Tuesday, July 7, 2020

ការផ្ទឹមខ្លឹមសារគ្នា ៣


អ្នកមិនរៀនផ្ទឹមនឹងអ្នករៀន (១)  អ្នកមិនធ្វើផ្ទឹមនឹងអ្នកធ្វើ (២)អ្នកច្រណែនផ្ទឹមនឹងអ្នករៀននិងអ្នកធ្វើ (៣)

អ្នកមិនរៀនផ្ទឹមនឹងអ្នករៀន (១)
​ការប្រកួត​ប្រជែង​គំនិត គឺ​ត្រូវ​ប្រកួតប្រជែង​ទៅលើ​សមត្ថភាព​វែកញែក។ ការ​វែកញែក​ល្អ ឬមិន​ល្អ គឺ​អាស្រ័យ​លើ​ពេលវេលា​នៃ​ការ​ឆ្លងកាត់​ការសិក្សា​អប់រំ កា​រៀនសូត្រ ការ​អាន​សៀវភៅ។ ចុះបើ​យើង​មិនមែន​ជា​អ្នករៀន មិនមែន​ជា​អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ មិនមែន​ជា​អ្នកអាន​សៀវភៅ តើ​យើង​ជឿ​ប៉ុន្មាន​ភាគរយ​ដែល​ថា អ្វី​ដែល​យើង​យល់ វា​ត្រឹមត្រូវ​អាចយ​កជា​ការបាន​? យើង​មិន​អាចយ​កអារម្មណ៍​មក​វែកញែក​ខុសត្រូវ​បានទេ ប្រៀប​ដូចជា​មនុស្ស​មិន​អាចយ​កត្រចៀក​មក​មើលរូប​ភាព​បាន​ឡើយ។ តើ​ត្រូវ​ធ្វើ​យ៉ាងណា ទើប​អាច​ដឹង​ថា​អ្វី​ដែល​យើង​គិតខុស ឬត្រូវ​? អ្នករៀន​សូត្រ អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ អ្នកអាន​ច្រើន គឺ​ត្រូវ​ចេះ​ប្រៀបធៀប​ផ្ទៀងផ្ទាត់​គំនិត។ យក​អ្វី​ដែល​យើង​យល់ ទៅ​ផ្ទៀង​នឹង​គំ​និ​តចាស់​ៗដែល​អ្នកចេះដឹង​បាន​បន្សល់ទុក​ពីមុន ទើប​ច្បាស់​ថា​ត្រឹមត្រូវ អាច​ប្រើ​ការបាន​ឬយ៉ាងណា។ ផ្ទុយទៅវិញ បើ​យើង​មិនមែន​ជា​អ្នករៀន មិនមែន​ជា​អ្ន​កសិ​ក្សា​ស្រាវជ្រាវ មិនមែន​ជា​អ្នកអាន​ទេ តើ​យើង​អាច​ទុកចិត្ត​ខ្លួន​ប៉ុន្មាន​ភាគរយ​ថា​អ្វី​ដែល​យើង​យល់ វា​ត្រឹមត្រូវ​? នេះ​ជា​ដំណាក់កាល​វែកញែក​ថ្នាក់​ហេតុផល ដែល​មិនទាន់​និយាយ​ដល់​លទ្ធផលជាក់​ស្តែង​ផង។ តើ​គំនិត​មួយ​ដែល​ត្រូវ ឬខុស ត្រូវ​វាស់​តាមរបៀប​ណា​ទៀត​?

អ្នកមិនធ្វើផ្ទឹមនឹងអ្នកធ្វើ (២)
ការ​គិត​ត្រូវ ធ្វើ​ត្រូវ គឺ​នឹង​បាន​លទ្ធផល​ល្អ។ គិតខុស នាំ​ឱ្យធ្វើ​ខុស ធ្វើខុស មិន​អាច​បាន​លទ្ធផល​ត្រូវ​បានទេ។ ការវាស់វែង​គំនិត ក្រៅពី​វាស់​នៅ​លើក​ត្តា​ក្នុង​ខ្លួន​របស់​យើង​ហើយ គឺ​ត្រូវ​វាស់​ដោយ​លទ្ធផល​ដែល​សម្រេច​បាន​តាមរយៈ​ការអនុវត្ត​​សកម្មភាព​ពី​គំនិត។ លទ្ធផល​ល្អ វា​បង្ហាញថា​គំនិត​ត្រូវ តែ​លទ្ធផល​មិនល្អ វា​បង្ហាញថា​ការ​គិតខុស។ មនុស្សម្នាក់​មាន​សមត្ថ​ភាព​ឬមិន​មាន គឺ​គេ​មិន​វាស់​លើ​របៀប​ធ្វើការងារ​ទេ តែ​គេ​វាស់​លើ​លទ្ធផល​ការងារ។ សិស្ស​ម្នាក់​ពូកែ​ឬមិន​ពូកែ គឺ​ត្រូវ​វាស់​លើ​ពិន្ទុ​ដែល​ទទួល​បាន​ពី​សមត្ថភាព​ពិត។ ក្រៅពី​វាស់​តាមរបៀប​ខាងលើ គឺ​គុណភាព​គំនិត​នឹង​ត្រូវ​វាស់​លើ​គុណភាព​នៃ​ឥរិយាបថ កាយវិការ សុជីវធម៌ សីលធម៌​នៃ​ការរស់នៅ​...។ មនុស្សម្នាក់​អាច​មានគំនិត​ល្អ​ច្រើន តែបើ​កាយ​វិ​ការ​មិនល្អ សុជីវធម៌​មិនល្អ គ្មាន​សីលធម៌ ច្រងេងច្រងាង និយាយ​ស្តី​ឈ្លើយ មិន​ចេះ​គោរព​ឱ្យ​តម្លៃ​អ្នកដទៃ ចេះតែ​ប្រើពាក្យ​សម្តី​ឌឺដង សម្តី​និយាយ​យក​តែ​ឈ្នះ​...គឺ​ពិបាក​នឹង​ធ្វើខ្លួន​ឱ្យ​កើតជា​ប្រយោជន៍​សម្រាប់​អ្នកដទៃ​ណាស់។ លក្ខខណ្ឌ គឺ​វា​បង្ហាញថា ចំណេះដឹង​ដែល​មាន គំ​និ​តល្អ​ៗដែល​មាន គឺ​ទុក​សម្រាប់​តែ​លែង​ល្បែង​តក្កវិជ្ជា ឬល្បែង​ប្រាជ្ញាឈ្លាស​វៃ​ប៉ុណ្ណោះ​។ លក្ខខណ្ឌ​នេះ ខ្ញុំ​មិនទាន់​បាន​និយាយ​ពី​លទ្ធផល​ដែល​បាន​មក​ពី​ចំណេះវិជ្ជា ដែល​ធ្វើ​ឱ្យ​ចិត្ត​រួច​រដោះ​ខាង​ក្នុ​ងផង។ ចិត្ត​រួច​រដោះ គឺ​មិន​ច្រណែន ខឹង​តិច ខ្វល់ខ្វាយ​តិច ស្គាល់​សកម្មភាព​ធម្មជាតិ មិន​ធ្វើការងារ​យកមុខ មិន​ប្រឹង​ដើម្បី​ល្បី​...។ ប្រឹង​ធ្វើ បើ​បាន​ក៏​យក បើ​មិនបាន​ក៏​មិន​ខ្វល់ តែ​ខ្វល់​តែ​ម្យ៉ាង គឺ​អំពើ ឬកម៌។ ចេះ​ធ្វើទាន មាន​សីល ស្ងប់ស្ងាត់​ក្នុង​ការរស់នៅ មិន​រំជើបរំជួល មិន​ឱ្យ​តម្លៃ​ភាព​ស្អាត​ត្រឹម​សម្បក​កាយ មិន​ខ្វល់ខ្វាយ​នឹង​កាមតណ្ហា​ដែល​មនុស្សលោក សត្វ​ខ្លះ​និយម ស្រីញីអូនបង ល្បែងញៀនញ៉ាម​...។ ចំណុច​នេះ ខ្ញុំ​យល់ថា​មិន​ចាំបាច់​ខ្វល់​ពេក​ទេ (អ្នករៀន​សូត្រ​ធម្ម​តាៗ ក៏​គេច​មិន​ផុត​ដែរ ជាពិសេស​រឿងស្រីៗ។ និយាយ​ឱ្យ​អាក្រក់​ស្តាប់ អ្នកខ្លះ​កាន់តែ​ចេះ កាន់តែ​ល្មោភកាម។ កាន់តែ​ចេះ កាន់តែ​ល្មោភ​កេរ្តិ៍ឈ្មោះ។ កាន់តែ​ចេះ កាន់តែ​ចង់ឱ្យ​គេ​ដឹង​...) ព្រោះ​អ្នក​ដែល​អាច​យល់​បាន លុះត្រាតែ​បដិបត្តិ​សមាធិ​ជាប្រចាំ​...។

អ្នកច្រណែនផ្ទឹមនឹងអ្នករៀននិងអ្នកធ្វើ (៣)
ចិត្ត​ដែល​មិនបាន​អប់រំ​ល្អ គឺជា​ចិត្ត​ដូច​កូនក្មេង។ ខ្ញុំ​ធ្លាប់​សរសេរ​អត្ថបទ​ទាក់ទង​អំពី​ចិត្ត​នេះ​ច្រើន​គួរសម​ដែរ ជាពិសេស​មាន​អត្ថបទ​មួយ​ដែល​ខ្ញុំ​សរសេរ​ថា ខួរក្បាល​ជា​បណ្ឌិត តែ​ចិត្តជា​កូនក្មេង​។ ទស្សនៈ​នេះ គឺ​ចង់​ប្រៀបធៀប​អ្នកចេះដឹង​ថ្នាក់​ខួរក្បាល (តែ​មិន​ចិត្តស្ងប់​) ទៅ​នឹង​មនុស្ស​ដែល​មានចិត្ត​ដូច​កូនក្មេង។ កូនក្មេង​ងាយ​ខឹង ងាយ​អាក់អន់​ចិត្ត ងាយ​ទទួលអារម្មណ៍ ងាយ​យំ ងាយ​សើច ចូលចិត្ត​ពាក្យលួងលោម (ទោះជា​កលមាយា ក្លែងក្លាយ​ក៏ដោយ។ ឧទាហរណ៍ កូន​ឆ្លាត​ដាច់គេ កូន​ល្អដាច់គេ កូន​ស្អាត​ដាច់គេ​...)...។ មនុស្ស​គ្រប់រូប​មាន​តណ្ហា​ដឹកនាំ។ មនុស្ស​គ្រប់រូប​មាន​វិជ្ជា​ជា​ទៀន​បំភ្លឺ​ខ្លួន ទោះ​នៅ​ទីណា​ក៏ដោយ មាន​បញ្ហា​អ្វីក៏ដោយ ក៏​ទៀន​នេះ​នៅតែ​ភ្លឺ​ដែរ។ ចំណែក​អ្នក​គ្មាន​វិជ្ជា ចំណេះ​ក៏​គ្មាន ទៀន​សម្រាប់​បំភ្លឺ​ខ្លួន​ក៏​គ្មាន។ ជា​ធម្មតា​មនុស្ស​គ្រប់គ្នា​មាន​សេចក្តីល្អ​ក្នុង​ខ្លួន តែ​សំខាន់​តើ​យើង​ចេះ​មើល​ទេ។ ចិត្តច្រណែន វា​អាច​ធ្វើ​ឱ្យ​យើង​សម្តែង​ធ្វើ​ខ្វា​ក់​មើល​មិនឃើញ​នូវ​ទង្វើ​ល្អ​ដែល​បុគ្គល​ណា​ម្នាក់​ធ្វើ។ បើ​ចង់​ចោទ​មនុស្សម្នាក់​ថា​អាក្រក់ មិន​ខ្វះ​ទោស​ចោទ​ទេ ហើយ​ចង់​សរសើរ​មនុស្សម្នាក់​ថា​ល្អ ក៏​មិន​ខ្វះ​សេចក្តីល្អ​លើកយក​មក​បង្ហាញ​ដែរ។ បើ​យើង​មើល​មក​ខ្លួនឯង​ឃើញថា យើង​មិនបាន​ធ្វើ​អាក្រក់​ទេ គឺ​យើង​ក៏​គួរ​ស្ងប់ចិត្ត​នឹង​ខ្លួនឯង ហើយ​បន្តដំណើរ​។ មនុស្ស​មិន​គ្រប់ទឹក​ខ្លះ​អាច​ចាប់​សត្វ​មាន់​ទុក ឬក៏​រឹតក​សត្វ​មាន់ មិន​ឱ្យ​រងាវ​ពេលព្រឹក ពីព្រោះ​មិន​ចង់ឱ្យ​ព្រះអាទិត្យ​រះ។ ដឹង​ក្នុងចិត្ត​ថា តែ​ប៉ុណ្ណេះ ព្រះអាទិត្យ​នៅ​ថ្ងៃស្អែក គឺ​មិន​រះ​ទេ​។ មិន​ចេះ អាច​រៀន​ចេះ។ រៀន​ចេះ តែ​មិន​ធ្វើ អាច​រៀន​ធ្វើ។ ធ្វើ​មិនបាន​ល្អ គឺ​ត្រូវ​រៀន​បន្ត​ទៀត។ ផ្តល់​តម្លៃ​ទៅជា​លើស​កម្ម​ភាព​មនុស្ស​ជាង​សម្តី។ សម្តី​ល្អ ល្អ​បំពេញ​ត្រឹមតែ​ចិត្ត តែ​ទង្វើ​ល្អ បង្ហាញ​អស់រលីង​តែម្តង (និយាយ​ហើយ​ធ្វើ​)។ យើង​មិន​អាច​ប្រមាថ​ទឹកចិត្ត​មនុស្ស​បានទេ ដ្បិត​​គុណ​ធម៌យើង​នៅកន្លែង​ណា បើ​សូម្បីតែ​សេចក្តីល្អ​ដែល​បុគ្គល​ដទៃ​បាន​ធ្វើ​នៅនឹង​ភ្នែក​ហើយ យើង​មើល​មិនឃើញ​ផង​?

បុរសចំណាស់ម្នាក់ មុនពេលស្លាប់បានហៅកូនប្រុសមកក្បែរ រួចប្រគល់នាឡិកាចាស់មួយគ្រឿងទៅឱ្យកូនប្រុសនោះ និងបានប្រាប់ឱ្យកូនយកនាឡិកានោះទៅលក់នៅហាងនាឡិកា ពេលកូនប្រុសត្រឡប់មកវិញ ប្រាប់ឪពុកថាគេឱ្យតម្លៃ៥ដុល្លារ ព្រោះនាឡិកានោះចាស់ពេក។

ឪពុកក៏ឱ្យកូនយកទៅលក់នៅហាងកាហ្វេ កូនត្រឡប់មកវិញក៏និយាយដូចមុន ថាមកពីនាឡិកានោះចាស់ពេក។

រួចហើយលោកពុកក៏ឱ្យកូនយកទៅសារមន្ទីរ កូនត្រឡប់មកវិញញញឹមរីករាយ និងប្រាប់ពុកទាំងត្រេកអរថា នាឡិកានោះគេហ៊ានឱ្យតម្លៃរាប់លានដុល្លារ។

ពុកញញឹម ចាប់ដៃកូនប្រុសរួចនិយាយថា នេះជាមេរៀនដែលពុកចង់ឱ្យកូនឈ្វេងយល់។ តាមពិតតម្លៃរបស់យើងមានខ្ពស់ គ្រាន់តែយើងមិនបានដឹងពិតប្រាកដ។ ចូរកុំយកតម្លៃរបស់ខ្លួនទៅចំណាយនៅកន្លែងខុស កុំនៅជាមួយអ្នកដែលមើលមិនឃើញតម្លៃរបស់យើង ហើយកុំខឹងពេលគេមិនឱ្យតម្លៃយើង ត្រូវចេះរកកន្លែងណាដែលសមនឹងតម្លៃយើងពិតប្រាកដវិញ ទើបជីវិតយើងពោរពេញដោយក្ដីសុខ៕

-------------------------------- 
ប្រភព៖ បរទេស

No comments:

Post a Comment