Saturday, August 24, 2019

ចេះមើលធម្មជាតិក្នុងសភាពធម្មជាតិ ​



​ក្នុង​វេលា​ដែល​ខ្ញុំ​ស្មឹង​ស្មាធិ៍​សមាធិ​មើល​សុរិយា​រៀប​អស្តង្គត​ម្នាក់ឯង​ ​ខ្ញុំ​ចេះតែ​នឹកឃើញ​នូវ​រឿង​ជីវិត​ជាច្រើន​ដែល​ខ្ញុំ​ពីមុន​ ​និង​មនុស្ស​ដែល​ខ្ញុំ​ស្គាល់​បាន​យល់​ខុស​ជាបន្តបន្ទាប់​។​ ​ការយល់​ខុស​ ​វា​គឺជា​បុព្វហេតុ​ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​ជីវិត​យើង​រាល់គ្នា​ក្លាយទៅជា​កើតទុក្ខ​។​ ​អ្នកខ្លះ​យល់​សើរ​ៗ​ថា​ ​“​ជីវិត​ ​គឺជា​ទុក្ខ​”​ ​តែបើ​ពិចារណា​ឱ្យ​ស៊ីជម្រៅ​មែនទែន​ទៅ​ ​“​ជីវិត​ ​វា​គឺជា​ទុក្ខ​”​ ​តែ​ក្នុង​លក្ខខណ្ឌ​ដែល​មនុស្ស​រស់នៅ​អវិជ្ជា​ប៉ុណ្ណោះ​”​។​ ​
​អវិជ្ជា​ ​វា​ធ្វើ​ឱ្យ​គ្រប់យ៉ាង​ងងឹតសូន្យ​ឈឹង​។​ ​ជីវិត​នឹង​ក្លាយទៅជា​លែង​មានទុក្ខ​ទៀតហើយ​ ​បើ​យើង​ម្នា​ក់ៗ​មាន​វិជ្ជា​ ​មាន​បញ្ញា​ចាក់ធ្លុះ​យល់ដឹង​ច្បាស់​ពី​ធម្មជាតិ​នៃ​ជីវិត​។​ ​ជីវិត​តែង​មាន​លំហូរ​របស់​ជីវិត​។​ ​តើ​វិជ្ជា​ធ្វើ​ឱ្យ​ជីវិត​លែង​ទុក្ខ​ទៀតហើយ​ ​មែនទេ​?​ ​វិជ្ជា​ ​វា​គ្រាន់តែ​ជា​ទូកចម្លង​មនុស្ស​ឱ្យ​បាន​ដល់ចិត្ត​រួច​រំដោះ​ផុត​ស្រលះ​ចាក​សេចក្តី​សៅហ្មង​ ​(​វិ​មុត្ត​ចិត្ត​)​ ​ប៉ុណ្ណោះ​។​ ​យើង​មិន​អាច​កើត​ចិត្ត​ជាប់ជំពាក់​នឹង​ទូក​ ​ដោយ​មិនព្រម​ដើរ​ឱ្យ​ដល់ត្រើយ​ទេ​។​ ​យើង​នឹង​នៅជា​មួយ​ទូក​រហូត​ ​ដោយ​ពុំ​បាន​ដើរ​ឡើង​ត្រើយ​។​ ​យើង​មិន​អាច​ឱបក្រសោប​ចំណេះដឹង​ ​ដោយ​មិន​ដើរ​ឱ្យ​ផុត​ដល់ចិត្ត​រួច​រំដោះ​នោះ​ទេ​។​ ​ផ្ទុយទៅវិញ​ ​បើ​បុគ្គល​នៅ​ជាប់ជំពាក់​នឹង​វិជ្ជា​នេះ​ ​គឺ​នឹង​ត្រូវ​ជាប់ជំពាក់​ចិត្ត​ដោយសារតែ​វិជ្ជា​នេះ​ទៀត​។​ ​ការ​ដើរ​ឱ្យ​ផុត​ចេញ​ដល់​ជីវិត​ដែល​រួច​រំដោះ​ ​ឬ​ក្លាយទៅជា​បុគ្គល​មាន​ធាតុ​ព្រះ​ក្នុង​ខ្លួន​ ​(​God​-​man​)​ ​គឺ​មិន​ត្រូវ​ជាប់ជំពាក់​នឹង​ចំណេះដឹង​ថ្នាក់​ខួរក្បាល​ ​ឬ​បញ្ញា​ ​ឬ​វិជ្ជា​នេះ​ទេ​។​
​ដោយអំណាច​នៃ​វិជ្ជា​ ​វា​បាន​ធ្វើ​ឱ្យ​មនុស្ស​មាន​អំនួត​ ​យល់ថា​គ្រប់យ៉ាង​សុទ្ធតែ​ស្ថិត​ក្នុង​អំណាច​នៃ​ការគ្រប់គ្រង​របស់​ខ្លួន​ទាំងអស់​។​ ​អំណាច​នៃ​វិ​ជ្ជា ​វា​ពិតជា​អស្ចារ្យ​ខ្លាំង​មែន​ ​តែ​មិន​ហួស​រឿង​ច្បាប់​ធម្មជាតិ​ទេ​ ​ដ្បិត​បើ​ទោះបីជា​យើង​ខ្លាំង​យ៉ាងណា​ ​ក៏​ពុំ​អាច​ប្រឆាំង​នឹង​ច្បាប់​ធម្មជាតិ​បាន​ឡើយ​។​ ​ពាក្យ​ខ្មែរ​លោក​ថា​ ​“​កុំ​យក​ពងមាន់​ទៅ​ជល់​នឹង​ថ្ម​”​។​ ​នៅពេល​ណា​ដែល​យើង​យល់​ច្បាស់​ពី​ក្រឹត្យក្រម​របស់​ធម្មជាតិ​ ​យើង​នឹង​ដឹង​ថា​ ​“​មនុស្ស​អាច​ប្រឆាំង​ឈ្នះ​ធម្មជាតិ​ក្នុងរឿងខ្លះ​”​ ​រី​ឯ​រឿង​ខ្លះទៀត​ ​“​មនុស្ស​មិន​អាច​ប្រឆាំង​ឈ្នះ​ធម្មជាតិ​បាន​ឡើយ​”​។​ ​ច្បាប់​ធម្មជាតិ​ ​គឺជា​ច្បាប់​សុ​ក្រឹត្យ​បំផុត​ ​ហើយ​វា​មិន​លើកលែង​ដល់​បុគ្គល​ណា​ទាំងអស់​។​ ​ឧទាហរណ៍​ ​ច្បាប់​ទំនាញផែនដី​ ​(​The​ ​Law​ ​of​ ​Gravity​)​ ​ដែល​រក​ឃើញ​ដោយ​ ​អ៊ៃ​សាក់​ ​ញូ​វតុន​ ​(​Isaac​ ​Newton​)​,​ ​អ្នកណា​ដែល​ដើរ​ផុត​ស្ពាន​ ​គឺ​ត្រូវតែ​ធ្លាក់ចុះ​ក្រោម​ ​ដ្បិត​មិនថា​ស្តេច​ ​ឬរាស្រ្ត​ ​ឬសត្វ​នោះ​ទេ​។​ ​
​ត្រឡប់​មក​វេលា​នៃ​ការ​ស្មឹង​ស្មាធិ៍​របស់ខ្ញុំ​ជាមួយ​ព្រះសុរិយា​រៀប​អស្តង្គត​វិញ​។​ ​ខ្ញុំ​ចេះតែ​ស្រមៃ​ថាបើ​ពេលនេះ​មាន​មនុស្ស​ណា​ម្នាក់​ដែល​ខ្ញុំ​ស្រឡាញ់​បាន​មក​អង្គុយ​មើល​សុរិយា​រៀប​អស្តង្គត​ជាមួយ​ខ្ញុំ​ ​មិនដឹងជា​ល្អ​យ៉ាងណា​ទេ​។​ ​ខ្ញុំ​ស្រមៃ​បន្ត​ទៀត​ថា​ ​“​ចុះបើ​ពេលនេះ​ ​មនុស្ស​ដែល​ខ្ញុំ​ស្រឡាញ់​កំពុងតែ​ធ្វើដំណើរ​មក​អង្គុយ​មើល​សុរិយា​រៀប​អស្តង្គត​ជាមួយ​ខ្ញុំ​ ​តើ​ខ្ញុំ​អាច​សុំ​/​ហាមឃាត់​/​រារាំង​មិន​ឱ្យ​សុរិយា​បន្តដំណើរ​រៀប​អស្តង្គត​បានទេ​ ​ហើយ​ចាំ​មនុស្ស​ដែល​ខ្ញុំ​ស្រឡាញ់​មក​ដល់​សិ​ន ​ចាំ​ទៅ​លិច​មុខ​ទៀត​?​”​ ​ការ​ស្រមៃ​ចេះតែ​បន្ត​ដោយ​ពិនិត្យ​ចិត្ត​ខ្លួនឯង​រហូត​ ​“​ខ្ញុំ​ហាក់បីដូចជា​មាន​អារម្មណ៍​ឈឺចាប់​ ​ដ្បិត​សុរិយា​នឹង​អស្តង្គត​បាត់​ហើយ​ ​ហើយ​មនុស្ស​ដែល​ខ្ញុំ​ស្រឡាញ់​ ​ប្រាកដជា​មកដល់​ពុំ​ទាន់​ទេ​”​។​ ​ដំណាក់កាល​នេះ​ ​ការឈឺចាប់​ ​និង​ទុក្ខសោក​ ​វា​នឹង​កើតឡើង​ ​ដ្បិត​សុរិយា​មិន​យោគយល់​ដល់​ខ្ញុំ​ ​ហើយ​សុរិយា​មិន​ធ្វើតាម​ចិត្ត​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់បាន​ទេ​។​ ​ការឈឺចាប់​ ​ការ​សោ​ក​សង្រែង​ ​និង​ទុក្ខ​ចេះតែ​ក​កើន​ថាមពល​កើត​ក្នុងចិត្ត​ខ្ញុំ​ ​រហូតដល់​ពូន​គ្នា​ធំ​វាយប្រហារ​អារម្មណ៍​ខ្ញុំ​។​ ​
​សុភាសិត​ខ្មែរ​ពោល​ថា​ ​“​បង់បោយ​ ​មិន​មើល​ប្រាណ​ ​ដាំ​ជើងក្រាន​ ​មិន​ប្រមាណ​ឆ្នាំង​”​។​ ​មនុស្ស​ដែល​មាន​វិជ្ជា​ ​ស្គាល់​ច្បាប់​ធម្មជាតិ​ ​បេះដូង​លត់​ដុំ​បាន​ត្រឹមត្រូវ​ ​គឺ​ដឹង​ថា​រឿង​ខ្លះ​អាច​ឈ្នះ​ធម្មជាតិ​បាន​ ​តែ​រឿង​ខ្លះ​មិន​អាចយ​ក​ឈ្នះ​ធម្មជាតិ​បានទេ​។​ ​នៅក្នុង​គម្ពីរ​ ​“​ភ​គ​វទ្គី​តា​ ​-​ ​The​ ​Bhagavad​ ​Gita​”​ ​របស់​ហិណ្ឌូ​សាសនា​ ​បាន​សរសេរ​ដាក់​ចំណងជើង​ថា​ ​“​The​ ​Bhagavad​ ​Gita​”​ ​ហើយ​បន្ថែម​ពាក្យ​ ​“​As​ ​It​ ​Is​”​ ​ដែល​មានន័យថា​ ​“​មើល​អ្វី​ៗ​ក្នុង​សភាព​ធម្មជាតិ​របស់​វា​​តែ​មិនមែន​មើល​អ្វី​តាមចិត្ត​ដែល​យើង​ជា​មនុស្ស​ចង់បាន​ដោយ​អវិជ្ជា​នោះ​ទេ​។​ ​ធម្មជាតិ​របស់​ទឹក​ ​វា​មាន​លក្ខណៈ​ត្រជាក់​ត្រជុំ​ ​តែ​ចិត្ត​អ្នកខ្លះ​ចង់ឱ្យ​ទឹក​ក្តៅ​។​ ​ធម្មជាតិ​របស់​ភ្លើង​ ​វា​ក្តៅ​ ​តែ​អ្នកខ្លះ​ចង់ឱ្យ​វា​ត្រជាក់​។​ ​ធម្មជាតិ​របស់​ពស់​ខ្លះ​ ​វា​មានពិស​ ​តែ​យើង​ចេះតែ​ខឹង​នឹង​វា​ដែល​មក​ចឹក​យើង​។​ ​នេះ​ជា​ច្បាប់​ធម្មជាតិ​សុទ្ធសាធ​។​ ​
​បើ​សិក្សា​ក្នុង​គម្ពីរ​ ​“​តៅ​ ​តេ​ ​ជីញ​ ​-​ ​Tao​ ​Te​ ​Ching​”​ ​របស់​អ្នកប្រាជ្ញ​ចិន​ឡៅ​ ​ជឺ​ ​ដែល​ជា​បុគ្គល​យល់ដឹង​ពី​ដំណើរ​ធម្មជាតិ​ច្បាស់​ ​បាន​អះអាង​ថា​ ​“​គ្រប់យ៉ាង​សុទ្ធតែ​ជាគូ​ ​និង​មាន​លក្ខណៈ​ផ្ទុយគ្នា​ ​ដូចជា​មាន​សត្រូវ​មាន​ខ្មៅ​,​ ​មាន​ល្អ​ត្រូវ​មាន​អាក្រក់​,​ ​មាន​វែង​ត្រូវ​មាន​ខ្លី​,​ ​ឬ​និយាយ​ដោយ​ខ្លី​ ​អ្វី​ៗ​ត្រូវតែ​មាន​លក្ខណៈ​ផ្ទុយ​ ​ឬ​និយាយ​ដោយ​ខ្លី​ក្នុង​ន័យ​ខ្មែរយើង​គឺ​លក្ខណៈ​ ​“​សម្លកកូរ​”​។​ ​តើ​យើង​ជា​មនុស្ស​នៅ​ចង់​ប្រឆាំង​នឹង​រឿង​ដែល​មិន​អាច​ប្រឆាំង​ឈ្នះ​ដល់ពេលណា​ទៀត​?​ ​បើ​ឆ្លុះបញ្ចាំង​មក​ជីវិត​មនុស្សយើង​ម្នា​ក់ៗ​ ​ខ្ញុំ​មើលឃើញ​ថា​ ​“​អ្នកខ្លះ​ប្រឹង​ធ្វើ​រឿង​ខ្លះ​ដែល​មិន​អាច​ទៅរួច​ទាល់តែសោះ​”​។​ ​នេះ​ហៅថា​ ​“​ខ្លួន​ទាប​ប្រឹង​តោង​ ​ដៃខ្លី​ប្រឹង​ឈោង​ប្រវា​អោប​ភ្នំ​។​ ​ចំពោះ​ខ្ញុំ​ផ្ទាល់​ ​ខ្ញុំ​ជឿជាក់​ថា​មនុស្ស​មានអំណាច​ខ្លាំង​អស្ចារ្យ​ ​អាច​កែប្រែ​វាសនា​ខ្លួនឯង​បាន​,​ ​អាច​ឈ្នះ​ការ​លិខិត​របស់​ព្រះព្រហ្ម​,​ ​អាចប​ង្កើត​កម្ម​លិខិត​ប្រឆាំង​ទ្រឹ​ស្តី​ព្រះពុទ្ធ​ ​និង​អាច​ធ្វើ​អ្វី​ៗ​បាន​ដោយអំណាច​នៃ​កំណើត​ជា​មនុស្ស​នេះ​។​ ​ប៉ុន្តែ​ត្រូវ​ចាំ​ថា​“​មាន​ភ្លើង​ ​ទើប​មាន​ផ្សែង​។​ ​ឬ​ក្នុង​ន័យ​ម៉្យាងទៀត​ថា​ ​“​ចេះ​បង្កើតហេតុ​ខាង​ដើម ​ដើម្បី​ប្រមូល​ផល​ខាងចុង​ ​(​ប្រើ​ច្បាប់​កម្មផល​ ​និង​ច្បាប់​ហេតុផល​)​”​។​ ​
​​យើង​ត្រូវ​ដឹងពី​របៀប​ផ្តាច់​កម្ម​អាក្រក់​,​ ​ចេះ​ពី​របៀប​គេច​ពី​កម្ម​ដែល​ចង​ពៀរ​,​ ​ហើយនិង​យល់ដឹង​ច្បាប់​ធម្មជាតិ​ឱ្យ​ច្បាស់លាស់​។​ ​បើ​ចង់បាន​អ្វី​ ​ចូរ​ប្រឹងប្រែង​ធ្វើ​ឱ្យ​អស់ពី​លទ្ធភាពទៅ​ ​តែបើ​ធ្វើ​មិនបាន​ដូច​ចិត្ត​ប្រាថ្នា​ទេ​ ​ក៏​កុំ​កើតទុក្ខ​មិនសុខចិត្ត​នោះ​ឡើយ​ ​ដ្បិត​យើងត្រូវចេះ​ព្រលែ​ង​បណ្តោយ​រឿង​ដែល​មិន​អាច​ទៅរួចចោលខ្លះ​ ដោយកុំមានចិត្តប្រកាន់ខ្ជាប់ហួសហេតុពេក ​(​Let​ ​it​ ​go​)​។​ ​រឿង​ក្នុង​ជីវិត​ខ្លះ​ ​ពេលខ្លះ​ត្រូវ​បរាជ័យ​រហូតដល់​ ​១០០ដង​ ​ទើប​អាច​សម្រេចជោគជ័យ​បាន​ម្តង​។​ ​បើ​មិនបាន​ព្យាយាមទេ​ ​បើ​មិនបាន​ប្រឹងទេ​ ​បើ​មិនធ្លាប់​បរាជ័យ​លើ​រឿង​ដដែល​ៗ១០០ដង​ ​ចូរ​កុំ​ខកចិត្ត​ ​អាក់អន់​ស្រពន់ចិត្ត​ ​ដោយសារតែ​វា​មិនបាន​ដូច​ចិត្ត​ឱ្យ​សោះ​។​ ​យើង​ត្រូវ​ប្រឹង​ ​មិនថា​រឿង​ជីវិត​ ​ការងារ​ ​ការសិក្សា​ ​និង​ជាពិសេស​ស្នេហា​។​ ​រស់នៅ​ឱ្យ​ស្រួលបួល​ ​ធ្វើជា​មនុស្ស​ល្អ​ ​មាន​សីល​ មានធម៌​ក្នុង​ខ្លួន​ ​ដ្បិត​បើ​ក្រ​ ​ក៏​នៅតែ​មាន​ដែរ ​(​Inner​ ​Rich​)​ ​ហើយ​បើ​ឃ្លាន​ ​ក៏​គង់តែ​ឆ្អែតដែរ​ ​គឺ​ឆ្អែត​ដោយអំណាចនៃ​សេចក្តីល្អ​ ​សុចរិតភាព មិន​បន្ត​លោភលន់ហួស​ ​ចេះ​ដើរ​ ​ចេះ​ថយ​ ​ចេះ​ឈប់​ ​ចេះ​ប្រឹង​ ​ចេះ​ព្រលែ​ង​​ចោល

No comments:

Post a Comment