ឋិ។
៣)
ទុក្ខនិរោធ
គឺសេចក្ដីរំលត់ទុក្ខ បានដល់ រំលត់ហេតុដែលធ្វើឲ្យកើតទុក្ខ ពោលគឺ រំលត់តណ្ហាទាំង ៣ បានដោយគ្មានសេសសល់។
៤)
ទុក្ខនិរោធគាមិនីបដិបទា គឺមាគ៌ាបដិបត្តិដែលនាំទៅកាន់ ឬនាំទៅដល់ការរំលត់ទុក្ខ
បានដល់មគ្គដែលមានអង្គប្រកបប្រាំបីប្រការគឺ៖
ក/ ការយល់ឃើញត្រូវ
ខ/
ការត្រិះរិះត្រូវ
គ/
វាចាត្រូវ
ឃ/
ការធ្វើការងារត្រូវ
ង/
ការចិញ្ចឹមជីវិតត្រូវ
ច/
ការព្យាយាមត្រូវ
ឆ/
ការរលឹកត្រូវ និង
ជ/ ការតម្កល់ចិត្តត្រូវ។
អរិយមគ្គប្រកបដោយអង្គប្រាំបីប្រកានេះ ដែលរួមហៅឈ្មោះម្យ៉ាងទៀតថា
“មជ្ឈិមាបដិបទា”
ឬផ្លូវកណ្ដាល។ មគ្គដែលមានអង្គប្រាំបីប្រការសរុបចូលក្នុងត្រៃសិក្ខា៣ប្រការ
បានដល់ដូចជា៖
១.
អធិសីលសិក្ខា
បានដល់ វាចាត្រូវ ការត្រិះរិះត្រូវ និងការចិញ្ចឹមជីវិតត្រូវ
២.
អធិចិត្តសិក្ខា បានដល់ ការព្យាយាត្រូវ ការរលឹកត្រូវ និងការតម្កល់ចិត្តត្រូវ
៣.
អធិបញ្ញាសិក្ខា បានដល់ ការយល់ឃើញត្រូវ និងការត្រិះរិះត្រូវ។
អរិយសច្ច៤នេះ
បើហៅកាត់ៗថា ទុក្ខ សមុទ្ទយ និរោធ និងមគ្គ។ កិច្ចក្នុងអរិយសច្ច
គឺវត្ថុដែលត្រូវធ្វើចំពោះអរិសច្ចៈ៤ប្រការ នីមួយៗបានដល់៖
បរិញ្ញា-ទុក្ខ គួរដឹង
គឺការធ្វើការយល់ចូលចិត្តបញ្ហា ឬសភាវៈដែលកើតទុក្ខយ៉ាងត្រង់ទៅត្រង់មកតាមសច្ចភាព
ជាការប្រឈមមុខជាមួយនឹងបញ្ហា។
បហាន-សមុទ្ទយៈ គួរលះបង់
គឺការកំចាត់ចោលនូវមូលហេតុដែលនាំឲ្យកើតទុក្ខ ជាការដោះស្រាយបញ្ហាដែលជាហេតុដើមចម។
សច្ឆិកិរិយា-និរោធ គួរធ្វើឲ្យជាក់ច្បាស់
គឺការចូលដល់ភាវៈនៃការរំលត់ទុក្ខ មានន័យដល់ភាវៈដែលគ្មានបញ្ហាដែលជាចំណុចគោលដៅ។
ភាវនា-មគ្គ គួរចម្រើន
គឺការហ្វឹកហាត់អប់រំប្រតិបត្តិតាមផ្លូវដើម្បីឲ្យដល់ទីរំលត់នៃទុក្ខ
មានន័យដល់វិធីសាស្ត្រ ឬផ្លូវដែលនឹងនាំទៅកាន់គោលដៅដែលគ្មានបញ្ហា។
កិច្ចទាំងបួនទាំងនេះ
នឹងត្រូវប្រតិបត្តិឲ្យត្រង់ជាមួយមគ្គនីមួយៗឲ្យបានត្រឹមត្រូវប្រពៃ ការស្គាល់កិច្ចក្នុងអរិយសច្ចៈនេះ
ហៅថា កិច្ចញ្ញាណ។ កិច្ចញ្ញាណជាផ្នែកមួយរបស់ញាណទាំងបី
ឬញាណទស្សនៈ(សច្ចញ្ញាណ កិច្ចញ្ញាណ និងកតញ្ញាណ) ដែលមានន័យដល់ការកំណត់ដឹងទាំងបី។
ញាណទាំងបីកាលបើចូលគូជាមួយកិច្ចក្នុងអរិសច្ចៈទាំងបួន ទើបបានជាញាណទស្សនៈមានអាការៈ១២ប្រការ
ដូចខាងក្រោម៖
សច្ចញ្ញាណ..
កំណត់ដឹងការពិតបួនប្រការថា
-នេះគឺជាទុក្ខ
-នេះគឺជាហេតុនាំឲ្យកើតទុក្ខ
-នេះគឺការរំលត់ទុក្ខ
-នេះគឺជាផ្លូវនៃការរំលត់។
កិច្ចញ្ញាណ..
ការកំណត់ដឹងនាទីចំពោះអរិសច្ចៈថា
-ទុក្ខគួរដឹង
-ហេតុនៃទុក្ខដែលគួរលះ
-ការរំលត់ទុក្ខគួរធ្វើឲ្យជាក់ច្បាស់
-ផ្លូវនៃសេចក្ដីរំលត់ទុក្ខគួរហ្វឹកហាត់ឲ្យចម្រើនឡើង។
កតញ្ញាណ..
ការកំណត់ដឹងថាបានធ្វើកិច្ចដែលគួរធ្វើបានសម្រេចហើយ
-ទុក្ខបានកំណត់ដឹងហើយ
- ហេតុនៃទុក្ខបានលះហើយ
-ការរំលត់ទុក្ខបានប្រត្យក្សហើយ
- ផ្លូវនៃការរំលត់ទុក្ខបានប្រតិបត្តិហើយ៕ [edit]
-------------------------
ឯកសារយោង
វចនានុក្រមវាក្យស័ព្ទសាសនាសាកល
ច្បាប់រាជបណ្ឌិតសភា,បោះពុម្ពទី២,រោងពុម្ពអរុណ, ទំព័រ
៦៥-៦៦
ព្រះធម្មបិដក
(បយុត្តោ) “ពុទ្ធធម្ម” ២៥៤៦
ប្រភព៖
ធម្មៈព្រះរតនត្រ័យ
រូបភាព៖ហ្វេសប៊ុក
No comments:
Post a Comment