Tuesday, July 7, 2020

ចេះតែអួតឬអត់ចេះ?


មនុស្សយើង កាលបើ​គ្មាន​ចំណេះវិជ្ជា តែង​បារម្ភ​ថា​នឹង​គ្មាន​ឱកាស​រៀនសូត្រ​នូវ​ចំណេះវិជ្ជា។ កាលបើ​មានចំណេះ​​វិជ្ជា​ហើយ ក៏​កើតក្តី​បារម្ភ​ថា​នឹង​គ្មាន​ឱកាស​បាន​ប្រើប្រាស់​វិជ្ជា។ កាលបើ​មានឱកាស​បាន​ប្រើប្រាស់​វិជ្ជា​ហើយ ក៏​បារម្ភ​ខ្លាច​ប្រើប្រាស់​ខុស​ផ្លូវ ប្រើប្រាស់​មិនបាន​ត្រឹមត្រូវ។ បុគ្គល​ឆ្លាត​ចេះ​រៀនសូត្រ​វិជ្ជា​ពីជ​នដ​ទៃ ទោះបីជា​អ្នកនោះ​ក្មេង​ជាង​​ខ្លួន​ក៏ដោយ ប្រៀប​ដូចជា​ពន្លឺ​ទៀន​មួយ​ដើម​អាច​បំភ្លឺ​រាត្រី​ងងឹត​បាន​មួយ​គ្រា ពេល​គ្មាន​សុ​រិយា។ ចំណេះវិជ្ជា​នេះ បើ​គ្មាន ​ក៏​នាំទុក្ខ​ទោស ឬបើ​មាន​ មិន​ចេះ​ប្រើប្រាស់​ឱ្យ​ត្រឹមត្រូវ ក៏​នាំទុក្ខ​ទោស។ ទោស​មួយ​ជា​ទោស​បំផ្លាញ​អ្នកដទៃ ទោស​មួយទៀត ជា​ទោស​បំផ្លាញ​ខ្លួនឯង។ នេះ​ហើយ​ទើប​លោកអ្នក​ចេះដឹង​គ្រប់​សម័យកាល​តែង​​និយាយ​ថា វិជ្ជា​ជា​អំណាច​។ អត្ថបទ​នេះ​ខ្ញុំ​និយាយ​តែ​អំពី​ការប្រើ​ប្រាស់​ចំណេះ​តែប៉ុណ្ណោះ។ អ្នកមាន​ចំណេះដឹង អ្នកមាន​ចំណេះវិជ្ជា​ទាំងឡាយ គឺ​ត្រូវ​ផ្អោប​ខ្លួន​ឱ្យ​ជាប់នឹង​សីលធម៌ គុណធម៌ មេត្តាធម៌ ឧត្តមគតិ និង​ប្រើប្រាស់​ចំណេះដឹង​ប្រព្រឹត្ត​តែ​សេចក្តីល្អ។ ការ​សាបព្រោះ​ចំណេះដឹង​ដល់​មនុស្ស​អាក្រក់ គឺជា​រឿង​គ្រោះថ្នាក់​សម្រាប់​សង្គម។ ចំណេះដឹង​ស្ថិតនៅ​នឹង​មនុស្ស​ល្អ នឹង​នាំ​​មក​នូវ​សេចក្តី​ចម្រើន​រុងរឿង។ ចំណេះដឹង​ស្ថិតនៅ​នឹង​មនុស្ស​អាក្រក់ នឹង​នាំ​ឱ្យ​សេចក្តី​អាក្រក់​ឱ្យ​ចម្រើន​​រុងរឿង។ បើ​សេចក្តី​អាក្រក់​រុងរឿង តែ​សេចក្តីល្អ​អន់ថយ គឺនឹង​ធ្វើ​ឱ្យ​មនុស្ស​ល្អ​ៗ ពិបាក​រស់នៅ​ក្នុង​សង្គម​។

នេះ​ជា​វិបត្តិ​នៃ​ការប្រើ​ប្រាស់​ចំណេះដឹង។ តើ​ហេតុអ្វី​ត្រូវ​ប្រើប្រាស់​ចំណេះដឹង​ឱ្យ​ត្រឹមត្រូវ​? មនុស្ស​អាក្រក់​ពី​ធម្មជាតិ អាច​ប្រើ​ចំណេះដឹង​ខុស។ មនុស្ស​ល្អ​ដែល​គ្រប់គ្រង​ចិត្ត​ខ្លួនឯង​មិនបាន អាច​រំជើបរំជួល​នឹង​ចំណេះដឹង​ដែល​​ខ្លួន​មាន។ ពេល​​មានចំ​ណេះ​ដឹង ចេះតែ​ចង់និយាយ ចេះតែ​ចង់ឱ្យ​គេ​ដឹង​ថា​ខ្លួន​ចេះ ចេះតែ​ចង់​អួត​សម្ញែង​ចំណេះដឹង ចេះតែ​ដើរ​ប្រកួតប្រជែង​ជាមួយ​អ្នកដទៃ ចេះ​តែចង់​វិភាគ​វែកញែក ទោះ​ឥត​ប្រយោជន៏​នឹងវែកញែក​ក៏ដោយ​។ លក្ខខណ្ឌ​នេះ គឺ​ចំណេះដឹង​ជា​អ្នក​គ្រប់គ្រង​មនុស្ស​ហើយ តែ​មិនមែន​មនុស្សជា​ចៅហ្វាយនាយ​​លើ​ចំណេះដឹង​ទេ។ ក្នុង​សង្គ្រាម មេទ័ព​ដែល​ចេះ​គ្រប់គ្រង​ចិត្ត​ខ្លួនឯង​បាន​ល្អ​​ គឺ​មិន​ត្រឹមតែ​ចេះ​យុទ្ធ​សាស្រ្ត​ទេ តែ​ដឹង​ពេល​​ត្រូវ​វាយ និង​ដឹង​ពេល​មិន​ត្រូវ​​វាយ។ ពេលណា​គួរ​ធ្វើសង្គ្រាម ពេលណា​មិន​គួរ​ធ្វើសង្គ្រាម​? មេទ័ព​ពូកែ ទាល់តែ​ដឹង​ថា​ខ្លួន​ឈ្នះ ទើប​ចេញ​ទ័ព​ច្បាំង តែបើ​ម្រ​មើល​មើល​ស្ថានការណ៍​ដឹង​ថា​ខ្លួន​ចាញ់ គឺ​មិន​ច្បាំងទេ។ ទុក​ពេល​ហ្វឹកហាត់ ទុក​ពេលពង្រឹង​​ទ័ព គឺ​ជា​​អ្វី​ដែលមេទ័ព​ពូកែ​ធ្វើ។ ការពារ​បន្ទាយ​ឱ្យ​មាំ គឺ​ស្មើនឹង​ឈ្នះ។ ក្រៅពី​យុទ្ធ​សាស្រ្ត​មិន​ឈ្នះ​មិន​វាយ គឺ​បើ​គ្មាន​ប្រយោជន៍​ត្រូវ​វា​យ​ទេ ក៏​មិន​វាយ​ដែរ។ ជ័យជម្នះ​ខ្លះ បើ​ឈ្នះហើយ វា​នាំការ​ខាតបង់ គឺ​ខា​តបង់​ស្បៀង ខាតបង់​ទាហាន ​ខាត​បង់ពេល​​...។ ខ្ញុំ​ចង់​ប្រៀបធៀប​ជម្លោះ​ក្នុង​សង្គម​រវាង​អ្នកចេះដឹង​មួយ​ចំនួន។ ការប្រើ​ភាសា​ឌឺដង ភាសា​ចាក់រុក និយាយ​​ស្តីខ្លី​ចប់ និយាយ​មិន​ចំ​និយាយ រិះគន់​មិន​ចំ​រិះគន់ គឺ​ងាយ​នឹង​បង្កជម្លោះ​ណាស់។ ជា​​​អ្នក​មិន​រៀន បើមក​ប្រកួត​ការ​គិត និង​ការ​​វិភាគ​វែកញែក​ជាមួយនឹង​អ្នករៀន គឺ​កម្រ​នឹង​ឈ្នះ​អ្នករៀន​ណាស់។ បើ​យក​អ្នក​មិន​អាន​សៀវភៅ​ មក​ប្រកួត​ការ​គិត និងការ​​វិភាគ​វែកញែកគំនិត​​ជាមួយនឹង​អ្នកអាន គឺ​កម្រ​នឹង​ឈ្នះ​អ្នកអាន​ណាស់។ ប៉ុន្តែ​ការ​ជជែក ការ​វែកញែក វា​ត្រូវតែ​មានប្រយោជន៍​ដូច​មេទ័ព​ធ្វើសង្គ្រាម​ដែរ​។ តើ​បាន​ប្រយោជន៍​អ្វី​ បើ​ត្រឹមតែ​ជជែកគ្នា ហើយ​មិន​ធ្វើ​អ្វី​? តើ​បាន​ប្រយោជន៍អ្វី ជជែក​បាន​ត្រឹម​ឈ្នះ តែ​មិន​​មាន​ប្រឹងរៀន​សូត្រ​?

ចំណុច​នេះ វា​អាច​មាន​លក្ខណៈ​ត្រូវ​ខុស​ដទៃផ្សេង​ទៀត តែ​សុំ​ប្រើ​ចិត្ត​យល់​ចេតនា​នៃ​អត្ថបទ​នេះ​ឱ្យ​ច្បាស់។ ពេល​វេលា​អ្នករៀន​សូត្រ គឺ​រវល់​នឹង​ការ​ក្រេប​ចំណេះដឹង ដូចជា​ការ​អាន​សៀវភៅ វិភាគ​វែកញែក ធ្វើ​លំហាត់ តាមដាន​សភាពការណ៍​សង្គម​...។ បើ​ពេល​អ្នកណា​មិន​និយាយ មិន​ស្តី មិន​ជជែក​ជាមួយ​យើង គឺ​មិនមែន​មានន័យថា​យើង​ធ្វើ​ឱ្យ​គេ​ខ្លាច​ទេ តែ​តម្លៃ​នៃ​វេលា​របស់​អ្នក​ប្រឹងប្រែង គឺ​ខុសពី​តម្លៃ​ពេលវេលា​នៃ​អ្នក​​មិន​ប្រឹង។ មនុស្ស​ជោគជ័យឬបរាជ័យ គឺ​ខុសគ្នា​ត្រង់​របៀប​ប្រើប្រាស់​វេលា​នេះឯង។ ១០ឆ្នាំ​ដូចគ្នា តែ​លទ្ធផល​ខុសគ្នា។ យុវជន​យើង​ត្រូវ​យល់​ឱ្យ​ច្បាស់​ពី​បញ្ហា​នេះ ជាពិសេស​រឿង​គួរនិង​រឿង​មិន​គួរ​...។ ចូរ​ចេញពី​ការទាស់ទែង​ដែល​ឥតប្រយោជន៍ តែ​មក​ធ្វើសកម្មភាព​ខិតខំ​រៀនសូត្រ ឬធ្វើការងារ​ដែល​បង្កើត​លទ្ធផល​ជាក់​ស្តែង​វិញ​។ ខ្ញុំ​សុំ​បង្ហាញ​និទាន​មួយ​អំពី ព្រាហ្មណ៍ ៤នាក់​ ដែល​រៀន​ជាមួយគ្នា។ និ​ទាន​​នេះ គឺ​បង្ហាញ​ខ្លឹមសារ​សំខាន់​អំពី​អ្នកចេះ តែ​អួតអាង​, អ្នកមាន​វិជ្ជា តែ​ប្រើ​ចំណេះវិជ្ជា​មិន​ត្រឹមត្រូវ​, អ្នកមាន​វិជ្ជា តែ​មុន​ធ្វើអ្វី មិន​ចេះ​គិត។ មាន​តំណាល​ថា​មាន​ព្រាហ្មណ៍ ៤នាក់ ជា​មិត្តភក្តិ​នឹងគ្នា។ ក្នុងចំណោម​ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៤នាក់ ដែល​កំពុង​រៀន​មន្ត​វិជ្ជាការ​ពី​​​​អាចារ្យទិសាបាមោក្ខ គឺ​មានតែ​ព្រាហ្មណ៍​ទី៤ ឈ្មោះ​ពុធ​ប៉ុណ្ណោះ ដែល​មានចំណេះ​វិជ្ជា​ខ្សោយ​ជាងគេ។ ព្រាហ្មណ៍​ទី១ ចេះ​វិជ្ជា <ព្យាបាល​របួស​ឱ្យ​ជាសះស្បើយ​> យ៉ាង​ស្ទាត់ជំនាញ​, ព្រាហ្មណ៍​ទី២ ចេះ​វិជ្ជា <ផ្គុំ​បំណែក​ដែល​បែកបាក់​ឱ្យ​ជាប់គ្នា​វិញ​> យ៉ាង​ស្ទាត់ជំនាញ​, ព្រាហ្មណ៍​ទី៣ ចេះ​វិជ្ជា <ប្រោះ​ជីវិត​ឱ្យ​រស់​ឡើងវិញ​> បាន​យ៉ាង​ស្ទាត់ជំនាញ។ រី​ឯព្រាហ្មណ៍​ពុធ​វិញ គឺ​តែងតែ​ត្រូវ​មិត្ត​ដែល​ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៣ សើចចំអក ដៀមដាម ឌឺដង​ឱ្យ​ជានិច្ច។ ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៣ បានសម្រេច​ចិត្ត​លាលោក​គ្រូ​ចេញទៅ​ពិភព​ខាងក្រៅ ព្រោះ​ខ្លួន​គិតថា អ្នកមាន​វិជ្ជា ធ្វើ​យ៉ាងណា​នឹង​ក្លាយទៅជា​ជន​ពូកែ​ជាងគេ​បាន បើ​ប្រើ​ជីវិត​រស់នៅ​ក្នុង​ព្រៃ​​ដូចនេះ​!!

ព្រាហ្មណ៍​ទី១ ឧទាន​ថា ចុះ តើ​យើង​គួរ​នាំ​ពុធ​ទៅជាមួយ​ទេ​? ព្រាហ្មណ៍​ទី៣ ឆ្លើយតប​ថា បុគ្គល​អ្នកមាន​វិជ្ជា​ពូកែ មាន​តួនាទី​ជួយការ​ពារ​អ្នក​ទន់ខ្សោយ។ យើង​គួរតែ​នាំ​ពុធ​ទៅជាមួយ​ដែរ​។ ព្រាហ្មណ៍​ទាំងអស់​បាន​លាលោក​គ្រូ តែ​មុននឹង​ចាកចេញ​, អាចារ្យទិសាបាមោក្ខបាន​ផ្តាំ​យ៉ាង​ដាច់ខាត​ថា សិស្ស​ទាំងឡាយ ចូរ​ចងចាំ​ថា​ មនុស្ស​ឆ្លាត​តែងតែ​គិត​យ៉ាង​ច្បាស់ មុន​ពេល​សម្រេចចិត្ត​ធ្វើអ្វី​មួយ។ បុគ្គល​ណា​ក៏អាច​ពូកែ ឬមានចំណេះ​វិជ្ជា​បាន​ដែរ ប៉ុន្តែ​ចំណេះវិជ្ជា​តែ​ម្យ៉ាង វា​មិន​អាច​ឱ្យ​អ្នក​សម្រេច​កិច្ចការ​ងារ​បានទេ ​លុះត្រាតែ​ចេះ​​ប្រើប្រាស់​វិជ្ជា​ទាំងនោះ​ឱ្យ​ល្អ​ប្រសើរ។ អ្នក​ទាំងឡាយ ត្រូវ​មាន​សុភវិនិច្ឆ័យជានិច្ច ដ្បិត​ការណ៍​នេះ​នាំ​ឱ្យ​អ្នកចេះ​ប្រើប្រាស់​ចំណេះដឹង បញ្ញាញាណ និង​ពុទ្ធិ​របស់​ខ្លួន​បាន​ត្រឹមត្រូវ [...]។ ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៤ បាន​ធ្វើដំណើរ​បាន​កន្លះ​ថ្ងៃ រហូត​អស់កម្លាំង ហើយក៏​បាន​រក​កន្លែង​សម្រាក។ មិនទាន់​នឹង​ដាក់​គូ​ថ​អង្គុយ​ផង ព្រាហ្មណ៍​ពុធ​បានឃើញ​គំ​នរ​ឆ្អឹង។ ព្រាហ្មណ៍​ទី១ បាន​ឆ្ងល់​ថា​នេះ​ជា​គំនរ​ឆ្អឹង​អ្វី​? ព្រាហ្មណ៍​ទី២ សន្និដ្ឋាន​ថា​នេះ​ជា​គំនរ​ឆ្អឹង​សត្វ​តោ។ ព្រាហ្មណ៍​ទី៣ ស្រែក​ដោយ​មិន​ជឿ។ គ្រាន់តែ​មួយសន្ទុះ ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៣ ឈ្លោះប្រកែក​គ្នា។ ដើម្បី​ដឹងការ​ពិត ព្រាហ្មណ៍​ទី២ ដែល​ចេះ​វិជ្ជា <ផ្គុំ​បំណែក​ដែល​បែកបាក់​ឱ្យ​ជាប់គ្នា​វិញ​> បាន​សូត្រ​មន្ត​វិជ្ជា​ផ្គុំ​គំនរ​ឆ្អឹង​សត្វ​តោ ហើយ​និយាយ​ថា ឃើញ​ទេ យើង​ពូកែ​ណាស់​។ ព្រាហ្មណ៍​ទី១ និយាយចំអក​ដោយ​ច្រណែន​ថា ឯង​គិតថា​ឯង​​ពូកែ​ណាស់​មែនទេ​! ចាំ​មើល ខ្ញុំ​នឹង​ធ្វើ​ឱ្យ​សត្វ​តោ​នេះ​មានសាច់​មាន​ឈាម​ឡើងវិញ​។ គំនរ​សត្វ​តោ​បាន​ក្លាយទៅជា​មាន​រូបរាង មាន​សាច់ឈាម​....ដែល​កំពុងតែ​ដេក​ងាប់​លើ​ដី។

ព្រាហ្មណ៍​ទី៣ ឃើញ​ហើយ ក៏​កើត​ចិត្ត​រំជួល​នឹង​ចំណេះ​វិ​ជ្ជា​ ​ចង់​បង្ហាញ​សមត្ថភាព​របស់​ខ្លួន​​ដល់​អ្នកដទៃ​។ ព្រាហ្មណ៍​ពុធ គិត​រួចហើយ បាន​ប្រាប់​ទៅ​ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៣ ថា សូមកុំ​ធ្វើ​ឱ្យ​តោ​នេះ​រស់​ឡើងវិញ​ឱ្យ​សោះ ព្រោះ​វា​អាច​ស៊ី​យើង​ទាំងអស់គ្នា​ តែ​ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៣ មិន​ស្តាប់​ទេ។ ពុធ​ក៏​សម្រេចចិត្ត​ឡើងដើមឈើ​ម្នាក់ឯង។ ក្រោយមក ព្រាហ្មណ៍​ទី៣ ក៏បាន​សូត្រ​មន្ត​វិជ្ជាការ​ប្រោះ​សត្វ​តោ​ឱ្យ​មានជីវិត​រស់​ឡើងវិញ។ ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៣ នាំគ្នា​សប្បាយ​បានមួយភ្លែត តែ​ក្រោយពី​សត្វ​តោ​រស់​ឡើងវិញ តោ​បាន​សង្គ្រុប​​ស៊ី​ព្រាហ្មណ៍​ទាំង៣នាក់ ស្លាប់​ទៅ​ហោង។ គម្ពីរ​បញ្ច​តន្រ្តៈ ផ្នែក អប​រី​ក្សិ​តការ​ក - Aparïksitakárakam​ ដែល​និយាយ​ពី​ទង្វើ​ដែល​ឥត​ពិចារណា​មុន ឬ Ill​-Considered Actions បាន​បង្ហាញ​តាម​នូវ​ទស្សនៈ​ជាច្រើន​អំពី​អ្នកធ្វើ​មិន​គិត ឬអ្នក​ចំណេះដឹង​ ដូចជា​និទាន​ <ព្រាហ្មណី និង​សត្វ​ស្ការ​> ដែលខ្ញុំ​រៀបរាប់​កាល​ពី​ម្សិល​មិញ​ជាដើម។ ចំណេះវិជ្ជា បើ​រៀន​ចេះ យក​ត្រឹមតែ​អួត​គ្នា ឬសម្ញែង​ថា​ខ្លួន​ចេះ គួរ​ពុំ​ចេះ​ល្អ​ជាង។ ចំណេះវិជ្ជា បើ​ចេះ​ហើយ តែ​មិន​ធ្វើ មិន​អនុវត្ត ឬបើ​ធ្វើ​ដោយ​ខ្វះ​សុភ​វិនិច្ឆ័យ​ដូច​និទាន​ខាងលើ ក៏​ពុំគួរ​ចេះ​ល្អ​ជាង។ ចំណេះវិជ្ជា​ឱ្យ​ផល​មានប្រយោជន៍​តែ​ចំពោះ​បុគ្គល​ណា​ដែល​អនុវត្ត​ជាក់ស្តែង​ប៉ុណ្ណោះ។ ការ​យកចំណេះ​មក​ឈ្លោះ​ព្រោះ​រឿង​ឥតប្រយោជន៍ ក៏​ពុំគួរ​ចេះ​ល្អ​ជាង។ ខ្ញុំ​មិន​រៀបរាប់​ថែមទៀត នាំ​តែ​អត្ថបទ​កាន់តែ​វែង ដ្បិត​និទាន​ពី​រឿង​ព្រាហ្មណ៍​ទាំង ៤នាក់ ខាងលើ គឺ​ល្មម​ឱ្យ​អ្នកអាន​ត្រិះរិះ​ពិចារណា​ដោយសមគួរ​ខ្លួនឯង​ហើយ។

សូម​ឧទ្ធិ​សគំ​និ​ត ចំណេះដឹង ទាំងអស់​ដែល​ខ្ញុំ​ចាំ ចេះ យល់ ដល់​អ្នកប្រាជ្ញ​បុរាណ​ទាំងឡាយ។ ខ្ញុំ​សុំ​ធ្វើ​ត្រឹមតែ​ជា​រៀនសូត្រ​ធម្មតា ដែល​ជា​អ្នកដើរ​ឃើញ​នូវ​ចំណេះ​ដឹង​ល្អ​ៗ មក​ចែករំលែក​ដល់​បង​ប្អូន​ក្មេង​ៗប៉ុណ្ណោះ​។ អ្នកអាន​អាច​អាន​បន្ថែម​គម្ពីរ បញ្ច​តន្រ្តៈ - Panchatantra​ និង​គម្ពីរ សុភាសិត - Subhāṣita ដែល​ប្រមូលចងក្រង​ដោយ​មជ្ឈ​មណ្ឌល​គន្ធី (Gandhi Centre​)

No comments:

Post a Comment