Sunday, July 5, 2020

អ្វីក៏ខ្ញុំចេះដែរ?


គោលបំណង​នៃ​ការ​មាន​សីល គឺ​ដើម្បី​ចិត្ត​នឹងន​ក្នុង​សមាធិ មិន​រំជើបរំជួល​ក្នុង​អារម្មណ៍។ សមាធិ​ជា​ដំណើរ​ទៅ​រក​បញ្ញា។ បញ្ញា​ជា​ដំណើរ​ទៅ​រក​ការ​រួច​រដោះ​ចិត្ត ការ​ចាក់ធ្លុះ​ដល់​សច្ចភាព និង​វិមុត្តិ​ចិត្ត។ គោលបំណង​នៃ​ចំណេះដឹង គឺ​ដើម្បី​ធ្វើ​ជាក់ស្តែង។ ដំណើរ​នៃ​ទង្វើ គឺ​ដើម្បី​បាន​ជា​ផល។ ផល គឺ​ត្រូវជា​ផល​ត្រឹមត្រូវ។ ផល​ត្រឹមត្រូវ គឺ​បាន​មក​ពី​ការ​ទទួល​បាន​ចំណេះដឹង​ត្រឹមត្រូវ គិតពិចារណា​ត្រូវ និង​ធ្វើ​ត្រូវ។ ចំណេះដឹង​ទាំងឡាយ​ដែល​មនុស្ស​ចេះ តែបើ​មិនបាន​ធ្វើ​ឱ្យ​កើតជា​ផល​ទេ គឺ​ចាត់ទុក​ស្មើនឹង​មិន​ចេះ។ ខ្ញុំ​ចង់ឱ្យ​អ្នកអាន​វែកញែក​ឱ្យ​ដាច់​ពីគ្នា​រវាង​ចំណេះដឹង​ថ្នាក់​ប្រាជ្ញាឈ្លាស​វៃ (Intellectual Knowledge​) និង​ចំណេះដឹង​ថ្នាក់​ពិសោធ (Experiences​)។ តើ​អ្វី​ជា​ចំណេះដឹង​ថ្នាក់​ប្រាជ្ញាឈ្លាស​វៃ​?

ព្រះយេស៊ូ​មាន​បន្ទូល​ថា សូម​មាន​បញ្ញា​ដូចជា​អ្នកនេសាទ​ត្រី​នៅ​លើ​ផ្ទៃសមុទ្រ​! អ្នកនេសាទ គឺ​នេសាទ​ត្រី​បាន​ត្រី​ជាច្រើន តែ​ទុក​ត្រី​ធំ ព្រលែ​ងត្រី​តូច​ចូល​ក្នុង​សមុទ្រ​វិញ​។ អ្នក​ឆ្លាត គឺ​តែង​រៀន​ពី​ចំណេះ​ដែល​អាច​មានប្រយោជន៍ ហើយ​អាច​អនុវត្ត​បាន​ប្រយោជន៍​ដោយជាក់​ស្តែង​និយម។ ផ្ទុយពី​មនុស្ស​ឆោត អ្វី​ក៏​ចេះ តែ​សុទ្ធតែ​ជា​ចំណេះ​មិន​មានប្រយោជន៍ ឬអ្នកខ្លះ​ទៀត​ក៏​ពុំ​បាន​យកចំណេះ​ទៅ​អនុវត្ត​ផង​ក៏​មាន។ តើ​អ្នកណា​នៅ​ចាំ​ទ្រឹ​ស្តី ឆាវ ឆាវ ដែល​លើកឡើង​ថា មាន​សមត្ថភាព​មាន​អ្វី​អស្ចារ្យ តែ​ធ្វើជា​ម្ចាស់​លើ​អ្នកមាន​សមត្ថភាព ទើប​អស្ចារ្យ​។ គំនិត​របស់​ឆាវ​ឆាវ​នេះ ទំនង​ត្រឹមត្រូវ​ក្នុង​ផ្លូវ​លោកិយ តែ​មិន​ត្រូវ​ពេក​ទេ​ក្នុង​ផ្លូវធម៌ ដ្បិត​គំនិត​នេះ​មាន​បង្កប់​នូវ​ធម៌​អំនួត​ក្អេងក្អាង។ ដោយហេតុថា​ខ្ញុំ​លើកយក​មក​បង្ហាញ គឺ​គ្រាន់តែ​ចង់​ជូន​ជា​គំនិត​ពិចារណា​ប៉ុណ្ណោះ​ថា មានចំណេះ​ដឹង​ច្រើន អ្វី​ក៏​ចេះ​ដែរ តែបើ​មិនបាន​ប្រើ​ចំណេះដឹង​យក​ទៅ​អនុវត្ត គឺ​មិនបាន​ផល​ទេ​។ ខ្ញុំ​ចង់​លើ​កស្ទួ​យគំនិត​ជាក់ស្តែង​និយម ជាង​ទ្រឹ​ស្តី​និយម ឬគម្ពីរនិយម ឬឧត្តម​គតិ​និយម។ តើ​អ្វី​ជា​បញ្ហា​ឧត្តមគតិ​និយម​?

កា​របង្ក្រា​បសភាព​រវើរវាយ​នៃ​ចិត្ត​នេះ គឺ​ត្រូវការ​ចំណេះដឹង​ត្រូវ។ បន្ទាប់ពី​មានចំណេះ​ដឹង​ហើយ គឺ​ត្រូវ​អនុវត្ត​ជាក់ស្តែង ធ្វើ​ជាក់ស្តែង ពិសោធ​ជាក់ស្តែង និង​មើល​លទ្ធផលជាក់​ស្តែង។ អ្នក​ដែល​ធ្លាប់​បាន​សិក្សា​ពី​ទស្សនៈ​សាសនា ជាពិសេស​ធ្លាប់​ពិសោធ​ធ្វើស​មា​ធិ​ចម្រើន​ភាវនា (Meditation​) គឺ​ដឹង​ច្បាស់​ថា ចិត្ត​របស់​មនុស្សយើង ប្រៀប​ដូច​នឹង​សត្វ​ស្វា​ដែល​រប៉ិល​រប៉ុច រត់​ចុះ​រត់ឡើង រក​កន្លែង​នឹងន​ពុំ​មាន​ឡើយ​។ នេះ​ជា​បញ្ហា​នៃ​ចិត្ត។ ចុះ តើ​អ្វី​ជា​បញ្ហា​ចំណេះដឹង​? ទ្រឹ​ស្តី​ពុទ្ធនិយម​លើកឡើង​ថា ចំណេះដឹង​ពី​គម្ពីរ​ទាំងមូល គឺ​នឹង​ក្លាយទៅជាការ​ឥតប្រយោជន៍ បើសិនជា​មិន​បដិបត្តិ​ខ្លឹមសារ​ដែល​មាននៅ​ក្នុង​គម្ពីរនោះទេ​។ បញ្ញា​ក្នុង​ទ្រឹ​ស្តី​ពុទ្ធនិយម មាន ៣ថ្នាក់៖ ទី១ ជា​បញ្ញា​ដែល​កើតមក​ពី​ការ​ស្តាប់ កា​រៀន​ពី​ពី​ភព​ខាងក្រៅ។ ទី២ ជា​បញ្ញា​ដែល​កើតមក​ពី​ការ​គិតពិចារណា​ដោយខ្លួនឯង។ ទី៣ ជា​បញ្ញា​ថ្នាក់​ពិសោធ ឬបញ្ញា​ដែល​កើតមក​ពី​ការ​ចម្រើន​ភាវនា។ បើ​និយាយ​ឱ្យ​ងាយ​យល់ គឺ​រៀន​ហើយ​ត្រូវ​គិត គិត​ហើយ​ត្រូវ​ធ្វើ ធ្វើ​ហើយ​ត្រូវ​ទទួលផល។ ចុះ​អ្នក​ដែល​រៀន​ហើយ​មិន​ធ្វើ ឬចេះ​ហើយ​មិន​ធ្វើ ធ្វើ​ហើយ​មិនបាន​ផល ចាត់ទុកថា​ធ្វើដំណើរ​ដល់​គោលដៅ​ចុងក្រោយ​នៃ​ចំណេះដឹង​ដែរ​ឬទេ​? ខ្ញុំ​នឹង​និទាន​ពី​រឿង បុរស​ចេះ​គិត ៣នាក់​ ពី​ក្នុង​សៀវភៅ កម៌​យោ​គៈ (Karma Yoga yoga in action​) ដែល​មាន​ក្នុង​គម្ពីរ ភគវទ្គី​តា​កម៌​ ប្រើ​ថា​អំពើ ទោះ​ល្អ​ក្តី ឬអាក្រក់​ក្តី​...។

មាន​បុរស៣នាក់ ដែល​ជា​កូន​អ្នកមាន បានឃើញ​អ្នកសុំទាន​ម្នាក់ ហើយក៏​កើត​ចិត្ត​អាណិត​ចង់​ជួយ។ បុរស​ទាំង ៣នាក់ បាន​ពិភាក្សា​គ្នា​ថា តើ​យើង​គួរ​ជួយ​អ្វីខ្លះ​ដល់​អ្នកសុំទាន​ដ៏​គួរ​ឱ្យ​អាណិត​ម្នាក់​នេះ​? បុរស​ទី១ និយាយ​ថា ខ្ញុំ​គិតថា យើង​គួរតែ​ជូន​ជា​មាសប្រាក់​ដល់​អ្នកសុំទាន ដ្បិត​មាសប្រាក់​នឹង​ធ្វើ​ឱ្យ​ជីវិត​អ្នកសុំទាន​មានជីវិត​ល្អ​ប្រសើរ​។ បុរស​ទី២ គិតថា ទេ ការ​ជូន​មាសប្រាក់​នេះ គឺ​មិន​អាច​ជួយ​អ្នកសុំទាន​បានទេ តែបើ​យើង​ជូន​ដី​ស្រែ​មួយ​ប្លង់​ទៅ​អ្នកសុំទាន គឺ​អ្នកសុំ​ទាន​នឹងអាច​ប្រើប្រាស់​ដី​ធ្វើ​កសិកម្ម​ចិញ្ចឹមជីវិត​បាន​ពេញ​មួយ​ជីវិត​។ បុរស​ទី៣ គិត​ហើយ ក៏​មិន​យល់ស្រប​នឹង​បុរស​ទី១ ឬបុរស​ទី២ សោះ តែ​គិតថា យើង​គួរតែ​ឱ្យ​មេគោ​ដែល​មាន​ទឹកដោះ​ទៅ​អ្នកសុំទាន ពីព្រោះ​គាត់​អាចយ​កទឹកដោះគោ​លក់​នៅ​ផ្សារ ចិញ្ចឹមជីវិត​បាន​រាល់ថ្ងៃ​។ បុរស​ទាំង ៣នាក់ គិត​មិន​ស្របគ្នា ក៏បាន​ទៅ​សួរ​យោបល់​ពី​ឪពុក​ខ្លួន ហើយ​បុរស​ជា​ឪក៏​គិត​ផ្សេង​ដោយ ឱ្យ​កូន​ទី១ ធ្វើទាន​ជា​ប្រាក់​ទៅ​អ្នកសុំទាន​, ឱ្យ​កូន​ទី២ ធ្វើទាន​ដីស្រែ​ទៅ​អ្នកសុំទាន​, ឱ្យ​កូន​ទី៣ ធ្វើទាន​ជា​មេគោ​ទៅ​អ្នកសុំទាន​។ មាសប្រាក់ ដីស្រែ និង​មេគោ ត្រូវ​បាន​ប្រគល់​ឱ្យ​អ្នកសុំទាន។ តើ​រឿង​នេះ​នឹង​ទៅជា​យ៉ាងណា​?

ប្រាំមួយ​ខែក្រោយ​មក បុរស​ជា​កូន​ទាំង ៣នាក់ និង​ឪពុក បាន​ទៅ​មើល​ស្ថានភាព​អ្នកសុំទាន ហើយក៏​ឃើញ​អ្នកសុំទាន​នៅតែ​សុំទាន​ដដែល។ ចំណែក​ឯគោ មាសប្រាក់ និង​ដីស្រែ​ទាំងប៉ុន្មាន គឺ​អ្នកសុំទាន​លក់​អស់រលីង​ពី​ខ្លួន រហូត​ធ្លាក់ខ្លួន​សុំទាន​ម្តង​ទៀត។ ខ្លឹមសារ​អប់រំ​ក្នុង​និទាន​នេះ គឺ​ផ្តល់​មេរៀន​ឱ្យ​យើង​ពីរ៖ ទី១ ចេះ​គិត មិន​ប្រាកដ​ថា​គិត​ត្រូវ ដ្បិត​ត្រូវ​ឬខុស វា​នឹង​បង្ហាញ​ក្រោយ​អនុវត្ត​គំនិត ប្រៀប​ដូចជា​ការ​គិត​របស់​បុរស​ឪកូន​អ៊ីចឹង។ ឪពុក​កូន​សុទ្ធតែ​ចេះ​គិត តែ​លទ្ធផល គឺ​មិនបាន​បង្ហាញ​ពី​ការ​គិត​ត្រូវ​ឡើយ។ មេរៀន​ទី២ គ្មានអ្វី​ដែល​អាច​ធ្វើ​ឱ្យ​មនុស្ស​រស់​បាន​ពេញ​មួយ​ជីវិត ដូច​ការ​ឱ្យ​ចំណេះដឹង​ឡើយធម្មទាន​ឈ្នះ​អស់​ទាន​ទាំងពួង។ មេរៀន​បន្ទាប់បន្សំ គឺ​ការ​ធ្វើទាន ត្រូវ​ធ្វើ​ដោយ​បញ្ញា ព្រោះ​ទាន​ខ្លះ ធ្វើទាន​ចង់ឱ្យ​រស់ តែ​បែរជា​ស្មើនឹង​សម្លាប់​ទៅវិញ​។ ចំណេះដឹង​ត្រូវ​ខុស​ទាំងឡាយ គឺ​ដាច់ខាត​ត្រូវ​សម្រេច​នៅ​ទឹក​ចុងក្រោយ ដោយ​លទ្ធផលជាក់​ស្តែង។ ចំណេះដឹង​ទាំងឡាយ មានប្រយោជន៍​ទៅ​បាន លុះត្រាតែ​យក​ទៅ​អនុវត្ត​កើតជា​ផ្លែផ្កា។ ចំណេះដឹង​ទាំងឡាយ​ក្នុង​លោក ប្រៀប​ដូចជា​ទឹកសមុទ្រ​ដែល​មិន​អាច​ដឹង​ជម្រៅ មិន​អាច​ដឹង​ប្រមាណ ឬប្រៀប​ដូចជា​ស្លឹកឈើ​ក្នុង​ព្រៃ​ដ៏​ធំ ដែល​មិន​អាច​រាប់​បាន តែ​សំខាន់ គឺ​ត្រូវ​ចេះ​រើស​យកចំណេះ​ដឹង​ណាមួយ​មក​ប្រើ​សម្រាប់​ខ្លួន​យើង ឱ្យ​កើត​ប្រយោជន៍​តាមរយៈ​ការ​ពិសោធ​ដោយខ្លួនឯង។ តើ​ចំណេះ​ច្រើន វា​អាច​មិន​មាន​មានប្រយោជន៍​នៅត្រង់​លក្ខខណ្ឌ​ណា​?

អ្នក​វិទ្យាសាស្ត្រ​ដែល​យល់​ពី​ទ្រឹ​ស្តី​ព្រះពុទ្ធ គឺ​អាល់​ប៊ឺ​ត អា​ញស្តា​ញ (Albert Einstein​) មាន​ទស្សនៈ​ថា ក្នុង​យុគសម័យ​ព័ត៌មាន​នេះ គឺ​មិន​សំខាន់​ថា យើង​មាន​និន្ន​ន័យ​ក្នុង​ខួរក្បាល​ច្រើនយ៉ាង​ណា​ទេ តែ​សំខាន់ <គឺ​ត្រូវ​ដឹង​ថា តើ​ត្រូវ​ទៅ​រក​និន្ន​ន័យ​ទាំងអស់​នោះ​នៅឯណា​>។ អ្នកបើកបរ​តាក់ស៊ី​ឱ្យ​អា​ញស្តា​ញ ធ្លាប់​សួ​រអា​ញស្តា​ញពី​អាសយដ្ឋាន​ផ្ទះ​របស់​អា​ញស្តា​ញ ហើយ​អា​ញស្តា​ញប្រាប់​ថា​ភ្លេចបាត់​ហើយ។ ហីន​រី ហ្វ​ត (Henry Ford​) ធ្លាប់​បាន​ត្រូវ​គេ​ប្តឹង​ពី​ការ​មិន​ចង់​ចាំ​ទិន្នន័យ។ ហ្វ​តមាន​ទស្សនៈ​ថា គាត់​អាច​ទិញ​និន្ន​ន័យ​បាន ឬជួល​អ្នក​ពូកែ​ចាំ​និន្ន​ន័យ​ឱ្យ​ឆ្លើយ​ជំនួស​គាត់​បាន​។ មេរៀន​នេះ ខ្ញុំ​គ្រាន់តែ​ចង់​បង្ហាញថា ការ​ចេះ​គិតពិចារណា គឺ​សំខាន់​ជាង​ការ​ចាំ​និន្ន​ន័យ​តែ​ម្យ៉ាង។ យុគ​នេះ ជាស​ម័យ​បញ្ញា​សប្ប​និ​មិត្តិ (Artificial Intelligence - AI​) មនុស្ស​ត្រូវ​មាន​សមត្ថភាព​គិត ជាង​សមត្ថភាព​ត្រឹមតែ​ចាំ​និន្ន​ន័យ ឬសូត្រ​តាម​...។ ចំណុច​នេះ ខ្ញុំ​ពុំ​បាន​បដិសេធ​ថា​មិន​ឱ្យ​ចាំ​និន្ន​ន័យ​ទេ តែ​អ្វី​ដែល​ចង់​បង្ហាញ គឺ​ចេះ​វិភាគ​ទិន្នន័យ ចេះ​ប្រើប្រាស់​ទិន្នន័យ​ឱ្យ​ក្លាយទៅជា​ប្រយោជន៍ ប្រៀប​ដូចជា​អ្នកមាន​ចំណេះដឹង​ពី​គម្ពីរ​សាសនា គឺ​ដាច់ខាត​ត្រូវ​អនុវត្ត ឬពិសោធ​ជាក់ស្តែង។ ខ្ញុំ​នឹង​និទាន​មួយទៀត​ទាក់ទង​នឹង​អ្នកចេះ​គម្ពីរ អ្នកចាំ​គម្ពីរ និង​អ្នក​ចាំ​ទ្រឹ​ស្តី​...។ បុរស​ម្នាក់​ចាំ​ត្រៃវេទ ទាំង៣​, ចាំ​គម្ពីរ​ឧប​ស័ទ​ទាំង ១០៨​, ចាំ​គម្ពីរ​ត្រៃបិដក​, ចាំ​គម្ពីរប៊ីប​, ចាំ​គម្ពីរ​តៅ​, ចាំ​តក្កវិជ្ជា​, ចាំ​វិជ្ជា​រួច​រដោះ​ចិត្ត​...។

បុរស​ម្នាក់​ឈ្មោះ <អ្វី​ក៏​ខ្ញុំ​ចេះ​ដែរ>​ ដែល​មាន​ចំ​ណេះ​ទ្រឹ​ស្តី​ពេញ​ខ្លួននេះ ចេះតែ​ដើរ​សួរ​គេ​សួរ​ឯង​ថា តើ​អ្នកដឹង​ថា ខ្ញុំ​ចាំ​គម្ពីរ​ទាំងនេះ​? បុរស​អវិជ្ជា​ម្នាក់​ពោល​ថា អ្នក​ពិតជា​អស្ចារ្យ​ណាស់ ហើយ​អ្នក​ពិតជា​កំពូល​មនុស្ស​មែន​។ បុរស​ដែល​មាន​ចំ​ណេះ​ទ្រឹ​ស្តី​ពេញ​ខ្លួននេះ បាន​ទៅ​សួរ​បុរស​ដែល​មានចំណេះ​តិចតួច​ថា ““តើ​អ្នកដឹង​ថា ខ្ញុំ​ចាំ​គម្ពីរ​ទាំងនេះ​ទេ​? អ្នកចេះ​តិចតួច ក៏បាន​ពោល​កោតសរសើរ​នូវ​សមត្ថភាព​របស់​បុរស​អ្នកចាំ​គម្ពីរ​យ៉ាង​ខ្លាំង​។ បុរស​ដែល​មាន​ចំ​ណេះ​ទ្រឹ​ស្តី​ពេញ​ខ្លួននេះ ក៏បាន​ប្រាប់​អំពី​ចំណេះ​ដែល​ខ្លួន​ចាំ ដល់​អ្នក​ដែល​មានចំណេះ​ប្រហែល​ខ្លួន ហើយ​បុរស​នោះ​ក៏​និយាយ​ថា ខ្ញុំ​មិន​នឹកស្មាន​ថា មាន​មនុស្ស​ដែល​មាន​សមត្ថភាព​ចាំ​គម្ពីរ​ច្រើនយ៉ាង​នេះ​ដូច​ខ្ញុំ​សោះ​។ បុរស​ទាំងពីរ​នាក់​រំជើបរំជួល​នឹង​ចំណេះ​ដែល​ខ្លួន​មាន​យ៉ាង​ខ្លាំង។ ចុងក្រោយ​បុរស​ទាំងពីរ​បាន​ជួបនឹង​អ្នក​រួច​រដោះ​ចិត្ត​ម្នាក់ ហើយក៏​និយាយ​ដូចដែល​ខ្លួន​ធ្លាប់​និយាយទៅ​កាន់​អ្ន​កមុន​ៗ។ អ្នក​ដែល​រួច​រដោះ​ចិត្តបាន​សួរ​ទៅ​បុរស​ទាំងពីរ​ថា តើ​អ្នក​ទាំងពីរ​បាន​យកចំណេះ​ចេះចាំ​ដែល​ខ្លួន​មាន ទៅ​ពិសោធ ឬធ្វើ​កិច្ចការ​ងារ​ណាមួយ​កើតជា​ផល​ជាក់ស្តែង​ហើយ ឬនៅ​? ដោយសារតែ​សម្តី​មិន​សរសើរ បុរស​ទាំងពីរ​ក៏​គិតថា តា​នេះ ឃើញ​អញ​ចេះ​ប៉ុណ្ណឹង​ហើយ មិន​សរសើរ​អញ​ថា​អញ​ពូកែ​ទេ តែ​បែរជា​មក​សួរ​អញ​នូវ​សំណួរ​នេះ​ទៅវិញ​!។ អ្នក​ដែល​មានចិត្ត​រួចរ​ដោះ​ចិត្តបាន​ពោល​ថា អ្នក​ទាំងពីរ​ចេះ​ច្រើន ចាំ​ទ្រឹ​ស្តី​ពី​គម្ពីរ​បាន​ច្រើន តែ​អ្នក​មិនបាន​យកចំណេះ​ដឹង​មក​ពិសោធ​ខ្លួនឯង​សោះ ហើយក៏​មិនបាន​អនុវត្ត​ចំណេះ​ទាំងឡាយ​ដែរ។ ចេះ​ដូច​មិន​ចេះ ចាំ​ដូច​ភ្លេច គឺ​ភ្លេច​ធ្វើ ភ្លេច​ពិសោធ ភ្លេច​អនុវត្ត

ពេល​បាន​ឮសម្តី​របស់ខ្ញុំ​បែបនេះ តើ​ក្នុងចិត្ត​របស់​អ្នក​ទាំងពីរ​ឈឺចាប់​ណាស់​មែនទេ ដែល​ខ្ញុំ​មិន​សរសើរចំណេះ​របស់​អ្នក។ ការឈឺចាប់​ដែល​កំពុង​មាន​នេះ​ហើយ គឺជា​អ្នក​ហើយ​។ បុគ្គល​មាន​បញ្ញា​មើលឃើញ​សច្ចភាព នៅ​ពីក្រោយ​កលមាយា​នៃ​ជីវិត ប្រៀប​ដូចជា​អ្នក​រួច​រដោះ​ចិត្ត មើលឃើញ​អ្នកមាន​ចំណេះ​ច្រើន​មិន​ធ្វើ​ជាក់ស្តែង​ថា <គ្មាន​ចំណេះ​>។ បុគ្គល​នឹង​ទទួល​បានផល​ពី​សកម្មភាព ឬកម៌​របស់​ខ្លួន ទោះ​ធ្វើ​តិច​ក៏ដោយ តែ​បុគ្គល​ដែល​មានចំណេះ​ច្រើន នឹង​មិន​ទទួល​បាន​សូម្បីតែ​ផល​បន្តិច ព្រោះ​មិន​មាន​កម៌ ឬទង្វើ​បង្កើត​ផល។ ខ្ញុំ​សង្ឃឹមថា​យុវជន​នឹង​យល់​ពី​ខ្លឹមសារ អ្វីទៅ​ជា​ទ្រឹ​ស្តី​និយម និង​ជាក់ស្តែង​និយម​គំនិត គឺជា​កំណើត ដ្បិត​គំនិត​បង្កើត​សកម្មភាព តែបើ​ចេះ​គិត​ហើយ​មិន​ធ្វើសកម្មភាព គឺ​នៅ​អត់​កំណើត​ដដែល។ សំណួរ​មួយ​ដែល​ត្រូវ​សួរ ទាំង​ខ្លួនខ្ញុំ ទាំង​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា គឺថា រាល់ថ្ងៃ​នេះ តើ​យើង​ទទួល​បាន​នូវ​សន្តិភាព​ផ្លូវចិត្ត និង​ការ​រួច​រដោះ​ផ្លូវចិត្ត ពី​ចំណេះដឹង​ដែល​ខ្លួន​មាន​ទេ​?។ សំណួរ​នេះ ដឹងខ្លួន​ឯង ឆ្លើយ​ខ្លួនឯង ហើយក៏​ពុំ​ចាំបាច់​ឆ្លើយ​ប្រាប់​ខ្ញុំ​ដែរ។ អ្វី​ដែល​យើង​យល់ គឺ​យើង​ជា​អ្នក​គិត។ អ្វី​ដែល​យើង​គិត គឺ​យើង​ជា​អ្នកធ្វើ។ អ្វី​ដែល​យើង​ធ្វើ គឺ​យើង​ជា​អ្នកទទួល​ផល។ ផល​ល្អ ឬអាក្រក់ គឺ​ដោយសារតែ​កម្ម ឬទង្វើ​របស់​យើង។ រី​ឯចំណែកខ្ញុំ គ្មាន​សិទ្ធិ​លូកលាន់​ទេ។ កម្ម​អ្នកណា ផល​អ្នកនោះ។ ទឹក​មាន​រស​សាប តែ​ឆ្ងាញ់ ឬមិន​ឆ្ងាញ់ គឺ​អាស្រ័យ​ដោយ​អ្នក​ស្រេក​បុ​ណ្ណោះ ប្រៀបប្រដូច​នឹង​អត្ថបទ​ដ៏​វែ​ងអន្លាយ​នេះ វា​មានប្រយោជន៍​សម្រាប់​តែ​អ្នក​ស្រេក​នូវ​ចំណេះដឹង​ប៉ុណ្ណោះ។ អាហារ​ដែល​ចូលក្នុង​ពោះ មាន​ក្រពះ​ជា​អ្នក​កិន​រំលាយ រី​ឯគំនិត​ដែល​លេប​ចូល គឺ​មាន​ខួរក្បាល​ជា​អ្នក​ពិចារណា​បន្សុទ្ធ។ ជីវជាតិ​នៃ​អាហារ​តិច ឬច្រើន ចូរ​ព្យាយាម​ស្រូប។ ចំណេះ​តិច ឬច្រើន ចូរ​ព្យាយាម​ស្រូប។ តក់ៗ ពេញ​បំពង​!!

Cr. Lam Lim

No comments:

Post a Comment