Monday, July 20, 2020

ចេះឈឺចាប់?


ប្រភព​នៃ​ការឈឺចាប់ ដំបូង​វា​កើតឡើង​ចេញពី​ខាងក្នុង​ខ្លួន​យើង ហើយ​ក្រោយមក យើង​ក៏​បង្ក​ការឈឺចាប់​ដល់​អ្នកដទៃ។ មនុស្សម្នាក់​នឹង​លែងសូវ​មានការ​ឈឺចាប់​ហើយ បើ​បាន​យល់ដឹង​ពី​ច្បាប់​ធម្មជាតិ និង​មើល​អ្វី​ៗក្នុង​សភាព​ពិត​របស់​វា។ ឧទាហរណ៍ ពេល​យើង​ឃើញ​ពស់​កំពុងតែ​ត្រូវរបួស យើង​ក៏​យក​វា​មក​ព្យាបាល​នៅផ្ទះ។ ពេល​ព្យាបាល​វា​ជាសះស្បើយ​ហើយ វា​ក៏​បែរជា​មក​ចឹក​យើង​ឱ្យ​របួស​វិញ។ ការឈឺចាប់​របស់​យើង​កើតឡើង​ដោយ​ខ្លោចផ្សា​បំផុត ព្រោះ​ក្នុងចិត្ត​យល់ថា ធ្វើគុណ តែ​ត្រឡប់​មក​បាន​ជា​ទោស​។ ពេល​យើង​ជួយ​នរណា​ម្នាក់ តែ​គេ​បែរ​បង្ក​ទុក្ខ​ដល់​យើង គឺ​យើង​ក៏​ឈឺចាប់។ ធម្មជាតិ​សត្វ​ពស់ វា​មិន​ស្គាល់​អ្នកណា​បាន​ជួយ​វា ឬអ្នកណា​នឹង​សម្លាប់​វា​ទេ ដ្បិត​បើ​យើង​នៅ​ជិត​វា​ពេក វា​នឹង​ការពារ​ខ្លួន​។ ធម្មជាតិ​មនុស្ស​អាក្រក់ មិន​ខ្វល់​ថា​មនោសញ្ចេតនា​របស់​អ្នកជួយ​ជ្រៅ​ប៉ុនណា​ទេ តែបើ​ពេលណា​បាន​ប្រយោជន៍​ហើយ គឺ​នឹង​តប​ទោស​មកវិញ។ នេះ​ជាស​ភា​ពិត​របស់​ធម្មជាតិ​ដែល​ខ្ញុំ​បានប្រៀប​ធៀប​ដោយសង្ខេប​រវាង​ពស់មានពិស និង​មនុស្ស​​​អាក្រក់ ដែល​បង្ក​សេចក្តី​ឈឺចាប់​ដល់​យើង។ តើមាន​អ្វី​ផ្សេងទៀត ដែល​អាច​នាំការ​ឈឺចាប់​ដល់​យើង​?

អ្នករៀន​សូត្រ​ចេះដឹង​ច្រើន និយាយ​ក៏​ច្រើន មិន​ស្គាល់​កាលៈទេសៈ ទូន្មាន​អ្នកណា​ម្នាក់​ម្តង​ហើយ​ម្តង​​ទៀត ក៏​នឹង​ត្រូវ​គេ​តបគុណ​មកវិញ​ដោយ​សម្តី​មើលងាយ។ មើលងាយ​ព្រោះ​អ្នករៀន​សូត្រ​ចេះដឹង​និយាយ​បានតែមាត់ តែ​មិន​ធ្វើសកម្មភាព​​សោះ មិន​អនុវត្ត​ឱ្យ​កើត​ផល។ អ្នកខ្លះ​មានចំណេះ​សម្រាប់​សម្ញែង អួត​ក្អេងក្អាង គ្មាន​ចរិត​សីលធម៌ ចូលចិត្ត​ជាន់​អ្នកដទៃ​គ្មាន​ហេតុផល ឬចូលចិត្ត​វាយប្រហារ​មនុស្ស​ល្អ​ៗ ក៏អាច​ត្រូវ​គេ​មើលងាយ​ថា មានចំណេះ តែ​ឥត​ជ្រាប​ជាច​រិត​។ អ្នករៀន​សូត្រ​ខ្លះទៀត ចេះ​គឺ​ចេះ​ហើយ តែ​ចេះ​ពូកែ​ខាង​ធ្វើ​អាក្រក់ លក់​ឧត្តមគតិ អាង​ចំណេះដឹង ចង់ឱ្យ​អ្នកដទៃ​គោរព ក៏​នឹង​បែរជា​ត្រូវ​មនុស្ស​សាមញ្ញ​ល្អ​ៗមើលងាយ មើល​ថោក ព្រោះ​គ្មាន​មនសិការ​ក្នុង​ចំណេះ។ មិនទាន់​មាន​សមត្ថភាព​ចេះ​ប្រើប្រាស់​ចំណេះ​ឱ្យ​ត្រឹមត្រូវ ក៏​ត្រូវ​អ្នកដទៃ​មិន​គោរព​ឱ្យ​តម្លៃ​, មានចំណេះ​ដឹង តែ​លក់​ខួរក្បាល​ឱ្យ​មនុស្ស​អាក្រក់ ក៏​ត្រូវ​អ្នកដទៃ​ខ្ពើម​មិន​ឱ្យ​តម្លៃ​, មានចំណេះ​ដឹង​ហើយ តែ​មិនទាន់​ចេះ​រៀបចំ​ចរិតលក្ខណៈ​ខ្លួន​ឱ្យ​ស័ក្តិសម​ជា​អ្នកចេះដឹង ក៏​ត្រូវ​អ្នកដទៃ​ប្រមាថមើលងាយ។ ស្ថានភាព​ទាំងនេះ​សុទ្ធតែ​ជា​ភាព​ជូរចត់​នៃ​ជីវិត។ មានការ​ឈឺចាប់​មួយ​ប្រភេទ​ទៀត ដែល​ជា​បញ្ហា​ធំ​បំផុត​ក្នុង​សង្គម ជាពិសេស​ក្នុងចំណោម​ចិត្ត​សាស្រ្ត​យុវជន​និង​អ្នក​ទន់ខ្សោយ។ តើ​ជា​ការឈឺចាប់​អ្វី​?

នៅ​ពីក្រោយ​ចំណេះដឹង និង​ការអនុវត្ត​ គឺជា​ឥរិយាបថ​នៃ​ការស្វែងរក​ចំណេះដឹង។ នៅ​ពីមុខ​ចំណេះដឹង គឺ​ការអនុវត្ត​ចំណេះដឹង​ឱ្យ​កើតជា​ផ្លែផ្កា។ នៅ​ពីមុខ​លទ្ធផល គឺជា​លទ្ធផល​ដែល​នាំ​ប្រយោជន៍​រួម ឬមិន​បំផ្លាញ​មនុស្ស​ល្អ។ ខ្ញុំ​សុំ​សង្កត់​ពាក្យ​ថា មិន​បំផ្លាញ​ប្រយោជន៍​មនុស្ស​ល្អ​ ដោយ​ឱ្យ​យើង​គិត​ឱ្យ​ច្បាស់​ថា ការ​មិន​បៀតបៀន​អ្នកដទៃ គឺ​សំដៅយក​អ្នកដទៃ​ដែល​ជា​មនុស្ស​ល្អ​។ រី​ចំណែក​មនុស្ស​អាក្រក់​វិញ ខ្ញុំ​និយាយ​ឱ្យ​អាក្រក់​ស្តាប់​បន្តិច​ថា ទោះ​យើង​មិន​បៀតបៀន​មនុស្ស​អាក្រក់ ក៏​មនុស្ស​អាក្រក់​មិន​ឱ្យ​យើង​រស់នៅ​សុខ​ដែរ​។ នេះ​ជាស​ភាព​ពិត​មួយ​នៃ​ធម្មជាតិ​ដែល​មិន​អាច​ប្រកែក​បាន​ឡើយ។ ជីវភាពរស់នៅ​របស់​ជាតិសាសន៍​នី​មួយ​ៗ គឺ​គ្មាន​ជាតិសាសន៍​ណាមួយ ឬមនុស្ស​ណា​ម្នាក់​ដែល​មិន​ត្រូវ​មនុស្ស​អាក្រក់​ធ្វើបាប ឬគាបសង្កត់​ទេ ដ្បិត​វា​គ្រាន់តែ​តិច​ឬច្រើន​ប៉ុណ្ណោះ។ យើង​អាច​មើលឃើញ​ទង្វើ​ពុករលួយ បទឧក្រិដ្ឋ ការ​គាប​សង្គ​ត់ បក្ស​ពួក​និយម និង​ទង្វើ​អា​ក្រ​ក់ៗ​នានា​ជាច្រើន ជាពិសេស​ចេញពី​អ្នកមាន​អំណាច​ហូរហៀរ។ អ្នកខ្លះ​ធ្វើការ​ប្រាក់ខែ​តិច តែ​ពេល​មើល​ទ្រព្យសម្បត្តិ ដូចជា​អ្នកធ្វើការ​ប្រាក់ខែ​រាប់​លាន​ដុល្លារ ឬដូច​ទ្រព្យ​អ្នករក​ស៊ី​មានបាន​ស្របច្បាប់។ យើង​ដឹង​ដោយ​អារម្មណ៍​និង​ការ​គិតពិចារណា​តាម​បែប​តក្កវិជ្ជា​យ៉ាង​ប្រត្យក្ស គឺ​ប្រាកដជា​មានអំពើ​ពុករលួយ ឬទង្វើ​អាក្រក់​ណាមួយ​នៅ​ពីក្រោយ ឬដោយសារ​ការប្រើអំណាច​ធំ​ខុសច្បាប់​ជាមិនខាន។ សំណួរ​សួរ​បន្ត​ថា ចុះបើ​យើង​អាច​ដឹង ឬបានឃើញ​នឹង​ភ្នែក តើ​យើង​អាច​ធ្វើអ្វី​ខ្លះ​ក្នុង​ការស្វែងរក​យុត្តិធម៌​?

អ្នកខ្លះ​អាច​ស្រែក​ជេរ អ្នកខ្លះ​អាច​បន់ព្រះ​ដាក់ទំនាយ អ្នកខ្លះ​ខ្ពើមរអើម។ល។ សំណួរ​បន្ត​ថា តើ​បាន​ប្រយោជន៍អ្វី គ្រាន់តែ​សម្តី​ជេរប្រមាថ​ពីរបី​មាត់ តើ​អាច​ធ្វើ​ឱ្យ​មនុស្ស​អាក្រក់​ក្លាយទៅជា​មនុស្ស​ល្អ​? តើ​អាច​ទៅរួច​ទេ​? ចុងក្រោយ យើង​ជា​អ្នក​ល្អ​នៅតែ​ក្អួតឈាម​ដោយសារតែ​ទង្វើ​អយុត្តិធម៌​ជាក់ស្តែង​របស់​មនុស្ស​អាក្រក់​ដដែល។ តើ​បាន​ប្រយោជន៍អ្វី​? ខ្ញុំ​សុំ​និយាយ​ក្នុង​បរិបទ​នយោបាយ​បន្ថែម​ទៀត។ ក្នុង​ន័យ​នយោបាយ អ្នកនយោបាយ​ខ្លះ សខ្មៅ ល្អអាក្រក់ ថោកទាប​ឬថ្លៃថ្នូរ ស្ទើរតែ​អ្នកនយោបាយ​មិនសូវ​ខ្វល់ តែ​អ្វី​ដែល​ត្រូវ​ខ្វល់ គឺ​លទ្ធផលជាក់​ស្តែង​និយម។ យើង​តែងឃើញ​ឃាតកម្ម​លើ​អ្នកនយោបាយ គឺ​កើត​ពី​ទំនាស់​នយោបាយ ជាពិសេស​អ្នកមាន​អំ​ណាច​ធំៗ។ ក្នុង​បរិបទ​ច្បាប់ មេធាវី​គឺជា​អ្នក​អាច​ធ្វើ​ឱ្យ​សទៅ​ជា​ខ្មៅ ឬខ្មៅ​ទៅ​ជាស ល្អ​ទៅជា​អាក្រក់ មានទោស​ទៅជា​គ្មាន​ទោស គ្មាន​ទោស​ទៅជា​មានទោស ជាពិសេស​ក្នុង​សង្គម​បក្ស​ពួក​និយម។ ខ្ញុំ​និយាយ​នេះ គឺ​ស្ទើរតែ​កើតឡើង​ទូទៅ​នៃ​បរិបទ​សង្គម​នៃ​ពិភពលោក។ តើមាន​អ្វី​ដែល​អាច​ឈ្នះ​អ្នកមាន​អំណាច និង​អ្នកមាន​លុយ​? អ្នកទទួល​រង​នូវ​ទង្វើ​អយុត្តិ​មធម៌​ខ្លះ បាន​ត្រឹមតែ​ជេរ ដាក់ទំនាយ។ តើ​បាន​ប្រយោជន៍អ្វី ដ្បិត​ថ្ងៃក្រោយ មនុស្ស​អាក្រក់​ដែល​មានអំណាច​នឹង​បន្ត​ធ្វើបាប​អ្នកក្រ​ទន់ខ្សោយ​ដដែល​? អ្វី​ៗដែល​កើតឡើង​ចំពោះ​អ្នក​ទន់ខ្សោយ គឺ​សុទ្ធតែ​កើតឡើង​តាមរយៈ​ទង្វើ ដែល​ជាសកម្ម​ភាព​ជាក់ស្តែង។ ខ្ញុំ​ចង់​សួរ​បន្ត​ថា ចុះ​អ្ន​កល្អ​ៗ អ្នកចេះដឹង អ្នក​ពូ​កែ​ទ្រឹ​ស្តី តើ​អាច​ធ្វើអ្វី​បាន ក្រៅតែ​ពី​ទ្រឹ​ស្តី​?

ចំណេះដឹង​ទាំងឡាយ​ណា​ដែល​នាំ​ឱ្យ​យើង​មាន​អត្តា​ខ្ពស់ ឬអញនិយម​ខ្ពស់ វា​គឺជា​ចំណេះដឹង​ដែល​នឹង​បំបែក​សាមគ្គី និង​ការ​ស្រុះស្រួល​សង្គម។ អ្នក​ដែល​មានចំណេះ​ដឹង តែ​មិន​ប្រឹង​ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង ក៏​ប្រហែលជា​ត្រូវ​រង​ចាំ​ទទួលការ​ឈឺចាប់​ពី​ទង្វើ​អាក្រក់​របស់​មនុស្ស​អាក្រក់​បន្ត​ទៀត។ ក្រៅពី​នេះ គឺ​ឈ្លោះ​ទាស់ទែង​នឹងគ្នា​ឯង ដែល​ជា​អ្នកមាន​គោលដៅ​រួម​ដូចគ្នា។ ជា​ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត បក្សនយោបាយ​ពីរ​បី​ច្របាច់​បញ្ចូល​គ្នា ហើយ​ក្រោយមក​បែកបាក់​គ្នា គឺ​គ្មាន​អ្នកណា​បំបែកបំបាក់​ទេ គឺ​បែកបាក់​គ្នាឯង ហើយ​ខ្លួនឯង​ជា​អ្នក​កម្ទេច​ក្រុម​ខ្លួនឯង។ នៅក្នុង​ភាពយន្ត​ប្រវត្តិ​សាស្រ្ត​សាម​កុក​, បើកុំតែ​លូ​ស៊ូ​ប្រឹងប្រែង​រក្សា​សម្ពន្ធ ម៉្លេះ​ឆាវ ឆាវ វាយ​ដណ្តើម​បាន​ទឹកដី​តាំងពី​ភាគ​ដំបូង។ ចង្ក្រាន​ដែល​មាន​មុំ​បី បើ​មួយ​រលំ​ហើយ គឺ​មួយទៀត​ក៏​មិន​អាច​ប្រើការ​កើត​ដែរ។ ទីបំផុត​ទៅ ទាស់ទែង​នឹងគ្នា​ឯង ច្រណែន​នឹងគ្នា​ឯង ដណ្តើម​មុខមាត់ លើកតម្កើង​តែ​គ្នាឯង​...។ ឥរិយាបថ​នេះ គឺជា​ការ​ខ្ពើមរអើម​ផង​និង​ជា​ការឈឺចាប់​ផង។ តើ​គោលបំណង​នៃ​អត្ថបទ​នេះ ខ្ញុំ​ចង់និយាយ​ពី​អ្វី​? ផល​នៃ​ការទាស់ទែង​ទស្សនៈ ផល​នៃ​ការ​មិន​ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង គឺ​គ្មានអ្វី​ផ្សេង ក្រៅតែ​ពី​វេទនា​ទាំងអស់គ្នា​ទេ។ ទស្សនៈ​អ៊ី​ស្លាម​សាសនា​និយាយ​ពី​ជំនឿ​មនុស្ស​ល្ងង់ ប្រៀប​ដូចជា​ចំណេះដឹង​ដែល​ឡើង​ខ្ពស់​មិន​ផុត​ស្លាបប្រចៀវ​ខ្លួនឯង

ប៉ុន្តែ​ចំពោះ​អ្នក​យល់​ច្បាស់​ពី​ចំណេះដឹង គឺ​ស្គាល់​សញ្ញា​នៃ​ចំណេះដឹង ហើយ​ប្រើប្រាស់​ចំណេះដឹង​ឱ្យ​កើតជា​ប្រយោជន៍។ ជឿ​ព្រះ តែ​មិន​គោរព​តាម​បញ្ញ​ត្តិ​ព្រះ ឬមិន​ធ្វើតាម​សេចក្តីល្អ​ដែល​ព្រះ​បង្រៀន។ ជឿ​លើ​ចំណេះដឹង តែ​មិន​អនុវត្ត​ចំណេះដឹង។ ចេះ​ឈឺចាប់ តែ​មិន​ប្រឹង​ធ្វើសកម្មភាព​ជាក់ស្តែង បែរជា​ឈ្លោះ​ទាស់ទែងគ្នា​ឯង។ រស់នៅ​ឈឺចាប់ ស្លាប់​ទៅ​ក៏​ឈឺចាប់ អ្នក​ជំនាន់​ក្រោយ​ក៏​ឈឺចាប់។ តើមាន​ពាក្យ​ណា​ផ្សេង​ដែល​អាច​ជំនួស​ពាក្យ​ឈឺចាប់​បានទេ​? បើ​ចង់ឱ្យ​សង្គម​ជាសះស្បើយ​ពី​ជំងឺ លុះត្រាតែ​ជន​សង្គម កុំ​ធ្វើជា​មនុស្ស​ឈឺ។ ឈឺ​ព្រោះ​មិន​ស្វែងរក​ចំណេះ​, ឈឺ​ព្រោះ​មិន​អនុវត្ត​នូវ​ចំណេះ​, ឈឺ​ព្រោះ​យកចំណេះ​មក​ឈ្លោះ​គ្នា​, ឈឺ​ព្រោះ​មានតែ​ចំណេះ តែ​ខ្វះ​សីលធម៌ បាត់​ឧត្តមគតិ អាត្មានិយម។ ដូច្នេះ​ជំងឺសង្គម មិនថា​សង្គម​ណា​ទេ គឺ​វា​សមនឹង​នៅជា​មួយ​ព្រលឹង​មនុស្ស​ប្រភេទ​បែប​ខាងលើ។ សរុប​ដោយសង្ខេប អ្នកណា​ដែល​ចង់ឱ្យ​ខ្លួន​ចេះដឹង គឺ​ត្រូវ​ប្រឹងរៀន។ អ្នកណា​ដែល​ចង់បាន​លទ្ធផល​ពី​ចំណេះដឹង គឺ​ត្រូវ​ប្រឹង​ធ្វើ​ជាក់ស្តែង ហើយ​បើ​​ស្រឡាញ់​​សង្គម កុំ​ភ្លេច​ការសិក្សា​អប់រំ។ ចាប់ចោរ​ត្រូវការ​ភស្តុតាង​ជាក់ស្តែង រី​ឯសាង​សង្គម​ដែល​លែង​មាន​ទង្វើ​អយុត្តិធម៌ គឺ​ត្រូវការ​ការ​យកចំណេះ​ដឹង​ទៅ​អនុវត្ត​ជាក់ស្តែងទង្វើ​អាក្រក់​នឹង​រលាយ​បាត់ ដរាបណា​​​មនុស្ស​ល្អ​អនុវត្ត​​សេចក្តីល្អ​​បាន​ច្រើនទង្វើ​អយុត្តិ​នឹង​លែង​មាន ដរាប​មនុស្ស​ជឿ​លើ​ការ​តស៊ូ​ប្រយុទ្ធ​តាមរយៈ​ចំណេះដឹង​បែប​ជាក់ស្តែង​និយម។ តើ​ធម្មជាតិ​អ្នក​ខ្លាំង​ឯណា​ដែល​មានចិត្តចង់​ចរចា​ជាមួយនឹង​អ្នក​ខ្សោយ​? តើ​ធម្មជាតិ​ជា​សត្វ​តោ​ឯណា​ដែល​ចង់​ចរចា​ជាមួយ​នឹង​សត្វ​ចៀ​ម​? អត្ថបទ​នេះ គឺ​ពុំ​សំដៅលើ​សង្គម​ណាមួយ​ឡើយ តែ​សម្រាប់​ការសិក្សា​រៀនសូត្រ​ពី​បទ​ពិសោធ​ទូទៅ​នៃ​មនុស្សជាតិ​៕

No comments:

Post a Comment