Monday, June 22, 2020

ភាសានាំឈ្លោះ?


មនុស្សយើង​ប្រើប្រាស់​ភាសា​ដើម្បី​ទំនាក់ទំនង​គ្នា តែ​ពេលខ្លះ​ភាសា​គឺ​​ពុំ​ចាំបាច់​ទេ។ ក្នុង​ស្ថានភាព​ខ្លះ ភាព​ស្ងប់ស្ងាត់ គឺជា​ចម្លើយ​ដ៏​ពេញលេញ​បំផុត និង​ល្អ​បំផុត​ក្នុង​ការ​ឆ្លើយតប​នឹង​ស្ថានភាព​អ្វីមួយ ឬឆ្លើយតបទៅនឹង​នរណា​ម្នាក់។ ក្នុង​ការ​ទំនាក់ទំនង ការ​និយាយ​មិន​ច្បាស់លាស់ ការ​និយាយ​មិន​អស់ន័យ គឺ​ធ្វើ​ឱ្យ​មនុស្ស​យល់​ច្រឡំ​គ្នា ឬភាន់ច្រឡំ​ក៏​ថា​បាន។ ខ្ញុំ​នឹង​ចែករំលែក​ការពិចារណា​លើ​ភាសា​តក្កវិជ្ជា ឬភាសា​ឡូហ្ស៊ីក​ដែល​អ្នកនយោបាយ​ចូលចិត្ត​ប្រើ​បំផុត។ ក្នុង​ទ្រឹ​ស្តី​កា​ទូត​និយាយ​ថា ឆ្មា​ពណ៌ស ឬឆ្មា​ពណ៌ខ្មៅ សំខាន់​ឱ្យ​តែ​ចាប់​កណ្តុរ​បាន​។ គំនិត​នេះ គឺ​ចង់​បង្ហាញថា គ្មាន​មិត្ត គ្មាន​សត្រូវ តែ​មានតែ​ប្រយោជន៍​ ដែល​ខ្មែរយើង​តែង​លើក​មក​និយាយ​ថា ឆ្អិន​ក្បាល ស៊ី​ក្បាល ឆ្អិន​កន្ទុយ ស៊ី​កន្ទុយ​

ខ្ញុំ​សុំ​អនុញ្ញា​ត​យក​ទស្សនវិជ្ជា​នយោបាយ​មក​និយាយ​ក្នុង​បរិបទ​ឡូហ្ស៊ីក​នេះ។ នយោបាយ​វិទូ​អ៊ីតាលី ម៉ា​ឈែ​វ៉ែ​លី (Niccolò Machiavelli​) និយាយ​ថា កុំ​ទុកចិត្ត​សូម្បីតែ​មិត្តភក្តិ​របស់​អ្នក ព្រោះ​ថ្ងៃស្អែក​មិត្ត​អាច​ក្លាយទៅជា​សត្រូវ។ កុំ​និយាយ​អ្វី​ដែល​នាំ​ឱ្យ​ប៉ះពាល់​ដល់​សត្រូវ​របស់​អ្នក ព្រោះ​សត្រូវ​ថ្ងៃនេះ គឺ​អាច​ក្លាយទៅជា​មិត្ត​នៅ​ថ្ងៃស្អែក​។ សម្រាប់​អ្នក​ឡូហ្ស៊ីក គឺ​អាចប​កស្រាយ​វាយប្រហារ​បាន​ដោយ​ថា លក្ខណៈ​មនុស្សខូច គឺ​មិនដែល​ទុកចិត្ត​អ្នកដទៃ​ទេ​។ សម្តី​ដែល​បក​ទៅ​ជាន់​ទ្រឹ​ស្តី​នេះ គឺជា​សម្តី​បែប​ឡូហ្ស៊ីក ដែល​មនុស្ស​ខ្វះ​ការពិចារណា​គ្រប់ជ្រុងជ្រោយ​នឹង​ត្រូវ​ជាប់ផុង​នៅ​ត្រឹមនេះ។ ចំណុច​នេះ យើង​ត្រូវ​សង្កត់​ពាក្យ នយោបាយ និង​មនុស្សខូច​។ បើ​និយាយ​អ៊ីចឹង គឺ​មានន័យថា អ្នកនយោបាយ គឺ​ស្មើនឹង​មនុស្សខូច ឬមនុស្សខូច ស្មើនឹង​អ្នកនយោបាយ​។ តើ​អ្នកនយោបាយ​សុទ្ធតែ​ជា​មនុស្សខូច​ឬ? យើង​អាចប​កស្រាយ​ញែក​គំនិត​ចេញ​ឱ្យ​ត្រូវ​តាម​កាលៈទេសៈ​ថា តើ​យើង​ចង់និយាយ​ពី​មនុស្ស​ធម្មតា មនុស្សខូច ឬក៏​និយាយ​ពី​អ្នកនយោបាយ​?

បើ​យើង​មិន​ញែកចេញ​ទេ គឺ​នឹង​ច្រឡំ ដោយ​មិនដឹង​ថា​បកស្រាយ​ក្នុង​កាលៈទេសៈ​ណា ហើយ​ស្តាប់​ទៅ ត្រឹមត្រូវ​បែប​ឡូហ្ស៊ីក។ ជម្លោះ វា​តែង​កើត​ពី​កន្លែង​នេះ ជាពិសេស​អ្នក​រំជើបរំជួល​នឹង​ទស្សនៈ ឬគំនិត ដែល​តែងតែ​យល់ថា​ខ្លួនឯង​ឆ្លាត​ជាង​អ្នកដទៃ។ ខ្ញុំ​និយាយ​ម្តង​ហើយ​ម្តង​ទៀត​ថា ការ​បកស្រាយ​គំនិត ការ​បង្ហាញ​ទស្សនៈ គឺ​ដាច់ខាត​ត្រូវ​ដាក់​លក្ខណៈ​ឱ្យ​គំនិត​ថា តើ​យើង​ចង់​បកស្រាយ​ត្រឹម​ព្រំដែន​ណា​? ព្រំដែន​នយោបាយ​? ព្រំដែន​សាសនា​? ព្រំដែន​យុទ្ធ​សាស្រ្ត​? ព្រំដែន​ប្រថុជ្ជន​? ហើយ​សូមកុំ​យក​ប្រធានបទ​មួយ​ឆ្លង​ចូល​ប្រធានបទ​មួយ​ឱ្យ​សោះ ព្រោះ​ការ​បកស្រាយ​ឆ្លង​ប្រធានបទ​បែប​នេះ គឺ​តែង​បង្កជម្លោះ​។ នេះ​ជា​បញ្ហា​នៃ​ការប្រើ​ប្រាស់​ភាសា។ និយាយ​ឱ្យ​ច្បាស់លាស់​ក្នុង​ព្រំដែន​ណាមួយ ដ្បិត​គំនិត​ត្រូវ​ឬខុស វា​ត្រូវ​នៅ​លើក​ត្តា​កាលៈទេសៈ និង​កត្តា​ពេលវេលា​ទៅមុខ​ទៀត។ ឧទាហរណ៍ កុមារី​ឈ្មោះ​ណា​ភា មាន​បងប្អូន៣នាក់ ហើយ​ណា​ភា គឺជា​កូនពៅ។ ពីរ​ឆ្នាំក្រោយ​មក ណា​ភា​លែង​ក្លាយទៅជា​កូនពៅ​ទៀតហើយ ពីព្រោះ​ម្តាយ​ឪពុក​ណា​ភា​មានកូន​ថែម​ម្នាក់ទៀត។ នេះ​ហើយ​ជា​ចំណុច​ប្រែប្រួល​ទៅតាម​ស្ថានភាព និង​កាលៈទេសៈ ជាពិសេស​កត្តា​ពេលវេលា។ គំនិត​ត្រូវ​ឬខុស វា​ប្រែប្រួល​ទៅតាម​លក្ខខណ្ឌ​បែបនេះ។

ការ​និយាយ​ស្តី ការ​បកស្រាយ​គំនិត ក៏​អ៊ីចឹង​ដែរ គឺ​ត្រូវ​ដឹង​ថា​ខ្លួន​ចង់​បកស្រាយ​ក្នុង​លក្ខខណ្ឌ​ណា បរិបទ​ណា និង​កាលៈទេសៈ​ណា ដ្បិត​បើ​មិន​យល់​លក្ខខណ្ឌ​ទេ មិន​យល់​បរិបទ​ទេ មិន​យល់​កាលៈទេសៈ​ទេ គឺ​នឹង​បកស្រាយ​ខុស នាំការ​ជជែក​បែប​ទាស់ទែង។ ភាសា និង​កាលៈទេសៈ​ប្រើប្រាស់​ភាសា គឺ​សំខាន់​ក្នុង​ការ​ជជែកគ្នា ជាពិសេស​ការ​វែក​ញ៉ែ​កទ្រឹ​ស្តី ឬគំនិត​ក្នុង​ថ្នាក់ខ្ពស់។ ក្នុង​ភាពយន្ត​សាម​កុក ខ្ញុំ​សង្កេតឃើញ​ចរិត​ស៊ឺម៉ា​អ៊ី ដែល​ចេះ​សួរ​បញ្ជាក់​កូនចៅ ឬឱ្យ​កូនចៅ​និយាយ​អ្វី​ដែល​ខ្លួន​បាន​ប្រាប់ ប្រាប់​មក​ខ្លួន​វិញ​។ វិធី​សាស្រ្ត​នេះ គឺ​ដើម្បី​ច្បាស់លាស់​ថា​សារ ឬភាសា​ដែល​ខ្លួន​និយាយ​ចេញទៅ​ហើយ កូនចៅ​ដែល​ជា​អ្នក​ស្តាប់​អាច​ទទួល​បាន ដោយ​ពុំ​មានការ​បំប្លែង​ទៅ​អត្ថន័យ​ផ្សេង។ ជា​ធម្មតា មនុស្សយើង បើ​យល់​ពីចិត្ត​ខាងក្នុង​គ្នា​ហើយ គឺ​ពុំ​ចាំបាច់​និយាយ​អ្វី​ច្រើន​ទេ ដ្បិត​ការយល់​ចិត្ត​គ្នា​នេះ វា​ស្មើនឹង​យល់​គ្រប់បែបយ៉ាង។ ភាសា​នេះ​ជា​ភាសា​ស្ងប់ស្ងាត់ ដែល​អាច​យល់​ពីគ្នា​បាន​ដោយ​ពុំ​ចាំបាច់​បន្លឺ​សំឡេង។ មនុស្ស​រស់នៅ​ក្នុង​សង្គម គឺ​ត្រូវការ​ភាសា តែ​ព្រះ​គ្មាន​ភាសា​ទេ។ នៅពេល​មនុស្ស​អធិដ្ឋាន ឬបួងសួង គឺ​មិន​ប្រើ​ភាសា​ទេ។ ព្រះយេស៊ូ​មាន​បន្ទូល​ថា ពេលណា​អ្នក​អធិដ្ឋាន ចូរ​កុំ​ធ្វើ​ដូច​មនុស្ស​មានពុត​ដែល​ចូលចិត្ត​ឈរ​អធិដ្ឋាន​នៅក្នុង​សាលា​ប្រជុំ [...] ដើម្បី​ឱ្យ​គេ​មើលឃើញ​ឡើយ។ [...] ពេលណា​អ្នក​អធិដ្ឋាន ចូរ​ចូល​ទៅ​ក្នុង​បន្ទប់​បិទទ្វារ ហើយ​អធិដ្ឋាន​ដល់​ព្រះវរបិតា​របស់​អ្នក​...ក្នុង​ទីស្ងាត់​កំបាំង។ [...] កុំ​ពោល​ពាក្យ​ឥត​ប្រយោជន៍​ផ្ទួន​ៗ

សន្តិភាព​កើតឡើង នៅពេល​ណា​មនុស្ស​ទម្លាក់​ភាសា​ចោល ហើយ​ព្យាយាម​ស្វែងយល់​ពីចិត្ត​ខាងក្នុង​របស់​គ្នា។ តក្កវិជ្ជា គឺជា​ភាសា​នៃ​ពិភព​មនុស្សលោក។ ភាសា​របស់​ព្រះ គឺជា​ភាសា​នៃ​ក្តី​ស្រឡាញ់។ តើ​យើង​ដែល​ធ្លាប់​ចោទ​មនុស្ស​ល្អ ដែល​យើង​ដឹង​ជម្រៅ​ចិត្ត​ដ៏​ល្អ​ខាងក្នុង​របស់​គេ​ហើយ​ ថា​គេ​ជា​មនុស្ស​អាក្រក់​ទេ​? លក្ខខណ្ឌ​ដែល​មនុស្ស​ល្អ​មាន​កំហុស គឺ​ខុស​ព្រោះតែ​ខ្វះ​ចំណេះដឹង​ប៉ុណ្ណោះ។ ខ្វះ​ចំណេះដឹង វា​ធ្វើ​ឱ្យ​មនុស្ស​ល្អ​ធ្វើខុស​ដោយ​អចេតនា។ ខ្ញុំ​នឹង​និទានរឿង​ក្មេងប្រុស ៣នាក់ ដែល​ប្រើ​ភាសា​ខុសគ្នា ហើយ​បង្កជម្លោះ​ទាស់ទែងគ្នា​ដោយសារតែ​គ្មាន​ចំណេះដឹង​ខាង​ភាសា។ មាន​ក្មេងប្រុស ៣នាក់​ជា​មិត្ត​នឹងគ្នា ហើយ​មក​ពី​សាស​នា​ខុស​ៗគ្នា។ វេលា​ថ្ងៃមួយ ក្មេង​ទាំង៣នាក់ បាន​បបួលគ្នា​ទៅ​ផ្សារ​ទិញ​ផ្ទាំងគំនូរ។ មុននឹង​នាំគ្នា​ទៅ​ផ្សារ ក្មេង​ៗទាំង​បី​នាក់​បាន​ប្រជុំ​ពិភាក្សា​គ្នា​ថា តើ​នឹង​ទិញ​គំនូរ​អ្វី​? ក្មេង​ទី១ និយាយ​ថា យើង​មាន​ប្រាក់​តិច ហើយ​ខ្ញុំ​គិតថា​យើង​គួរតែ​ទិញ​គំនូរ​រូប <ព្រះអាទិត្យ​>។ ក្មេង​ទី២ លើកឡើង​ដោយ​មិន​ពេញចិត្ត​ថា ទេ ទេ​!! ខ្ញុំ​ចង់​ទិញ​គំនូរ​រូប <សុរិយា​> ជាង​។ ក្មេង​ទី៣ មិន​យល់ថា​ពាក្យ <ព្រះអាទិត្យ​> មិន​យល់​ពាក្យ <សុ​រិយា​> ក៏បាន​ប្រាប់​ពី​ចេតនា​ខ្លួន​ទៅកាន់​គូកន​ទាំងពីរ​ថា សម្លាញ់​ទាំងពីរ ខ្ញុំ​ចង់​ទិញ​គំនូរ​រូប <Sun> ជាង​។ ម្នា​ក់ៗ​ចង់​ទិញ​គំនូរ​ព្រះអាទិត្យ​ដូចគ្នា តែ​ដោយហេតុ​បញ្ហា​នៃ​ភាសា ក៏​ទាស់ទែងគ្នា​បន្តិច។ សុ​រិយា ព្រះអាទិត្យ ឬ Sun គឺ​តែមួយ​ទេ ហើយ​ចុះ​ក្មេង​ៗទាំងនេះ​ឈ្លោះ​គ្នា​ព្រោះ​អ្វី។ និទាន​នេះ ខ្ញុំ​គ្រាន់តែ​លើកយក​បង្ហាញ​ពី​ទំនាស់​ពាក្យ​សម្តី​រវាង​ក្មេង​ៗទាំង៣នាក់ ដែល​មិន​យល់​ពី​ភាសា​គ្នាប៉ុណ្ណោះ។

ក្នុង​សាសនា​ក៏​មាន​ទំនាស់​នេះ​ដែរ គឺ​ទំនាស់​ព្រោះ​សម្តី ដែល​បង្កឡើង​ដោយ​ភាសា​អំពី សច្ចភាព​។ អ្វី​ៗ គឺ​តែមួយ ដូចគ្នា ឬស្រដៀងគ្នា តែ​យើង​បង្កជម្លោះ​ដោយសារតែ​មិនដឹង​ពី​ប្រភព​ដើម។ ក្មេង​ៗ មិនទាន់​បាន​ទៅដល់​ផ្សារ​ទេ ក៏​ឈ្លោះ​គ្នា រី​ឯជម្លោះ​ក្នុង​សង្គម​យើង ឬជម្លោះ​ក្នុង​ថ្នា​ក់​ទ្រឹ​ស្តី ក៏​អ៊ីចឹង​ដែរ ដ្បិត​យើង​ចេះតែ​ឈ្លោះ​ទាស់ទែងគ្នា ខណៈ​ពេល​ដែល​យើង​មិន​ព្យាយាម​សង្កេត ឬជាពិសេស​មិន​ព្យាយាម​ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង​សិន​ទេ។ បើ​ក្មេង​ៗបាន​ទៅដល់​ផ្សារ ម៉្លោះ​ក្មេង​ៗទាំង៣នាក់ នឹង​មានឱកាស​បាន​យកដៃ​ចង្អុល​ប្រាប់​គ្នា​ថា នេះ​ជា​គំនូរ​រូប​ព្រះអាទិត្យ​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់​, នេះ​ជា​គំនូរ​រូប​សូ​រិយា​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់បាន​, នេះ​ជា​គំនូរ​រូប Sun ដែល​ខ្ញុំ​ចង់បាន​។ ចុង​ក្រោយ​ក្មេង​ៗនឹង​ទទួលស្គាល់​ថា ខ្លួន​ទាំង៣នាក់ ឆោត​ដូចគ្នា ដ្បិតអ្វី​ដែល​ខ្លួន​និយាយ​ថា​ចង់បាន គឺ​ចង់បាន​របស់​តែមួយ តែ​ខុស​តែ​ភាសា​ប្រើប្រាស់​ប៉ុណ្ណោះ ទើប​ធ្វើ​ឱ្យ​ទាស់ទែងគ្នា​។ សូម​យុវជន​ពិចារណា​ពី​បញ្ហា​នេះ​ឱ្យ​មែនទែន កុំ​អាង​ខ្លួន​ពូ​កែ​ទ្រឹ​ស្តី ពូកែ​បកស្រាយ​គំនិត ពូកែ​និយាយ​ស្តី និយាយ​យក​តែ​ត្រូវ​ឥត​ខ្មាស​ចិត្ត​ខាងក្នុង​ខ្លួនឯង។ ខ្លឹមសារ​នៃ​អត្ថបទ​នេះ​ទាំងមូល ខ្ញុំ​ចង់ឱ្យ​ពិចារណា​នូវ​ពាក្យ​សម្តី​បុគ្គល​ដែល​នាំ​យើង​ឱ្យ​ឈ្លោះ​គ្នា​ឡើងវិញ​ថា តើ​គេ​ប្រើ​ភាសា​ឡូហ្ស៊ីក​នេះ​កម្រិត​ណា​?, តើ​យើង​បាន​អនុវត្ត​អ្វី​ដែល​យើង​ត្រឹមតែ​គិតថា​ត្រូវ​ឱ្យ​ក្លាយទៅជា​សកម្មភាព​ហើយ ឬនៅ​?, តើ​យើង​ជា​មនុស្ស​ទ្រឹ​ស្តី​និយម ឬជាក់ស្តែង​និយម​?, តើ​យើង​យល់ដឹង​គ្រប់​ផ្នែក​នៃ​គំនិត ទ្រឹ​ស្តី និង​បរិបទ​គ្រប់​កាលៈទេសៈ​ទេ​? បើ​យល់ដឹង​ត្រឹមតែ​មួយ​ជ្រុង សូម​ទុក​ឱកាស​ឱ្យ​ខ្លួនឯង​រៀនសូត្រ​បន្ថែម​សិន ចាំ​និយាយ​?...។ បើ​ឱ្យ​ជ្រើសរើស​រវាង​ទ្រឹ​ស្តី និង​សកម្មភាព គឺ​យើង​គួរ​ជ្រើស​រើ​យក​ការ​ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង។ ខុសត្រូវ​ខ្លះ​យ៉ាងណា ចូរ​ឱ្យ​ខុស​នឹង​ការ​ធ្វើ​ចុះ តែ​កុំ​ទាស់គ្នា​នឹង​ការ​ឈ្លោះ​។ ប្រឹងប្រែង​រៀន ប្រឹងប្រែង​អាន ប្រឹងប្រែង​ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង​!! ពាក្យពេចន៍​ខ្លះ​ក្នុង​អត្ថបទ​នេះ​អាច​អាន​មិន​យល់ ឬអាច​យល់​ក្នុង​ន័យ​ផ្សេង ព្រោះខ្ញុំ​បានបញ្ចូល​លក្ខ​ខណ្ឌ​នាំឱ្យស្មុគស្មាញច្រើន និង​គ្រឿងផ្សំ​ចិត្តដែល​ក្នុង​នោះ​ក៏​បូ​កប​ញ្ជូល​ទាំង​ភាសា​ចិត្ត​វិញ្ញាណ​ផង​ដែរ៕

No comments:

Post a Comment