Tuesday, June 9, 2020

ខុសត្រូវជាមួយខ្លួនឯង


សុភាសិត​ចិន​ពោល​ថា មាត់ធំ គឺជា​ប្រភព​នៃ​បញ្ហា។ អណ្តាត​ដែល​ចូលចិត្ត​ត្អូញត្អែរ គឺជា​ប្រភព​នៃ​ទុក្ខសោក​។ មនុស្សយើង​មិន​គួរ​រីករាយ​ជាមួយនឹង​សំណាង​ចៃដន្យ​ទេ ជាពិសេស​លទ្ធផល​អ្វីមួយ​ដែល​វា​មិនបាន​មក​ដោយសារតែ​សកម្មភាព​នៃ​ការ​ប្រឹងប្រែង​ខ្លួនឯង។ ជោគជ័យ​មួយ​ដែល​បាន​មក​ដោយ​ការ​ប្រឹងប្រែង​ដោយខ្លួនឯង និង​ជោគជ័យ​ដែល​បាន​មក​ដោយសារ​ជំនួយ​ពី​អ្នកដទៃ គឺ​មិន​ដូចគ្នា​ឡើយ។ មិន​ដូចគ្នា គឺ​ដោយសារតែ​អារម្មណ៍​របស់​យើង ដ្បិត​គ្មាន​ជោគជ័យ​ណា​ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​យើង​រីករាយ ជាង​ជោគជ័យ​ដែល​បាន​មក​ដោយ​ការ​ប្រឹងប្រែង​យ៉ាង​ស្វិតស្វាញ​ដោយខ្លួនឯង​ឡើយ។ តម្លៃ​នៃ​ជោគជ័យ​ពីរ​នេះ គឺ​មិន​ដូចគ្នា​ឡើយ។ អ្នក​ដែល​អាច​យល់​ដល់​ចំណុច​នេះ គឺ​នឹង​ដឹង​ថា តើ​តម្លៃ​នៃ​ការ​ប្រឹងប្រែង​ដោយខ្លួនឯង គឺ​មានន័យ​យ៉ាងណា​?

វិបត្តិ​នៃ​អ្នក​បរាជ័យ គឺ​ចូល​ចិ​ត្ត​ត្អូញ​ត្អែរ​ច្រើន តែ​ប្រឹងប្រែង​ធ្វើសកម្មភាព​តិច​បំផុត ឬមិន​ធ្វើអ្វី​សោះវិបត្តិ​នៃ​អ្នករៀន​សូត្រ​ដំ​បូងៗ គឺ​ទ្រឹ​ស្តី​ច្រើនពេក តែ​អំពើ​ធ្វើ​ជាក់ស្តែង​តិចតួច​បំផុត។ អ្នកចូលចិត្ត​និយាយ​ខ្លះ ច្រើនតែ​មិនសូវ​ចូលចិត្ត​ធ្វើ ហើយ​អ្នកចូលចិត្ត​ធ្វើ​មែនទែន ច្រើនតែ​មិនសូវ​ចូលចិត្ត​និយាយ​ឡើយ។ អ្នកខ្លះ​និយាយ​ក៏​ច្រើន ធ្វើ​ក៏​ច្រើន។ មុន​រៀន​មន្ត​វិជ្ជា​ការ​ផ្សេង​ៗ គឺ​ត្រូវ​សម្អាតចិត្ត ​ប្រៀប​ដូចជា​អ្នកធ្វើ មុន​ធ្វើ គឺ​ត្រូវ​រៀន​ទ្រឹ​ស្តី។ ការរៀនសូត្រ ការ​រៀន​ទ្រឹ​ស្តី គឺ​មាន​គោលដៅ​ដើម្បី​អនុវត្ត​យក​លទ្ធផល​ជា​ផ្កា​ផ្លែ តែ​មិនមែន​រៀន​ដើម្បី​និយាយ​ច្រើន​ទេ។ សម្តី​មួយ​ម៉ឺន​ម៉ាត់ គឺ​គ្មាន​តម្លៃ​ស្មើនឹង​សកម្មភាព​ពិត​ប្រាដក​មួយ​ទេធ្វើល្អ​ប្រសើរ​ជាង​និយាយល្អ។ សម្តី វា​គ្មាន​អំណាច​ទេ តែ​ទង្វើ​ទើប​ជា​អំណាច​ពិតប្រាកដ។ យើង​អាច​និយាយ​សម្តី​រាប់​លាន​ម៉ាត់​ថា​ស្រឡាញ់​នរណា​ម្នាក់ តែបើ​គ្មាន​ទង្វើ​ជាក់ស្តែង​ទេ គឺ​សម្តី​នៅតែ​ជា​សម្តី។ យើង​អាច​និយាយ​ថា​ស្រឡាញ់​សង្គម តែបើ​មិន​ប្រឹងរៀន​សូត្រ ឬ​មិន​អាន​សៀវភៅ​ឱ្យ​​បាន​ច្រើន​ទេ គឺ​សម្តី​នៅតែ​ជា​សម្តី​ដែល​វា​ចេញពី​មាត់យើង ចូល​ទៅ​ក្នុង​បរិយាកាស​ដោយ​ឥតន័យ។

អត្ថបទ​នេះ ខ្ញុំ​ចង់​សង្កត់ធ្ងន់​លើ​ការ​ប្រឹងប្រែង​ធ្វើ ជាពិសេស​យក​ទ្រឹ​ស្តី​ដែល​ចេះ​ទៅ​អនុវត្ត​ឱ្យ​កើតជា​ផ្លែ​ផ្កា​​ក្នុង​ជីវិត។ អំណាច​នៃ​ទង្វើ​នេះ គឺ​វា​មាន​ឥទ្ធិពល​ខ្លាំង​ណាស់។ អ្នក​ល្អ​និយាយ​ពាក្យ​ល្អ​រាប់ពាន់​ម៉ាត់ មិន​ស្មើនឹង​មនុស្ស​អាក្រក់​ស្ងប់ស្ងាត់ ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង​ម្តង​ផង។ យើង​អាច​វាស់​មនុស្ស​តាមរយៈ​សកម្មភាព​និង​ទង្វើ តែ​មិនមែន​វាស់​នឹង​សម្តី​ទេ។ សម្តី​អាច​ល្អ អាច​ពីរោះ តែ​ពិត​ឬមិន​ពិត ពីរោះ​មែន​ឬអត់ គឺ​ត្រូវ​វាស់​ដោយ​សកម្មភាព។ មិនខ្វះទេ​មនុស្ស​និយាយ​ពីរោះ​ស្តាប់ និយាយត្រឹមត្រូវ និយាយល្អ តែ​ខ្វះតែ​មនុស្ស​ធ្វើល្អ។ ក្នុង​ល្បើក​ដែល​ទិន​ទាន​ពី​សត្វ (Fables​) មិនខ្វះទេ​សត្វ​ដែល​ចេះចាំ​ធម៌ ចេះ​សូត្រ​ពាក្យពីរោះ ដែល​សូម្បីតែ​ក្រពើ​ក៏​​ចេះ​និយាយ​ពី​ធម៌​ដែរ តែ​ទង្វើ​គឺ​ភស្តុតាង​ពិត។ តើ​ហេតុអ្វី​ខ្ញុំ​បរិយាយ​ពី​ចំ​ណុ​ចេះ​នេះ​ក្នុង​អត្ថបទ​? សង្គម​យើង គឺ​មាន​ទំនាស់​ច្រើនណាស់ មិនថា​ទំនាស់​សាសនា ទំនាស់​នយោបាយ ទំនាស់​អ្នកចេះដឹង ទំនាស់​យុវជន​...ហើយ​ការទាស់ទែង​នេះ​មាន​គ្រប់​ច្រកល្ហក​ទាំងអស់។ ការគោរព​គ្នា​ខ្លះ គឺ​គោរព​ត្រឹមតែ​សម្បក​ដែល​មិនទាន់​ចូល​ជ្រៅ​ដល់​ជម្រៅ​នៃ​គុណធម៌​បុគ្គល​នៅឡើយ​ទេ។

អ្នករៀន​សូត្រ​ចេះដឹង បើ​រក​មិនឃើញ​តម្លៃ​នៃ​ចំណេះដឹង​ទេ គឺ​ឱ្យ​តម្លៃ​គ្នា​ត្រឹមតែ​សម្បក។ ការសិក្សា​វិជ្ជា​ទាំងឡាយ គឺ​ចិត្ត​ត្រូវតែ​អប់រំ​ជាមុន ដ្បិត​ចិត្ត​នេះ វា​នឹង​ដឹកនាំ​ចំណេះដឹង​របស់​យើង។ បើ​ចិត្ត​មិន​ស្អាត បូក​នឹង​ចំណេះដឹង​ខ្លាំង គឺ​ស្មើនឹង ក្លាយទៅជា​មនុស្ស​អាក្រក់​ខ្លាំង​បើ​ចិត្តស្អាត​ហើយ បូក​នឹង​ចំណេះដឹង​ខ្លាំង គឺ​ស្មើនឹង ក្លាយទៅជា​មនុស្ស​កាន់តែ​ខ្លាំង ជាទី​ពឹង​នៃ​អ្នក​ទន់ខ្សោយ​ដទៃ​។ អ៊ីចឹង​ហើយ យើង​ចេះតែ​ឃើញ ដោយ​មិនថា​សង្គម​ណា​ទេ គឺ​តែង​មាន​អ្នក​ខ្លាំង អ្នក​ពូកែ ហើយ​អ្នក​ខ្លាំង​ខ្លះ​ក៏​ជា​មនុស្ស​ល្អ អ្នក​ខ្លាំង​ខ្លះ​ក៏​ជា​មនុស្ស​អាក្រក់​ដែរ។ អា​ឌុល អ៊ី​ត្លែ​រ ខ្លាំង តែ​អាក្រក់ និង​អ្នក​ផ្តាច់​ជាច្រើន​ទៀត​ខ្លាំង តែ​ឃោរឃៅ។ តើ​យើង​ធ្លាប់​ឆ្ងល់​ពី​ចំណុច​នេះ​ទេ​? ហេតុអ្វី​ត្រូវ​ខុសត្រូវ​ជាមួយ​ខ្លួនឯង​? អ្វី​ដែល​រៀបរាប់​ខាងលើ គឺជា​បញ្ហា​វប្បធម៌ និង​សង្គមវិជ្ជា។ អ្វី​ដែល​ខ្ញុំ​ចង់​បង្ហាញ​ជា​ទស្សនៈ គឺ យើង​ត្រូវ​ធ្វើជា​អ្នក​អនុ​វត្ត​ទ្រឹ​ស្តី​ដោយខ្លួនឯង ទោះ​ខុសត្រូវ​យ៉ាងណា​ ចូរ​ធ្វើ​សិន ដោយ​កុំ​ទាន់​ឈ្លោះ​គ្នា​ជាមួយ​អ្នកដទៃ​។ រឿង​ខ្លះ បើ​យើង​យល់ថា ខុស​ ក៏​និយាយ​ត្រឹមតែ​មួយ​ឬពីរ​ម៉ាត់​ហើយ ក៏​ចប់​ទៅចុះ ដ្បិត​អ្នកដទៃ​យល់​ខុស​ឬត្រូវ វា​លែង​ជា​រឿង​របស់​យើង​ទៀតហើយ តែ​រឿង​របស់​យើង តួនាទី​របស់​យើង គឺ​បាន​បញ្ចប់​ហើយ ពេល​ដែល​យើង​ប្រាប់​ពី​វិធី​ត្រូវ។

ក្រៅពីនោះ អ្វី​ៗ គឺ​បុគ្គល​អ្នក​យល់​បែប​ណា ជា​អ្នកទទួល​ខុសត្រូវ​ដោយខ្លួនឯង។ អ្នក​គិត​បែប​ណា ធ្វើបែប​ហ្នឹង។ ធ្វើបែប​ណា លទ្ធផល​បែប​​ហ្នឹង។ លទ្ធផល​ទុក្ខ​ឬសោក គឺ​បុគ្គល​ជា​អ្នក​គិត ​ត្រូវ​ទទួលកម្ម​​ផល​ដោយខ្លួនឯង។ ចំពោះ​ការជំទាស់​នេះ ខ្ញុំ​ពុំ​មានន័យថា​ពុំ​ឱ្យ​មានការ​ទាស់​ទេ តែ​សំខាន់​ឱ្យ​ប្រាកដ​ថា​ខ្លួនឯង​ត្រូវ និងមាន​ដល់​សង្គម​។ មាន​អ្នក​ទាស់​ត្រូវជា​ច្រើន ដូចជា​អ្នកប្រាជ្ញ​ចិន ស៊ូ តុង​ប៉ ជា​ដើម។ ស៊ូ តុង​ប៉ ជា​អ្នកមាន​សមត្ថភាព​ដែល​មិនថា​អ្នកណា គឺ​សុទ្ធតែ​ចង់បាន​ស៊ូ​តុង​ប៉ម​ករួមការ​ងារ​ជាមួយ តែ​ចរិត​អ្នកប្រាជ្ញ​នេះ គឺ​រឹង​រួស​បន្តិច។ ការ​រឹង​រួស​នេះ គឺ​ពុំមែន​ហៅថា​រឹង​រួស​ទេ តែ​ជាច​រិត​មនុស្ស​មាន​គោលការណ៍​ច្បាស់លាស់​ ដ្បិត​ដោយសារតែ​ស៊ូ​តុង​ប៉​ដឹងខ្លួន​ឯង​ថា​ខ្លួន​កំពុង​ធ្វើអ្វី ហើយ​ហេតុផល​អ្វី​ត្រូវ​ធ្វើបែប​នេះ។ ស៊ូ តុង​ប៉​ អាចយ​កតំណែង​ជា​ឧបរាជ​ពេលណាក៏បានដែរ ឬបើ​មិន​ចង់​ធ្វើការ​បម្រើ​នគរ គឺ​ចាំតែ​សរសេរ​​អត្ថបទ​កំ​ណា​ព្យ​ល្អ​ៗ សរសើរ​មន្រ្តី​អា​ក្រ​ក់ៗ ក៏អាច​រស់​ស្រួល​ដែរ។ បើ​សួរ​ខ្ញុំ​ថា តើ​ខ្ញុំ​ចង់​ក្លាយទៅជា​អ្នក​សរសេរ​ទេ ឬជា​ស្មេរ​សរសេរ​អត្ថបទ​ទេ​?

បើ​​ឱ្យ​ខ្ញុំ​ជ្រើសរើស ខ្ញុំ​រើស​យក​ការ​ធ្វើ​ជាក់ស្តែង ហើយ​មិន​ធ្វើជា​អ្នក​សរសេរ​ទេ ដ្បិត​ការ​សរសេរ​ គឺ​ត្រូវ​ស្រាវជ្រាវ​ច្រើន រៀន​ពី​បទ​ពិ​សោ​ធចាស់​ៗច្រើន យកចំណេះ​ដឹង និង​បទ​ពិសោធ​មក​អង្គុយ​វាស់​ថ្លឹង ពិចារណា ហើយ​ថែម​ទាំង​​ប្រើ​ថាមពល​គិត​អស់​ច្រើនណាស់។ សរុបចុង​ក្រោយ ធ្វើ​ទើបបាន​ផល​មក​ខ្លួនឯង តែ​មិនមែន​និយាយ​ទេ។ ការ​និយាយ​បាន​ត្រឹមតែ​ចែក​គំនិត​ប៉ុណ្ណោះ។ មិនខ្វះទេ អ្នក​ដែល​ចេះ​យល់ឃើញ​ តែ​ខ្វះតែ​អ្នក​ដែល​យក​ការយល់ឃើញ​ទៅ​ធ្វើ​ជាក់ស្តែង​ប៉ុណ្ណោះ។ យើង​​អាច​និយាយ​ស្រែក​ដាក់​មេក្រូ តែ​សំឡេង​ដែល​ឮបំផុត គឺជា​សំឡេង​នៃ​ទង្វើ​​ជាក់ស្តែង​។ នៅក្មេង វ័យ​រៀន ត្រូវ​ប្រឹងរៀន​ឱ្យ​​ចេះ​ច្បាស់ ហាត់​ចិត្ត​ឱ្យ​ចាស់ទុំ ហើយ​ជៀសវាង​ការ​និយាយ​ឈ្លោះ​គ្នា​ឥត​ប្រយោជន៍​។ គោលដៅ​នៃ​ចំណេះដឹង គឺ​យក​​ចំណេះ​ទៅ​ប្រើ​ឱ្យ​ចេញ​ជា​លទ្ធផលល្អ​។ ពេល​កំពុង​ប្រើ​ចំណេះដឹង បើ​ចេះ​គេច ក៏​គេច​ពី​រឿង​ឈ្លោះ​ខ្លះ ជាពិសេស​ពេល​កំពុង​អនុ​វត្ត​ទ្រឹ​ស្តី ដ្បិត​ការរវល់​ឈ្លោះ គឺ​នាំ​ឱ្យ​ខាតពេល​ធ្វើ។ អ្នក​ឆ្លាត កុំ​ឆោត​ឱ្យ​អ្នកដទៃ​នាំ​ឈ្លោះ​បាន។ ឈ្លោះ​ខ្លះ​មានប្រយោជន៍ ឈ្លោះ​ខ្លះ​ខាតពេល តែបើ​ត្រូវតែ​ឈ្លោះ​ហើយ គឺ​ត្រូវ​ឈ្លោះ​ឱ្យ​ត្រូវ។ ប្រឹងប្រែង​រៀនសូត្រ និង​យក​ចំណេះ​ដឹង​ទៅ​បង្កើ​តជា​ផ្លែផ្កា​​សម្រាប់​ខ្លួន​ឯង​ គ្រួសារ និង​សង្គម​​!!
 ---------------------------
Cr. Lam Lim

No comments:

Post a Comment