Thursday, July 16, 2020

ចិត្តមានសេរីភាពពីចំណេះ?


ការសិក្សា​រៀនសូត្រ​តែង​មាន​របៀប​ល្អ​ៗជាច្រើន​ដែល​យើង​អាច​រៀនសូត្រ​បាន។ យើង​អាច​រៀន​បាន​តាមរយៈ​ការ​អាន​សៀវភៅ ការ​រៀន​ពី​គ្រូ ការ​ស្តាប់ ការ​គិតពិចារណា និង​ការ​សួរ​ពី​អ្នកដទៃ។ ទោះ​នរណា​ម្នាក់​រៀន​តាមរបៀប​ណា​ក៏បាន​ដែរ តែ​គោលបំណង គឺ​ដើម្បី​ទទួល​បាន​ចំណេះដឹង។ ចំពោះ​ខ្ញុំ ខ្ញុំ​ជ្រើស​យក​ការ​អាន​សៀវភៅ និង​ការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ។ អ្នកអាន​សៀវភៅ អ្នក​សិក្សា​ស្រាវជ្រាវ គឺ​ប្រៀប​ដូចជា​មាន​យន្តហោះ​ផ្ទាល់ខ្លួន​មួយ​គ្រឿង ដែល​អាច​ដឹកនាំ​យើង​ឱ្យធ្វើ​ដំណើរ​ទៅ​ជួប​អ្នកប្រាជ្ញ អ្នកចេះដឹង និង​វិញ្ញុជន​ទូទាំង​ពិភពលោក ឆ្លងកាត់​សម័យ​កា​លមួយៗ។ យើង​អាច​ពុំ​មានឱកាស​បាន​ជួប​នរណា​ម្នាក់​ដោយ​ផ្ទាល់ តែ​យើង​អាច​មានឱកាស​បាន​ក្រេប​ចំណេះ​ពី​អ្នក​ទាំងនោះ​តាមរយៈ​អំណាន ឬការសិក្សា​ស្រាវជ្រាវ។ ជា​ធម្មតា បើ​យើង​នៅ​ក្បែរ​អ្នកណា យើង​នឹង​ចម្លង​ចរិតលក្ខណៈ ចម្លង​ឥរិយាបថ និង​មាន​ជំនឿ​នឹង​ចំណេះដឹង​ដែល​បុគ្គល​នោះ​មាន ថា ជា​ចំណេះដឹង​ត្រឹមត្រូវ​ជាង​អ្នក​ផ្សេង​។ កាល​បើ​អ្វី​ៗក្លាយ​ទៅ​ទម្លាប់​ហើយ គឺ​សេចក្តី​ស្រឡាញ់​ចូលចិត្ត ក៏​នឹង​លុប​នូវ​ចំណុច​អវិជ្ជមាន​របស់​បុគ្គល​ដែល​យើង​គោរព​ស្រឡាញ់​ផង​ដែរ។ អ៊ីចឹង​ហើយ​ទើប​បុគ្គល​អ្នក​សម្រេចការ​ងារ​ធំៗ ត្រូវការ​អ្នក​និយាយ​ការពិត​និង​និ​យា​យត្រង់ៗ ច្រើនជាង​អ្នក​និយាយ​យល់មុខ និង​លើកជើង។ តើ​ខ្ញុំ​ចង់​សរសេរ​ពី​អ្វី​ទាក់ទង​នឹង​ប្រធានបទ​នេះ​?

ចំណេះដឹង​មាន​ច្រើន ដូចដែល​ទឹកទន្លេ​ជាច្រើន​ហូរ​ទៅកាន់​សមុទ្រ តែ​ចុងក្រោយ គឺ​ជួបជុំគ្នា​នៅ​សមុទ្រ​ឯណោះ។ ចំណេះដឹង​ដែល​យើង​ចេះ ទោះ​ចេះ​ដល់ណា ពូកែ​សូត្រ​ដល់ណា ទ្រឹ​ស្តី​ដល់ណា ក៏​នៅតែ​សម្រេច​ថា បាន​ការណ៍​ឬមិន​បាន​ការណ៍ ស្ថិតនៅ​ត្រង់​សកម្មភាព និង​លទ្ធផលជាក់​ស្តែង​។ ខ្ញុំ​នឹង​ប្រតិដ្ឋ​បង្ហាញ​ពី​រឿង​អប់រំ​មួយ ដែល​និយាយ​ពី​ការ​ប្រឆាំង​គ្នា ទាស់ទែងគ្នា ជម្លោះ​ទ្រឹ​ស្តី ទំនាស់​ការ​គិតពិចារណា ដោយ​យក​អ្នកប្រាជ្ញ​បុរាណ​មក​ធ្វើជា​ខ្នងបង្អែក។ មាន​មនុស្ស ៥នាក់ ជា​បុគ្គល​មានចំណេះ​ដឹង ដែល​ទើបបាន​រៀនសូត្រ​ពី​គ្រូ​ពូ​កែៗ​ដទៃផ្សេង​ពីគ្នា។ បុរស​ទី១ រៀន​ពី​រូប​វិទូ អាល់​ប៊ឺត អា​ញស្តា​ញ, បុរស​ទី២ រៀន​ពី​ទស្សនវិទូ សូ​ក្រាត​, បុរស​ទី៣ រៀន​ពី មហា​ត្មៈ គន្ធី​, បុរស​ទី៤ រៀន​ពី ខុង ជឺ​, បុរស​ទី៥ រៀន​ពី ឡៅ ជឺ។ បុរស​ទាំង៥ បាន​ជួបគ្នា​ក្នុង​គ្រា​រដូវ​ចូលឆ្នាំ ហើយក៏​ចង់​ដឹង​ថា តើ​អ្នកណា​ពូកែ​ជាង​អ្នកណា អ្នកណា​ឆ្លាត​ជាង​អ្នកណា អ្នកណា​មាន​វិជ្ជា​គ្រាន់បើ​ជាង​អ្នកណា​។ ទាំង​ប្រាំ​នាក់​ក៏​បង្កើត​ប្រធានបទ​មួយ ហើយ​ជជែកគ្នា។ ជជែកវែក​ញែក​ចុះ​វែកញែក​ឡើង ក៏​ឈ្លោះ​គ្នា ហើយក៏​ទៅជា​ស្អប់គ្នា។ ម្នា​ក់ៗ​យល់ថា​អ្វី​ដែល​ខ្លួន​រៀន​នេះ គឺ​ត្រឹមត្រូវ មិន​ខុស​សោះ ដ្បិត​វា​ជា​គំនិត​របស់​អ្នកប្រាជ្ញ។ ទ្រឹ​ស្តី ចំណេះ និង​គតិទាំង​ឡាយ​ក៏​អសារបង់​ខូចការ ដ្បិត​ដោយសារតែ​ចរិត​ឈ្លោះ​គ្នា ហើយ​គ្មាន​សីលធម៌​ក្នុង​ការ​ជជែក។

ចំណុច​នេះ យើង​ត្រូវ​ចោទ​ជា​សំណួរ​ថា តើ​ចំណេះដឹង​ទាំងឡាយ​ដែល​ខ្លួន​ចេះ បាន​យក​មក​ប្រើ​ការណ៍​ឱ្យ​កើត​ផល​ជាក់ស្តែង​ហើយ​ឬនៅ​? តើ​ចំណេះដឹង​ដែល​ខ្លួន​មាន បាន​ត្រឹមតែ​យក​មក​បង្អួត​គ្នា​បែបនេះ មែនឬទេ​? តើ​តម្លៃ​នៃ​ចំណេះដឹង​នៅឯណា ដ្បិត​ម្នា​ក់ៗ​ឈ្លោះប្រកែក​គ្នា បាត់បង់​ម្ចាស់​ការ​រៀង​ៗខ្លួន​? កាលបើ​មនុស្ស​មាន​ចរិត​សម្ញែង​ចំណេះដឹង ហើយ​ពុំ​មានចិត្ត​រក​ឱកាស​ប្រើប្រាស់​ចំណេះដឹង​ឱ្យ​កើត​ប្រយោជន៍​ទេ វា​គឺជា​ទស្សនៈ​ខុសឆ្គង​នៃ​អ្នកចេះដឹង។ ខ្ញុំ​សុំ​លើកយក​ល្បើក​មួយ​មក​រៀបរាប់​ពី សត្វ​ក្ងោក និង​សត្វ​ក្រៀល​៖ ក្នុង​ព្រៃ​ដ៏​ស្រស់​ស្អាត​មួយ មាន​សត្វ​ជាច្រើន​រស់នៅ ទៅតាម​ក្រុម តាម​ប្រភេទ។ សត្វ​ខ្លះ​មិនមែន​ជាស​ត្រូវ​នឹងគ្នា​ទេ ហើយ​សត្វ​ខ្លះ​ស្អប់គ្នា។ មាន​ក្ងោក​មួយ​ក្បាល ជា​សត្វ​ដែល​មាន​រូបឆោម លោម​ពណ៌ មាន​រោម​ស្រស់​ស្អាត​ជាង​សត្វ​នានា​ដទៃ។ សត្វ​ណា​ដែល​បានឃើញ​ក្ងោក តែងតែ​សរសើរ​មិន​ដាច់​ពី​មាត់។ គ្រានោះ មាន​សត្វ​ក្អែក​មួយ​ក្បាល ដែល​តែងតែ​អាក់អន់​ចិត្តនឹង​ខ្លួនឯង ព្រោះ​មាន​សម្បុរស្បែក​ខ្មៅ​ខុសគេ ហើយ​តែង​ចង់​ស្អាត​ដូច​សត្វ​ក្ងោក​ដែរ។ ក្អែក​បាន​ហោះ​ជួបនឹង​ក្ងោក​ស្លាប់​មួយ​ក្បាល ហើយក៏​យក​ស្បែក​ក្ងោក​មក​ពាក់។ ក្អែក​ដែល​ពាក់​ស្បែក​ក្ងោក គឺ​ទៅណាមកណា​តែង​មាន​គេ​សរសើរ​ថា​ស្អាត។ និយាយ​ពី​ក្ងោក​មួយ​ក្បាល ដែល​តែងតែមាន​សត្វ​ដទៃ​សរសើរ​វិញ​, ក្ងោ​កបាន​ដើរទៅ​ក្បែរ​មាត់ទឹក រួចហើយ​ក៏បាន​ឃើញ​សត្វ​ក្រៀល។ រី​ឯក្រៀល​ដើររក​ចំណី​នៅ​មាត់ទឹក​ធម្មតា។

ក្ងោក​ដឹង​ថា​សត្វ​ក្រៀល​ឃើញ​ខ្លួន តែ​ក្រៀល​ធ្វើមិនដឹង ធ្វើ​មិន​ខ្វល់ ហើយ​ជាពិសេស​ពុំ​បាន​សរសើរ​ខ្លួន​, ក្ងោក​ក៏​សួរ​ទៅ​ក្រៀល​ថា តើ​ហេតុ​ដូចម្តេច ទើ​បាន​ជា​ក្រៀល​ឯង​មិន​សរសើរ​ខ្ញុំ​? ក្រៀល​ឯង កុំ​ច្រណែននឹ​ងខ្ញុំ ដែល​មាន​​រូបរាង​ស្អាត​អី ព្រោះ​មិនដឹង​ធ្វើ​យ៉ាងណា បើ​ខ្ញុំ​កើតមក​ស្អាត​អ៊ីចឹង ហើយ​កិត្តិយស​ខ្ញុំ​ល្បី​សព្វ​ក្នុង​ប្រឹក្សា​នេះ​។ ក្រៀល​ហួសចិត្ត ក៏​ឆ្លើយ​ថា ក្ងោក​អើយ​!! ខ្ញុំ​ឥតមាន​ចិត្តច្រណែន​នឹង​ក្ងោក​ឯង​សូម្បី​បន្តិច ពីព្រោះ​មើលទៅ​ក្ងោក​ឯង​វង្វេង​នឹង​សម្តី​សរសើរ​របស់​សត្វ​ដទៃ តែ​នៅ​មិនដឹង​ថា​ខ្លួនឯង​មានតែ​ត្រឹម​សម្បក​ក្រៅ​​ឡើយ។ ក្រៀល​និយាយ​ចប់ ក៏​ហើរ​ទៅ ព្រមទាំង​ផ្តាំ​ក្ងោក​ថា តើ​ក្ងោក​ឯង​មាន​ស្លាប​ដែល​អាច​ហោះហើរ​បាន​ដូច​ខ្ញុំ​ទេ​? ខ្ញុំ​ចង់ទៅ​ណា ហើរ​រំលង​ព្រៃ​ប៉ុន្មាន​ក៏បាន​ដែរ ពីព្រោះ​តែ​ស្លាប​របស់ខ្ញុំ។ ក្ងោក​ឯង​មាន​ស្លាប មាន​រូប​សម្រស់​ស្រស់​ស្អាត តែ​បាន​ត្រឹម​ល្អមើល ប្រើការ​មិនកើត រស់​បាន​រីក​រាយ​​នឹង​សម្តី​សរសើរ​បញ្ជោរ​របស់​សត្វ​ដទៃ។ គ្រា​ចៃដន្យ ក្អែក​ដែល​ពាក់​ស្បែក​ក្ងោក​ក៏បាន​ឃើញ និង​ស្តាប់​ឮកា​រស​ន្ទ​នារ​វាង​ក្ងោក​និង​ក្រៀល ហើយ​គិត​ក្នុងចិត្ត​ថា ឱអញ​អើយ ហេតុអ្វី​ក៏​ល្ងង់​ម៉្លេះ​!! តើ​បាន​ប្រយោជន៍អ្វី​នឹង​សម្បក​​ក្រៅ​ត្រឹម​ល្អមើល ដ្បិត​វា​បាន​ត្រឹមតែ​អ្នកដទៃ​សរសើរ ហើយ​ប្រើការ​មិនកើត។ សូម្បី​ក្ងោក​ពិតប្រាកដ ក៏បាន​ត្រឹម​ល្អមើល​នឹង​រូបឆោម​ខ្លួនឯង។ ចុះ​រូប​អញ​ដែល​សម្តែង​បញ្ឆោត​សត្វ​ដទៃ​ថា​ជា​ក្ងោក​ដែរ​នេះ តើមាន​ប្រយោជន៍អ្វី​?

តម្លៃ​អប់រំ​នៃ​និទាន​ខាងលើ គឺ​ពុំ​មាន​អ្វី​ច្រើន ក្រៅតែ​ពី​ឱ្យ​ដកឃ្លា​ពី​រឿង​ជជែក​ឥត​សីលធម៌ អះ​អាង​ទ្រឹ​ស្តី​ដែល​យើង​មាន ថាត្រូវ ឥត​ខុស ទាំង​មិនបាន​សាកល្បង​ឱ្យ​កើត​លទ្ធផល​ពី​សកម្មភាព​ផង។ ការ​លើកឡើង​បែបនេះ គឺ​ពុំមែន​មិន​ឱ្យ​ជជែក​ជំទាស់​គ្នា​ទេ តែ​ត្រូវ​មានតម្លៃ​មួយ​អប គឺ​ក្រមសីលធម៌ សុជីវធម៌​ក្នុង​ការ​និយាយ​ស្តី​និង​ជជែក ពីព្រោះ​ជម្លោះ វា​មិនមែន​កើតឡើង​ដោយសារតែ​គំនិត​ទាស់គ្នា តែ​ដោយសារ​សម្តី​នៃ​ការ​ជជែក​គ្មាន​សីលធម៌។ សម្តី​គ្មាន​សីលធម៌ កើត​ចេញពី​ចិត្ត​ដែល​គ្មាន​ការអប់រំ រំជើបរំជួល​នឹង​ចំណេះដឹង​ដែល​ខ្លួន​មាន។ មាន​អ្នក​សរសើរ​ច្រើន ក៏​កើតក្តី​មោកនភាព​ជ្រុល ដូច​ក្ងោក​ជាដើម។ ចំណុច​មួយទៀត គឺ​ត្រូវ​ឈរ​លើ​ភាព​ជាក់ស្តែង​និយម ហើយ​ពុំគួរ​មោកនភាព​នឹង​ទ្រឹ​ស្តី​ពេក​ទេ តែ​គួរ​ឱ្យ​តម្លៃ​សកម្មភាព និង​លទ្ធផលជាក់​ស្តែង​វិញ។ តើ​បាន​ប្រយោជន៍អ្វី​នឹង​សម្តែង​ធ្វើ​ចេះ តែខ្លួន​មិនមែន​ជា​អ្នកចេះ​ផង​? តើ​បាន​ប្រយោជន៍អ្វី បើ​ខ្លួន​ចេះ តែ​មិន​ធ្វើសកម្មភាព​ឱ្យ​បាន​លទ្ធផល​? លក្ខណៈ​មិន​ចេះ តែ​ធ្វើ​ចេះ និង​លក្ខខណ្ឌ​ចេះ តែ​មិន​ធ្វើ គឺ​នឹង​ត្រូវ​លុបចោល​វិញ បើ​យើង​ជា​មនុស្ស​ចេះ​គោរព​អ្នកដទៃ ចេះ​ឱ្យ​តម្លៃ​អ្នកដទៃ ហើយ​មិនមែន​ជា​មនុស្ស​បំពាន​សេចក្តីល្អ ព្រោះថា ចំណេះដឹង​ត្រឹមត្រូវ ទោះ​មិន​ចេះ​ខ្ពស់​ជាងគេ​ឯង​ក៏ដោយ ក៏​មានត្រឹមតែ​សេចក្តីល្អ​ក្នុង​ខ្លួន​ពិត ចេះ​គោរព​អ្នកដទៃ សម្តី​មាន​សីលធម៌ ក៏​ចាត់ទុកថា​ល្អ​ហើយ​។ សម្រាប់​អ្នកចេះ សេរីភាព​នៃ​ចំណេះដឹង​ពិតប្រាកដ គឺជា​សេរីភាព​ដែល​មិន​មោកនភាព​នឹង​ចំណេះដឹង។ មិន​ចេះ ត្រូវ​រៀន។ រៀន​ចេះ ត្រូវ​ធ្វើ។ ធ្វើ​ហើយ គឺ​ត្រូវ​បានផល​ល្អ​៕

No comments:

Post a Comment