Tuesday, July 7, 2020

គិតពិចារណាផ្សារភ្ជាប់កម្មបង្កើតផល


មនុស្សអាក្រក់​ដែល​មានចំណេះ​វិជ្ជា បើ​យកចំណេះ​ទៅ​អនុវត្ត គឺ​នឹង​បានផល​អាក្រក់​កាន់តែ​ច្រើនឡើង រី​ឯបុគ្គល​ល្អ​ដែល​មានចំណេះ​វិជ្ជា​វិញ បើ​ពុំ​យកចំណេះ​ទៅ​អនុវត្ត​ទេ គឺ​បាន​ត្រឹម​តែល្អមើល។ មនុស្ស​អាក្រក់ ធ្វើសកម្មភាព​បាន​ច្រើន លទ្ធផល​អាក្រក់​ក៏​ច្រើន។ មនុស្ស​ល្អ ចេះ​ច្រើន តែ​មិន​ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង​សោះ លទ្ធផល​ក៏​ពុំ​មាន​ដែរ ប្រៀប​ដូចជា​ផ្ទះ​អ្នក​ឧស្សាហ៍ តែង​មាន​មាសប្រាក់ តែ​ផ្ទះ​អ្នក​ខ្ជិល មានតែ​ក្តី​ក្តៅក្រហាយ។ ក្នុង​គម្ពីរ បញ្ច​តន្រ្តៈ​ - Panchatantra មាន​និទាន​ពី ព្រាហ្មណី​និង​សត្វ​ស្ការ​៖ នៅ​នគរ​មួយ មាន​ព្រាហ្មណ៍​ម្នាក់​ដែល​មាន​ភរិយា​ទើបតែ​បង្កើត​បានកូន​ប្រុស​មួយ។ ថ្ងៃមួយ បុរស​ជា​ប្តី​បាន​ចេញទៅ​ព្រៃ ហើយក៏​បាន​ជួបនឹង​ស្ការ​មួយ​ក្បាល ដែល​កំពុងតែ​សោកសៅ ព្រោះ​កូន​ខ្លួន​ស្លាប់។ ព្រាហ្មណ៍​ឃើញ​ដោយ​ក្តី​អាណិតអាសូរ ក៏បាន​នាំ​ស្ការ​ញី​មក​ចិញ្ចឹម​នៅផ្ទះ​ខ្លួន។

គ្រាមួយ ភរិយា​របស់​ព្រាហ្មណ៍​បាន​ទុក​កូនប្រុស​ខ្លួន​ចោល​នៅនឹង​អង្រឹង ហើយ​បាន​ចេញទៅ​ដងទឹក​នៅ​មាត់បឹង។ មួយសន្ទុះ​ក្រោយមក ស្រ្តីជា​ភរិយា​បាន​ត្រលប់​មកវិញ ហើយក៏​បានឃើញ​មាត់​សត្វ​ស្ការ ដែល​ខ្លួន​បាន​ចិញ្ចឹម​ប្រឡាក់​សុទ្ធតែ​ឈាម។ សត្វ​ស្ការ​សម្លឹង​មក​ព្រាហ្មណី​យ៉ាង​រីករាយ តែ​ព្រាហ្មណី​តក់ស្លុត​យ៉ាង​ខ្លាំង ព្រោះ​ស្មាន​តែ​សត្វ​ស្ការ​ខាំ​សម្លាប់​កូនប្រុស​ខ្លួន ក៏បាន​វាយ​ស្ការ​រហូតដល់​ស្លាប់​ទៅ។ ព្រាហ្មណី​បាន​ស្ទុះ​រត់​យ៉ាង​លឿន​ចូល​ទៅ​ក្នុង​ខ្ទម ហើយក៏​បានឃើញ​កូនប្រុស​ខ្លួន​កំពុង​គេងលក់​យ៉ាង​ស្រួល​លើ​អង្រឹង។ នៅ​ក្រោម​អង្រឹង គឺ​មាន​ពស់វែក​ស្លាប់​មួយ​ក្បាល។ ចុងក្រោយ ទើប​ព្រហ្ម​ណី​ដឹង​ថា ខ្លួន​យល់​ច្រឡំ​នឹង​សត្វ​ស្ការ​ថា សម្លាប់​កូនប្រុស​ខ្លួន តែ​តាមពិត​ស្ការ​បាន​ជួយ​កូន​ខ្លួន​មិនឱ្យពស់វែក​ចឹក។ តើមាន​ប្រយោជន៍នឹង​កែប្រែ​កំហុស​ដែល​ខុស​មក​ត្រូវ​យ៉ាងណា បើ​អង្ករ​ក្លាយជា​បាយ​ទៅ​ហើយ​? តើ​និទាន​នេះ​បាន​អប់រំ​អ្វីខ្លះ​ដល់​យើង​?

ធម្មជាតិ​នៃ​អំបិល គឺ​មាន​រសប្រៃ តែបើ​អំបិល​គ្មាន​រសប្រៃ​ទេ តើមាន​ប្រយោជន៍អ្វី​ទៀត​? ប្រៀប​ដូចជា​ចំណេះវិជ្ជា​ដែល​បាន​ខិតខំ​សិក្សា​រៀនសូត្រ​មក​យ៉ាង​លំបាក តែបើ​ចេះ​ហើយ​មិន​ធ្វើ តើ​ចំណេះវិជ្ជា​មានប្រយោជន៍​ពីណា​? មេ​ទ័ពតែង​តែ​អង្គុយ​រៀបចំ​យុទ្ធ​សាស្រ្ត មុន​ចេញ​ធ្វើសង្គ្រាម តែបើ​គ្មាន​ផែនការ​ច្បាស់លាស់ តើមាន​សេចក្តី​សង្ឃឹម​នឹង​ឈ្នះសត្រូវ​បាន​ប៉ុន្មាន​ភាគរយ​? ពាក្យ​ខ្មែរយើង​និយាយ​ថា គិត​មុន​គូរ តែ​កុំ​គូរ​មុន​គិត​ឱ្យ​សោះ​។ មេ​រៀ​នេះ គឺ​ចង់​បង្ហាញ​អ្នកអាន​ឱ្យ​ចេះ​ពិចារណា មុន​សម្រេចចិត្ត​ថា​ធ្វើ​កិច្ច​ណាមួយ។ មុន​ធ្វើអ្វី​មួយ ចូរ​គិត​ឱ្យ​បាន ១០០ដង តែ​ដល់ពេល​ដាក់ដៃ​ដាក់​ជើង​ធ្វើ​ហើយ ទោះ​ដួល ១០០ដង ជួប​ឧបសគ្គ ១០០ជំពូក ក៏​កុំ​បោះបង់​ឱ្យ​សោះ ដែល​ស្រដៀងនឹង​ការ​ទូន្មាន​របស់​សម្តេច សង្ឃរាជ ជួន ណាត ថា ធ្វើអ្វី​ឱ្យ​ស្បាន់ ធ្វើអ្វី​ឱ្យ​បាន ធ្វើអ្វី​ឱ្យ​ផ្ចង់ ធ្វើអ្វី​ឱ្យ​ត្រូវ ធ្វើអ្វី​ឱ្យ​ត្រង់ ធ្វើអ្វី​ឱ្យ​គង់ ធ្វើអ្វី​ឱ្យ​គាប់​។ គំនិត​ដែ​លប​រិយា​យខាងលើ​នេះ ស្រួល សាមញ្ញ ងាយ​យល់ មិន​មានខ្លឹមសារ​ជ្រៅ​ទេ តែ​ពិបាក​នឹង​ធ្វើ។

សូម្បីតែ​អ្នកមាន​សំពាយ​បុណ្យ​កុសល​ពីអ​តី​តជាតិ​ក៏ដោយ តែបើ​មិន​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​ធ្វើការ​រកស៊ី​ទេ គឺ​ក្រ​នៅតែ​ក្រ​ដដែល។ គិតពិចារណាផ្សា​រភ្ជាប់​កម្ម បង្កើត​ផល។ បុគ្គល​ដែល​ពុំ​មាន​សេចក្តីល្អ​ក្នុង​ខ្លួន​សោះ កម្រ​នឹង​ពេញ​ចិត្តសេចក្តីល្អ​របស់​បុគ្គល​ដទៃ។ បុគ្គល​ដែល​មាន​សេចក្តីល្អ​តិចតួច តែង​ច្រណែនឹ​ងសេចក្តីល្អ​នៃ​អ្នក​ដែល​មាន​សេចក្តីល្អ​ច្រើនជាង​ខ្លួន។ ដូច្នេះ បុគ្គល​ដែល​មាន​សេចក្តីល្អ​តិចតួច តែបើ​ចេះ​ពេញចិត្ត​នឹង​បុគ្គល​ដែ​លមានសេចក្តី​ល្អ​ជាង​ខ្លួន អ្នកប្រាជ្ញ​បុរាណ​លោក​ថា មានដោយកម្រ​។ ចំណេះវិជ្ជា​អាច​បំផ្លាញ​យើង បើ​យើង​មាន​សេចក្តី​ប្រមាថ។ វិជ្ជាការ​ពារ​តែ​បុគ្គល​ណាដែល​ចេះ ហើយ​មិន​ប្រមាថ​ប៉ុណ្ណោះ។ ព្រះរាជា​បានការ​គោរព​តែ​ពី​រាស្រ្ត​នគរ​ខ្លួន​ប៉ុណ្ណោះ តែ​អ្នកចេះដឹង បើទៅដល់​ទីណាហើយ គឺមាន​អ្នក​គោរព​ឱ្យ​តម្លៃ​ទីនោះ។ រី​ចំណែក​បុគ្គល​ដែល​មានចំណេះ​ដឹង បដិបត្តិ​នូវ​ចំណេះដឹង​ដែលខ្លួនមានឱ្យ​កើតជា​ផល​ផ្លែផ្កា ទោះ​ស្លាប់​ហើយ ក៏​នៅតែ​រស់ ពោល​គឺ​រស់នៅ​បាន​គ្រប់​សម័យកាល។

បើសិនជា​មនុស្ស​សម័យ​អង្គរវត្ត​មិន​ប្រឹងប្រែង​ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង​ទេ តើ​អាច​មាន​សមិទ្ធផល​ដ៏​អស្ចារ្យ​ដូច​អង្គ​រវត្ត​ទេ​? ពេល​ធ្វើ​ហើយ គឺ​សល់​ទាំង​លទ្ធផល សល់​ទាំង​បទ​ពិសោធ សល់​ទាំង​ទ្រឹ​ស្តី​និង​សល់​ទាំង​គំ​និ​តល្អ​ៗថែមទៀត។ ប៉ុន្តែ​បើ​ចេញ​ពី​ទ្រឹ​ស្តី​មិន​ផុត​ទេ សមិទ្ធផល​អ្វី ក៏​យើង​ពុំ​អាចបន្សល់​បាន​ដែរ។ សៀវភៅសរសេរ​ដើម្បី​ប្រាប់​ពី​ក្បួន​អនុវត្ត តែបើ​មិន​ធ្វើ ហើយ​បានត្រឹមតែ​ក្បូរក្បាច់ គឺ​គ្មាន​ប្រយោជន៍អ្វី​ទាំងអស់។ ទស្សនៈ​ខាងលើ គឺ​ពុំមែន​មើល​ងាយ​ទ្រឹ​ស្តី​ទេ។ ខ្ញុំ​បាន​សរសេរ​អត្ថបទ​ទាក់ទង​នឹង​គំនិតថ្នា​ក់​ទ្រឹ​ស្តី​ច្រើន​មក​ហើយ ហើយ​អត្ថបទ​មួយ​រយៈ​ចុងក្រោយ​នេះ ខ្ញុំ​និយាយ​ភាគច្រើនពី ការអនុវត្ត​ ការ​ធ្វើ​ផ្ទាល់ និង​ជាក់ស្តែង​និយម​ ដែល​អ្នកអាន​ត្រូវ​បម្លែង​ទ្រឹ​ស្តី​ទៅជា​សកម្មភាព​៕

No comments:

Post a Comment