Sunday, June 7, 2020

ទ្រុងគំនិត


ជីវិត​រស់នៅ​របស់​បុគ្គល​ម្នា​ក់ៗ គឺ​តែងតែមាន​ទំនាស់ ដែល​ការទាស់ទែង​នេះ វា​តែង​កើតឡើង​ចេញពី​ខ្លួនឯង​មុន ទើប​បង្ក​ដល់​អ្នក​ជុំវិញ​ខ្លួន​តាម​ក្រោយ។ នៅពេល​ណា​ដែល​សួរ​ថា ហេតុអ្វី​អ្នកខ្លះ​ចេះដឹង​ដែរ តែ​ហាក់បីដូចជា​មិន​មាន​សន្តិភាព​ជាមួយ​ខ្លួនឯង​សោះ​? មូលហេតុ គឺ​គ្មានអ្វី​ផ្សេង ក្រៅតែ​ពី​ការទាស់ទែង​ជាមួយ​ខ្លួនឯង​មុន​ទេ។ សង្គម​ក៏ដោយ គឺ​សង្គម​ដែល​មាន​ទំនាស់ មនុស្ស​ចូលចិត្ត​ទាស់ទែងគ្នា កាច់​មួល​គ្នា យក​ប្រាជ្ញាឈ្លាស​វៃ​មក​ជាន់ឈ្លី​អ្នកតូច​តាច​....គឺ​ដោយសារតែ​ការទាស់ទែង​ជាមួយនឹង​ខ្លួនឯង។ ឥរិយាបថ​បែបនេះ ពីព្រោះ​តែ​បញ្ហា​ចំណេះដឹង ហើយនិង​ចិត្ត​មិនទាន់​ស្របគ្នា។ ចំណេះ (ខួរក្បាល​) វា​អាច​ទាស់ទែង​នឹង​ចិត្ត (បេះដូង​)។ ខួរក្បាល​ថ្នាក់​ហេតុផល វា​អាច​ទាស់ទែង​នឹង​ចិត្ត​ថ្នាក់​បេះដូង។ ទ្រឹ​ស្តី វា​អាច​ទាស់ទែង​នឹង​ការអនុវត្ត។ អ្ន​កទ្រឹ​ស្តី អាច​ទាស់ទែង​នឹង​អ្នក​ចិត្ត​វិញ្ញាណ។ បើ​និយាយ​ឱ្យ​ងាយ​យល់ គឺ​ចិត្ត​និង​គំនិត ទាស់ទែងគ្នា ឬបើ​ភាសា​ស្នេហា គឺ​ខួរក្បាល​និង​បេះដូង​ប្រឆាំង​គ្នា។ នៅក្នុង​លោក​យើង​នេះ មានគំនិត​ជាច្រើន មាន​ទស្សនៈ​ជាច្រើន មានការ​បង្រៀន​ជាច្រើន មាន​បុគ្គល​ត្រាស់​ដឹង​ជាច្រើន​រាប់មិនអស់​ទេ។ បើ​និយាយ​ក្នុង​សា​សា​នា អ្នកខ្លះ​គោរព​សាសនាព្រះពុទ្ធ អ្នកខ្លះ​គោរព​សាសនា​ហិណ្ឌូ អ្នកខ្លះ​គោរព​អ៊ី​ស្លាម អ្នកខ្លះ​គោរ​ពស៊ិ​ក អ្នកខ្លះ​គោរព​លទ្ធិ​តៅ​...។ ក្រៅពី​ទំនាស់​សាសនា ជាពិសេស​ការ​បែកបាក់​និកាយ ក៏​មាន​ទំនាស់​ផ្នែក​គំនិត​រវាង​ទស្សនវិទូ​និង​ទស្សនវិទូ អ្នកប្រាជ្ញ​និង​អ្នកប្រាជ្ញ​ផង​ដែរ​...។

ខ្ញុំ​សុំ​អនុញ្ញាត​បើក​វង់ក្រចក​បន្តិច។ អ្នកខ្លះ​រៀនសូត្រ​បាន​ច្រើន ចេះ​ទ្រឹ​ស្តី​អ្នកប្រាជ្ញ​ច្រើន យល់ដឹង​គំនិត​ទស្សនវិទូ​ច្រើន ក៏​ចេះ​យក​មក​​បង្ហាញ ហើយ​កំណត់​ថា គំនិត​អ្នកប្រាជ្ញ គឺ​ត្រូវ​ដាច់ខាត​។ មិនមែន​សូ​ក្រាត​មាន​ទស្សនៈ​ត្រឹមត្រូវ​ទាំងអស់​ទេ។ មិន​មែន​អាល់​ប៊ឺ​ត អា​ញស្តា​ញ មានគំនិត​ត្រឹមត្រូវ​ទាំងអស់​ទេ​...។ ការយល់​ថាឱ្យ​តែ​អ្នកប្រាជ្ញ ឬទស្សនវិទូ គឺ​ត្រូវ​គ្រប់​រឿង ឬមាន​ទស្សនៈ​ត្រឹមត្រូវ​ទាំងអស់ គឺជា​ការយល់​មិន​ត្រឹមត្រូវ​ឡើយ ដ្បិត​គំនិត​ទស្សនវិទូ​ទាំងឡាយ​ក្នុង​លោក មានគំនិត​ប្រឆាំង​គ្នា ស៊ីសាច់​ហ៊ុត​ឈាម​គ្នា​ច្រើនណាស់ ឬសូម្បីតែ​អ្នក​ត្រាស់​ដឹង​ក្នុង​ផ្នែក​សាសនា ក៏​មាន​ចំណុច​មិន​ស្របគ្នា​ច្រើនណាស់​ដែរ។ អ៊ីចឹង តើ​មួយ​ណា​ត្រូវ មួយ​ណា​ខុស ហើយ​យើង​ប្រកាន់​ច្រើន​ក្នុង​រឿង​ដែល​មិន​គួរ​ប្រកាន់ តើ​បាន​ប្រយោជន៍អ្វី​? ខ្ញុំ​ពេញចិត្ត​ជា​ខ្លាំង​ចំ​ពោះ​ទ្រឹ​ស្តី​ពុទ្ធនិយម​ត្រង់​ចំណុច​គម្ពីរ​កា​ឡាម​សូត្រ ដែល​លើកឡើង​ពី ការ​ឱ្យ​ជឿ​ឬមិន​ឱ្យ​ជឿ តែ​ត្រូវ​ពិសោធ​ខ្លួនឯង​សិន​។ បុរស​ម្នាក់​ដែល​មាន​ជំនឿ​លើ​ព្រះរាម - Rama (បុរស​ម្នាក់​នេះ​បាន​ជឿ​ថា​មាន​ព្រះ​រួចហើយ តែ​គ្រាន់តែ​ចង់​បញ្ជាក់​ឱ្យ​ច្បាស់ ដ្បិត​ទាន់​ឱកាស​អ្នក​ត្រាស់​ដឹង​នៅ​ទីនេះ​) បាន​ទៅ​សួរ​ព្រះពុទ្ធ​ដែល​ជា​បុគ្គល​ត្រាស់​ដឹង​ថា តើមាន​ព្រះ​ឬទេ​? ព្រះពុទ្ធ​មានពុទ្ធដីកា​ថា មិន​មាន​ទេ​។ បុរស​ម្នាក់​ដែល​មិន​មាន​ជំនឿ​លើ​ព្រះ​សោះ (បុរស​ម្នាក់​នេះ​បាន​ជឿ​ថា​គ្មាន​ព្រះ​រួចហើយ តែ​គ្រាន់តែ​ចង់​បញ្ជាក់​ឱ្យ​ច្បាស់ ដ្បិត​ទាន់​ឱកាស​អ្នក​ត្រាស់​ដឹង​នៅ​ទីនេះ​) បាន​សួរ​ព្រះពុទ្ធ​ថា តើ​មិន​មាន​ព្រះ​ទេ មែនទេ​? ព្រះពុទ្ធ​តប​ថា មាន​ព្រះ​។ រឿង​អប់រំ​នេះ​ត្រូវ​ពិចារណា​ដោយខ្លួនឯង។

ទស្សនៈ​ខ្លះ វា​ត្រូវ​សម្រាប់​យើង តែ​ខុស​ម្រាប់​គេ ឬត្រូវ​សម្រាប់​គេ តែ​ខុស​សម្រាប់​យើង។ កាក់​មួយ​ដែល​មាន​ពីរ​ខាង។ នេះ​ជា​រឿង​ធម្មតា​ក្នុង​សង្គមមនុស្ស​ទូទៅ ហើយ​ការ​ប្រកាន់​ពេក​នេះ ក៏​នាំ​ឱ្យ​មនុស្ស​មានទុក្ខ​ច្រើន​ដែរ។ សម័យនេះ គឺជា​យុគ​ព័ត៌មាន​ដ៏​សម្បូរ​បែប ដ្បិត​អ្នកណា​ដែល​ពូកែ​​ស្រាវជ្រាវ ពូកែ​អាន គឺ​នឹង​ទទួល​បាន​ព័ត៌មាន​ច្រើន។ លក្ខណៈ​ពិសេស​របស់​ព័ត៌មាន គឺ​ការ​បម្លែង​ព័ត៌មាន​ឱ្យ​ក្លាយទៅជា​ចំណេះដឹង ហើយ​បម្លែង​ចំណេះដឹង​ឱ្យទៅ​ជា​ការអនុវត្ត​ជាក់ស្តែង​ដែល​នាំ​ប្រយោជន៍។ អ្នក​ដែល​ជាប់​នូវ​សេចក្តី​ប្រកាន់​ខ្ជាប់ គឺ​មិនសូវ​ខ្វល់​ពី​លទ្ធផល​ដែល​ជា​ប្រយោជន៍​ទេ តែ​ខ្វល់​ថា តើ​ព័ត៌មាន​នេះ ចំណេះ​នេះ ឬគំនិត​នេះ​មក​ពីណា​? អ្នក​អាច​ចាំ​គម្ពីរប៊ីប​បាន​ច្បាស់​, អ្នក​អាច​ចាំ​ព្រះ​ត្រៃបិដក​បាន​ច្បាស់​, អ្នក​អាច​ចាំ​គម្ពី​គួរ​អាន​បាន​ច្បាស់​.... តែបើ​សមត្ថភាព​បញ្ញា​នៅ​ខ្សោយ មិន​ចេះ​ជំនាញ​ពិចារណា​ទេ គឺ​បាន​ត្រឹមតែ​ចាំ ហើយ​សូត្រ​តាម​ប៉ុណ្ណោះ។ [...] បើ​មិន​មក​ពី​ព្រះ​របស់​អញ បើ​មិន​មក​ពី​បុគ្គល​ដែល​អញ​បូជា គឺ​គំនិត​នេះ​មិន​ត្រឹមត្រូវ​ឡើយ​...។ ការរស់នៅ​តាម​ក្បួនខ្នាត វា​គឺ​រឿង​សំខាន់ តែ​សម្រាប់​អ្នក​ចិត្ត​វិញ្ញាណ​​ដែល​មិន​ជាប់ទ្រុង​គំនិត គឺ​បាន​ដើរ​ផុត​ចំណុច​នេះ​ហើយ។ អ្នក​ចិត្ត​វិញ្ញាណ​និង​បុគ្គល​ត្រាស់​ដឹង​ធំៗ​លើ​លោក​យល់ថា មនុស្ស​មាន​សមត្ថភាព​ដ៏​អស្ចារ្យ អាច​ដឹកនាំ និង​គ្រប់គ្រង​វាសនា​ខ្លួនឯង​បាន ដោយ​ពុំគួរ​មាន​អ្នក​បង្គាប់បញ្ជា​ទេ​។ ទ្រឹ​ស្តី​ពុទ្ធនិយម​មាន​ទស្សនៈ​ថា នៅពេល​ណា​ដែល​សិស្ស​ត្រៀមខ្លួន​រួចរាល់​ហើយ គ្រូ​នឹង​មកដល់​។ ខ្មែរយើង​ក៏​មាន​ទស្សនៈ​ថា មនុស្សយើង​អាច​ដឹកគោ​ទៅ​មាត់បឹង តែ​យើង​មិន​អាច​បង្ខំ​ឱ្យ​សត្វ​គោ​ផឹកទឹក​បានទេ (សត្វ​គោ​ត្រូវ​ផឹកទឹក​ដោយខ្លួនឯង​)

គ្មាន​នរណា​ម្នាក់​អាច​ស្លាប់​ជំនួស​យើង ឬអាច​រស់​ជំនួស​យើង​បានទេ តែ​មានតែ​យើង​ខ្លួនឯង​ប៉ុណ្ណោះ​ដែល​ត្រូវ​រស់នៅ​ទទួលខុសត្រូវ​លើ​ខ្លួនឯង។ ចំណេះដឹង​ក៏​វា​មាន​លក្ខណៈ​ស្រដៀងនឹង​អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​បាន​លើកឡើង​ដែរ ដ្បិត​គ្រូ​ជា​អ្នកបង្ហាញ​ផ្លូវ​យើង តែ​យើង​ព្រម​បន្តដំណើរ ឬយ៉ាងណា វា​ជា​រឿង​របស់​យើង។ ចំណេះដឹង​វា​ជា​អ្នកត្រួសត្រាយ​ផ្លូវ​ឱ្យ​យើង តែ​យើង​ព្រម​ដើរ​ឬយ៉ាងណា វា​ជា​រឿង​របស់​យើង។ ក្នុង​ទ្រឹ​ស្តី​ចិត្ត​វិញ្ញាណ ចំណេះដឹង​ចាត់ទុក​ប្រៀប​ដូចជា​ទូក​សម្រាប់​ចម្លង​យើង​ឱ្យ​ឆ្លង​សមុទ្រ។ បើ​ទូក​ល្អ ទូក​មាំ គឺ​យើង​អាច​នឹង​ឆ្លង​​សមុទ្រ​បាន​លឿន តែបើ​ទូក​មិនល្អ ទូក​ធ្លុះធ្លាយ គឺ​យើង​នឹងអាច​ស្លាប់​កណ្តាល​សមុទ្រ ប្រៀប​ដូចជា​ចំណេះដឹង​ដែល​យើង​មាន បើជា​ចំណេះដឹង​ត្រឹមត្រូវ វា​នឹង​លើក​ជីវិត​យើង​ឱ្យ​ផុត​ទុក្ខ​យ៉ាង​លឿន តែបើ​វា​ជា​ចំណេះដឹង​គ្មាន​គុណភាព​ទេ វា​នឹង​ធ្វើ​ឱ្យ​យើង​វង្វេង ឬលិចខ្លួន​កណ្តាល​សមុទ្រ​ជីវិត។ ចំណេះដឹង វា​សំខាន់​នៅ​គ្រាដំបូង តែ​ត្រូវ​បោះបង់ចោល​នៅ​គ្រាបញ្ចប់។ រៀន​ចេះ​ហើយ តែ​មិន​ធ្វើ និង​ធ្វើ​ដោយ​មិនបាន​រៀន គឺជា​រឿង​គ្រោះថ្នាក់​បំផុត​សម្រាប់​ជីវិត។ អ្នកខ្លះ​បដិសេធ​ចំណេះដឹង​ក្នុង​គ្រាអាសន្ន ស្រប​ពេល​ដែល​ជីវិត​ខ្លួនឯង​មិន​មាន​អ្វី​សោះ។ តើ​បុគ្គល​ត្រូវ​ឆ្លង​សមុទ្រ​យ៉ាងដូច​ម្តេច បើ​គ្មាន​ទូក​? តើ​បុគ្គល​អាច​ត្រាស់​ដឹង​យ៉ាងណា បើ​គ្មាន​ចំណេះដឹង​? ព្រះពុទ្ធ​មុន​ត្រាស់​ដឹង ក៏​មានចំណេះ​ដឹងពី​ក្រៅ​ខ្លួន​មិន​តិចច្រើន​ដែរ។ ពេល​ព្រះអង្គ​យកចំណេះ​ដឹង​ដែល​បាន​រៀនសូត្រ​មក​ពិសោធ (ពិចារណា​ឃើញ​ខ្លួន​ឯង​) ឃើញថា​វា​មិន​អាច​នាំ​ឱ្យ​រួចចាក​ផុត​ទុក្ខ​ទាល់តែសោះ។ នេះ​ជា​ការ​ឧទាហរណ៍​ប្រៀបធៀប​ប៉ុណ្ណោះ ដ្បិត​ឥរិយាបថ​ព្រះអង្គ គឺជា​បុគ្គល​បដិវត្ត​ពិ​តៗ​នាសម័យនោះ។ មូលហេតុ គឺ​ដោយសារតែ​ប្រឆាំង​នឹង​គំ​និ​តចាស់​ៗ របៀប​​របប​ចាស់​ៗ ប្រពៃ​ណី​ចាស់​ៗ និង​ខុសពី​ក្បួន​ចាស់​ៗ។

បើសិនជា​សិក្សា​ប្រៀបធៀប គោលគំនិត​របស់​អ្នកប្រាជ្ញ​ចិន ខុង ជឺ និង​ឡៅ ជឺ ដែល​ឡៅជឺ គឺ​អ្នក​ចិត្ត​វិញ្ញាណ ឬបុគ្គល​ត្រាស់​ដឹង ហើយ​ឡៅជឺ មិន​ឱ្យ​តម្លៃ​ខុងជឺ​ទេ ដ្បិត​ខុងជឺ​ជា​មនុស្ស​ដែល​បង្រៀន​មនុស្ស​ឱ្យ​នៅ​ជាប់នឹង​ប្រពៃណី វប្បធម៌ ក្បួនច្បាប់...។ ផ្ទុយទៅវិញ ឡៅ ជឺ គឺជា​បុគ្គល​ដើរ​ផុត​ពីរ​បៀ​បរ​បប​វប្បធម៌ ឬក្បួនច្បាប់​ដែល​ជា​ទ្រុង​នៃ​ជីវិត​អ្នក​ត្រាស់​ដឹង។ តើ​នៅ​ជាប់ទ្រុង​កន្លែងណា​? ខ្ញុំ​រក​កន្លែង​ដែល​យល់​ផ្សេង​ក្រៅពី​នេះ​មិនបាន ទោះ​ខ្ញុំ​បាន​ឈ្វេង​យល់​ខ្លះ​ៗពី​គំនិត​របស់​អ្នកប្រាជ្ញ និង​អ្នក​ចិត្ត​វិញ្ញាណ​ផ្សេង​ដោយ​ថា អ្នក​ដែល​ពូកែ​ខាង​គំនិត ទស្សនៈ គឺ​អាច​ក្លាយ​ទៅជា​ត្រឹម​ទស្សនវិទូ​ប៉ុណ្ណោះ តែ​អ្នក​ដែល​ត្រាស់​ដឹង ឬបុគ្គល​ចិត្ត​វិញ្ញាណ ឬអ្នក​រួច​រដោះ​ចិត្ត ឬអ្នកមាន​ចិត្ត​ឥស្សរៈ គឺ​អាច​ក្លាយទៅជា​ទស្សនវិទូ​ក៏បាន ឬជា​អ្នក​ត្រាស់​ដឹង​ក៏បាន។ ប៉ុន្តែ​ទស្សនវិទូ ឬអ្នក​ពូកែ​ខាង​គំនិត គឺ​មិន​អាច​ក្លាយទៅជា​អ្នក​ចិត្ត​វិញ្ញាណ ឬអ្នក​រួច​រដោះ​បានទេ ទោះ​ខ្លួន​គេ​ចង់​ក៏ដោយ​។ អ្នក​ដែល​ប្រកាន់​យល់ថា ការ​លើកឡើង​បែបនេះ ហាក់បីដូចជា​មើលងាយ តែ​អ្នក​ដែល​យល់ដឹង​ពី​ផ្នែក​នេះ គឺ​នឹង​យល់​ផ្សេង​ពីនេះ​។ តើ​យើង​ហៅ​ព្រះពុទ្ធ​ថា​ជា​ទស្សនវិទូ ឬជា​អ្វី​ផ្សេង​? នេះ​ជាស​ច្ច​ភាព។ ទោះ​យ៉ាងណា ការ​រួម​ចំណែក​ក្នុង​ការចូលរួម​ធ្វើ​ឱ្យ​មនុស្សជាតិ​រីកចម្រើន គឺ​មាន​ទាំង​អ្នកប្រាជ្ញ ទស្សន​​វិទូ និង​អ្នក​ត្រាស់​ដឹង​ខាង​ផ្នែក​ចិត្ត​វិញ្ញាណ​។ អ៊ីចឹង​ហើយ ទើប​​បាន​អ្នកប្រាជ្ញ​ខ្លះ​យល់ថា អ្នកនយោបាយ គឺជា​អ្នកគ្រប់គ្រង​កាយ​របស់​មនុស្ស​ក្នុង​សង្គម រី​ឯអ្នកសាសនា គឺជា​អ្នកគ្រប់គ្រង​ដួង​ព្រលឹង ឬគ្រប់គ្រង​សតិអារម្មណ៍​របស់​មនុស្ស​។ ខ្ញុំ​សុំ​អនុញ្ញា​តស្លេះត្រឹ​មនេះ​សិន​ចុះ ដ្បិត​វា​វែងឆ្ងាយ​ណាស់។

អត្ថបទ​នេះ​សម្រាប់​តែ​ការពិចារណា​ប៉ុណ្ណោះ ដ្បិត​បើ​ខុស គឺ​ស្មេរ​ជា​អ្នកទទួល​កម្ម​ដោយខ្លួនឯង។ អ្នក​យល់ថា​ស្មេរ​ខុស ក៏​មិន​អាច​ទទួលកម្ម​ជំនួស​ស្មេរ​បាន ឬអ្នក​យល់ថា​ស្មេរ​ត្រូវ ក៏​មិន​អាច​ទទួលកម្ម​ជំនួស​ស្មេរ​បាន។ ទោះជា​មិច្ឆាទិដ្ឋិ ឬជា​សម្មាទិដ្ឋិ​របស់​ស្មេរ​ក៏ដោយ គឺ​ស្មេរ​ជា​ម្ចាស់​នៃ​ការយល់ឃើញ​របស់​ខ្លួន (តាម​សមត្ថភាព​នៃ​ការពិចារណា​) ហើយក៏​ជា​អ្នកទទួល​ខុសត្រូវ​​លើ​ខ្លួន​ឯង​ដែរ។ សូម​ឱ្យ​ការ​រីកចម្រើន​ផ្នែក​បញ្ញាស្មារតី និង​ការពិចារណា ចាក់ធ្លុះ​ដល់​ការយល់​ត្រូវ ហើយ​កើតមាន​ដល់​យុវជន​ខ្មែរ​ដែល​មានការ​ព្យាយាម​សិក្សា។ សូម​ឱ្យ​ចំណេះដឹង​ត្រឹមត្រូវ ផលិត​ជា​ប្រយោជន៍​សម្រាប់​បុគ្គល​ខ្លួនឯង​ផង សម្រាប់​សហគមន៍​របស់​ខ្លួន​ផង ឈាន​ដល់​សង្គមជាតិ​ផង។ សូម​ឱ្យ​ចន្លោះ​សម្រាប់​ពិចារណា មាន​ច្រើនជាង​ការ​ប្រតិកម្ម​តប​ដោយ​មិន​បាន​​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ។ សូម​សាកល្បង​ទុកចោល​សិន​នូវ​អ្វី​ដែល​ធ្លាប់​ជឿ​ពី​ថាត្រូវ​ឬខុសពី​មុន​មួយខណៈ ហើយ​មក​សាកល្បង​ពិចារណា​នូវ​អ្វី​ដែល​ថ្មី​មួយខណៈ។ ការ​មិន​ជាប់ទ្រុង​គំនិត គឺជា​ការ​ដោះលែង​ចិត្ត​ខ្លួនឯង​ឱ្យ​មាន​សេរីភាព ប្រៀប​ដូច​បក្សី​ហោះ​ចេញពី​ទ្រុង​មាស​សំដៅ​ទៅ​រក​ព្រៃ​ដ៏​ធំ​ល្វឹងល្វើយ៕

-----------------------------------------------------------


No comments:

Post a Comment