Sunday, July 5, 2020

សេចក្តីសង្ស័យខុស?



មានតែ​សកម្មភាព​និង​ទង្វើ​ជាក់ស្តែង​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​អាច​បង្ហាញ​បុគ្គល​សង្ស័យ​និយម​ហួសហេតុ​ថា អ្វីមួយ​ខុស​ពិត និង​អ្វីមួយ​ខុស​ក្លែង​ក្លែង​។ សេចក្តី​មន្ទិល សេចក្តី​សង្ស័យ វា​អាច​ជា​ថ្នាំ​សម្រាប់​អ្នកមាន​បញ្ញា និង​វា​អាច​ជា​រោគា​សម្រាប់​អ្នក​ខ្វះ​បញ្ញា។ អ្នកមាន​បញ្ញា​ឆ្លាត អាច​ពិចារណា​ចាក់ធ្លុះ​នូវ​ការពិត​ទាំងឡាយ មិនថា​តែ​ការ​មើល​ដឹង​បុគ្គល​ល្អ​ពិត ឬបុគ្គល​ល្អ​ក្លែងក្លាយ ចំណេះដឹង​ពិត ឬចំណេះដឹង​ក្លែងក្លាយ​ទេ។ អ្នក​មិន​មាន​បញ្ញា គឺ​ត្រូវការ​ហ៊ាន​ទុក​ចិត្ត ដែល​ត្រូវតែ​ទុកចិត្ត​ថា​បុគ្គល​នេះ​ល្អ​ពិត ទោះ​ក្នុង​លក្ខខណ្ឌមិន​យល់តាម​ថ្នាក់​ហេតុផល​ក៏ដោយ។ កាលបើ​និយាយ​ពី​សទ្ធា គឺ​មាន​ចរិតលក្ខណៈ​នៃ​ពាក្យ​ពីរ៖ ទី១ គឺ ចំណេះដឹង​ខួរក្បាល ការយល់​ដោយ​ប្រាជ្ញាឈ្លាស​វៃ ការវិភាគ​វែកញែក​ហេតុផល។ ចរិតលក្ខណៈ​ទី២ គឺ ជំនឿ​ទុកចិត្ត​ដែល​កើត​ចេញពី​បេះដូង មនោ​រម្ម​ណ៍​ដោយ​ពុំ​ចាំបាច់​ពិចារណា​ច្រើនពេក​។ និយាយ​ដោយ​ខ្លី ចរតិ​តលក្ខណៈ​នៃ​ពាក្យ​សទ្ធា​នេះ គឺ ទំនុកចិត្ត -Trust (heart​) ដែល​ចេញពី​ចិត្ត​ បូក​នឹង ជំនឿ​​តាម​បែប​ហេតុផល - Believe (head​)

ឧទាហរណ៍​ នារី​ម្នាក់​និង​បុរស​ម្នាក់​មានចិត្ត​ស្រឡាញ់​គ្នា​ប្តូរផ្តាច់ ដឹងចិត្ត​គ្នា​ច្បាស់ តែ​ថ្ងៃមួយ​មាន​អ្នក​ដែល​ចង់​បំបែកបំបាក់​ស្នេហា ប្រាប់​ទៅ​នារី​ថា បុរស​នេះ​មាន​ស្រី​ថ្មី ក្បត់​អ្នក​ហើយ​។ អ្នក​បំបែក​បំបាក់​ក៏បាន​និយាយ​សម្តី​ដូចគ្នា​នេះ​ទៅ​បុរស​ថា នារី​ដែល​អ្នក​ស្រឡាញ់ ពេលនេះ​មាន​ប្រុស​ថ្មី ក្បត់​អ្នក​ហើយ​។ ដោយអំណាច​នៃ​ទំនុកចិត្ត​គ្នា គឺ​នារី​និង​បុរស​ពុំ​បាន​ជឿ​ពាក្យ​មួលបង្កាច់​អ្នក​បំបែកបំបាក់​ទេ ទោះ​ចង់​បំបែក​តាម​ហេតុផល​សមរម្យ​យ៉ាងណា ក៏​មិន​ជឿ​ដែរ។ ចំណុច​នេះ មិន​ខុសពី​ការ​ស្បថស្បែ​ររបស់​បងប្អូន​លីវ ប៉ី ដែល​សច្ចា​ស្លាប់រស់​នៅនឹង​គ្នា ហើយ​ក្នុង​ស្ថានភាព​គ្រោះថ្នាក់ ទោះ​អ្នកណា​បំបែកបំបាក់ និយាយអាក្រក់​ពី​បងប្អូន​ខ្លួន ក៏​មិន​អាច​បំបែក​បងប្អូន​បី​នាក់​នេះ​បាន​ដែរ។ បើ​និយាយ​ក្នុង​ការ​ធ្វើទាន ក៏​អ៊ីចឹង​ដែរ​, បរិស័ទ​ម្នាក់​ជួយ​ព្រះសង្ឃ​ឱ្យ​រៀនសូត្រ​ដោយ​ពុំ​ចង់បាន​អ្វី​ត្រលប់​មកវិញ។ ចិត្ត​​រីករាយ​ដោយ​បាន​ធ្វើបុណ្យ​នឹង​បុគ្គល​ដែល​គួរ​ធ្វើ។ នេះ​ជា​ចំ​ណុច​ខ្លះ​ៗនៃ​ការយល់ឃើញ​របស់ខ្ញុំ​ប៉ុណ្ណោះ។ តើ​ហេតុអ្វី ខ្ញុំ​និយាយ​ពី​មន្ទិលសង្ស័យ​នេះ​?

បុគ្គល​មានមន្ទិល តែ​បាន​ព្យាយាម​ប្រើ​ប្រាស់​​បញ្ញា​រហូត​ចាក់ធ្លុះ​ការពិត គឺ​នឹង​ដើរទៅ​ដល់​គោលដៅ​នៃ​ចំណេះដឹង។ ប៉ុន្តែ​បុគ្គល​នៅតែ​មានមន្ទិល ហើយ​គ្មាន​បញ្ញា​ចាក់ធ្លុះ​សេចក្តី​ពិត​ទេ គឺ​វិល​​ទៅមុខ​មិន​រួច​ឡើយ។ ដូច្នេះហើយ​សម្រាប់​អ្នក​ដែល​ខ្វះ​សមត្ថភាព​បញ្ញា​ចាក់ធ្លុះការពិត ខ្វះ​សមត្ថភាព​ចាក់ធ្លុះ​ត្រូវ​ខុស គឺ​សូម​ត្រឹមតែ​មានទំនុក​ចិត្ត​ដោយ​ពុំ​បាច់​មានហេតុ​ផល​អ្វី​ឡើយ។ ខ្ញុំ​និយាយ​បែបនេះ គឺ​ពុំមែន​មានន័យថា​ឱ្យ​បិទ​ការ​គិត តែបើ​គិត​មិន​ចេញ​ទេ គឺ​សូម​ត្រឹមតែ​ធ្វើតាម ហើយ​អនុវត្ត​គំនិត ដ្បិត​កុំ​រស់នៅ​ក្នុង​សេចក្តី​សង្ស័យ​ត្រាំត្រែង​យូរ​ពេក។ ការ​ត្រាំត្រែង​ក្នុង​មន្ទិល​យូរ គឺជា​ការ​ខាតពេល​វេលា​ក្នុង​ការ​ទទួលយក​គំ​និ​តល្អ​ៗ។ ទស្សនៈ​ខាងលើ គឺ​ខ្ញុំ​បា​នប​ញ្ជូ​លក្បួន​តាម​បែប​សាសនា​បន្តិច ព្រោះ​សាសនា​មាន​បង្ហាញ​វិធី​ច្រើន​ដើម្បី​បង្ហាញ​ទៅ​រក​ចំណេះដឹង ជាពិសេស គឺចិត្ត​រួច​រដោះ​។ ការរៀនសូត្រ​ទាំងឡាយ បើ​អ្នក​មិន​ទុកចិត្ត​គ្រូ​ទេ ឬមានមន្ទិល​សង្ស័យ​ច្រើន គឺ​កម្រ​នឹង​ទទួល​បាន​ប្រយោជន៍​ណាស់។

ក្នុងចំណោម​អ្នក​ថ្វាយខ្លួន​ជូន​ព្រះ ឬប្រគល់ខ្លួន​ប្រគល់​ចិត្ត​ទៅ​សាសនា គឺ​មាន​អ្នក​ឆ្លាត មាន​អ្នកចេះ មាន​អ្នក​មិន​ឆ្លាត មាន​អ្នក​មិន​ចេះ មាន​អ្នក​ខ្សោយ​បញ្ញា​...។ មន្ទិល វា​នាំ​ឱ្យ​រាំងផ្លូវ​សម្រាប់​អ្នក​ខ្វះ​បញ្ញា ហើយ​ពេលខ្លះ មន្ទិល វា​ក៏​ធ្វើ​ឱ្យ​យើង​មាន​បញ្ញា​ដែរ ប៉ុន្តែ​យ៉ាងណា​ក៏ដោយ គឺ​ដាច់ខាត​ត្រូវ​ចេះ​បែងចែក​កាលៈទេសៈ។ ការ​អាន​សៀវភៅ ពេលខ្លះ​យើង​អាន​មិន​យល់ គិត​ហើយ​មិន​សម​ហេតុផល តែបើ​មានឱកាស​អនុវត្ត​គំនិត​ដែល​យើង​គិតថា​មិន​សម គឺ​គួរតែ​សាកល្បង​អនុវត្ត។ មាន​ឧបមា​ជាច្រើន​ដែល​បាន​បើក​​បង្ហាញផ្លូវ​ដល់​អ្នក​សង្ស័យ​ធម៌ ឬសេចក្តី​ពិត ឬសច្ចៈ មិនថា​ក្នុង​គម្ពីរ​សាសនា ឬព្រះ​ត្រៃបិដក​ទេ។ មន្ទិល​ព្រះ​ខ្ជិល មន្ទិល​ព្រះ​ប្រមាថ មន្ទិល​ព្រោះ​អវិជ្ជា។ ទ្រឹ​ស្តី​ពុទ្ធនិយម អវិជ្ជា គឺជា​មន្ទិល​ក្រៃលែង។ គោលបំណង​នៃ​អត្ថបទ​នេះ គឺ​ខ្ញុំ​ផ្តោត​ការអនុវត្ត​​ច្រើនជាង​ការ​វិលវល់​វង្វេង​នឹង​ទ្រឹ​ស្តី ឬមិន​ច្បាស់លាស់ មិនទៅ​មុខ។ អត្ថបទ​នេះ សម្រាប់​ពិចារណា​ប៉ុណ្ណោះ​!!

No comments:

Post a Comment